Stories wkroczyły do mediów społecznościowych z przytupem i stały się bardzo popularne. Teraz Google prowadzi testy nowego sposobu zwiększania ruchu na blogach i stronach internetowych dzięki wykorzystaniu Stories. Firma przygotowała specjalną wtyczkę do WordPressa, która umożliwi wdrożenie takiego rozwiązania na blogach i stronach internetowych opartych na tym CMS.
Stories, czyli krótkie materiały stanowiące relację, zagościły na dobre w mediach społecznościowych. Potencjał tego rozwiązania dostrzegł także Google. Web Stories, bo tak nazywa się funkcjonalność oferowana przez firmę, może być wykorzystywana na stronach internetowych w celu zwiększenia zaangażowania użytkowników oraz zwiększenia ruchu na tejże witrynie.
Czym jest Web Stories
Web Stories mają pokazywać historie, szybko się ładować i wyświetlać na pełnym ekranie, podobnie jak ta sama funkcjonalność wykorzystywana chociażby przez Instagram. W relacjach mogą być używane zdjęcia, video, animacje, tekst, a wszystko po to, aby opowiedzieć ciekawą historię i zwiększyć zaangażowanie użytkowników konkretnej strony internetowej. Web Stories są nową formą przyspieszonych stron mobilnych (AMP) i skierowaną do użytkowników korzystających z takich urządzeń. Google Web Stories pozwala także użytkownikom na zarabianie, a monetyzacja odbywa się za pośrednictwem Google AdManager oraz Google DV360 (beta). W tym zakresie Google zapowiada także wprowadzenie obsługi serwera reklam. Co ciekawe, format ten może być udostępniany i osadzany w sieci dla wszystkich. Nie obowiązuje tu ograniczanie się do jednej platformy lub zamkniętego ekosystemu. Warto też wspomnieć, że Web Stories są dostępne za darmo.
Wtyczka do obsługi Web Stories dla WordPress
Doceniając jednak, że 37% stron internetowych opartych jest na systemie zarządzania treścią WordPress, Google przygotowało wtyczkę umożliwiającą tworzenie Web Stories na tym systemie. Jest ona dostępna publicznie w wersji beta. Aby ją zainstalować, należy przejść na stronę projektu na GitHubie, pobrać odpowiednią paczkę i wrzucić do swojej instancji WordPressa.
Wtyczka Web Stories umożliwia tworzenie relacji za pomocą edytora WYSIWYG. W bardzo prosty sposób można zbudować relację, przeciągając i upuszczając jej elementy w konkretnym miejscu. W edytorze możemy dodać grafiki, wideo, kształty oraz tekst, którego krój dostosowujemy dzięki obsłudze Google Fonts. W aktualnej wersji wtyczki brakuje animacji, a także obsługi załączników, które można umieszczać w relacjach.
Dobre praktyki w stosowaniu Web Stories
Google przygotowało również odpowiednią stronę, gdzie zebrano najlepsze praktyki w stosowaniu Web Stories. Filmy nie powinny być dłuższe niż 15 sekund, publikowane w orientacji pionowej, a także powinny zawierać napisy. Obrazy również muszą być publikowane w trybie portretowym i odpowiednio przycięte. Do tekstów w relacjach należy wykorzystać font o minimalnym rozmiarze 24. Tekst nie powinien być także dłuższy niż 200 znaków.
Ciekaw jestem, czy i jak rozwinie się sytuacja z Web Stories. Upatruję w tym duży potencjał dla stron internetowych, czy blogów. Niektóre serwisy internetowe, jak np. CNN, już wykorzystują relacje na swoich stronach. Niektórzy użytkownicy donoszą, że relacje można było też zobaczyć w Wiadomościach Google. Zatem właściciele stron otrzymują interesującą funkcję zwiększania atrakcyjności swoich witryn, a co za tym idzie, ruchu na nich.
Źródło: Google