Apple nie pokazało w zeszłym roku nowych iPadów, a rynek znów jest pod kreską. Przyczyna czy skutek działań firmy z Cupertino?

Sprzedaż tabletów ponownie spadła na całym świecie – poinformował Canalys w swoim rocznym raporcie. Canalys to założona we wrześniu 1998 roku firma analityczna, która zgodnie z wizją jej założycieli ma wypełnić lukę na rynku badań IT skoncentrowanych na kanałach dystrybucji.

//dzisiaj na dailyweb

Firma opublikowała niedawno swój raport za rok 2023. Znajdziecie w nim zarówno ogólną sprzedaż tabletów w minionym roku, sprzedaż z podziałem na producentów, jak i porównanie jej z poprzednimi latami. Muszę przyznać, że w wyniki chwilami zaskakują.

Apple rezygnuje z tabletów? Niezupełnie, ale sytuacja związana z urządzeniami iPad jest niepokojąca

Sprzedaż tabletów znów w dół

Najważniejsza informacja jest taka, że sprzedaż tabletów spadła o 10% w 2023 roku w porównaniu z rokiem poprzednim. Sprzedano 135,3 miliona tabletów, podczas gdy rok wcześniej liczba ta wynosiła 150,7.

Lider od lat ten sam

Liderem rynku wciąż pozostaje Apple – ze sprzedażą szacowaną na 54 miliony sprzedanych tabletów, co daje aż 40% rynku. Firma z Cupertino notuje podobny spadek do całego rynku tabletów, ponieważ zaliczyła o 11% niższą sprzedaż niż w 2022 roku i straciła 0,4% rynku. To naprawdę dobry wynik, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że w 2023 przedsiębiorstwo pierwszy raz od kilku lat nie pokazało nowych iPadów.

Drugie miejsce ze sprzedażą na poziomie ponad 25 milionów urządzeń wciąż okupuje Samsung. Podobnie jak Apple, koreańska firma straciła w zeszłym roku 0,3% rynku, sprzedając o 11,5% urządzeń mniej niż w poprzednim roku. Trzecie miejsce obroniło Lenovo z 9,3 mln sprzedanych tabletów i 6,9% rynku. Firma ta odnotowała spadek o 19,4%.

Canalys 2023 tablet sales
źr. androidheadlines.com

Największy wygrany i największy przegrany

Chińczyków mocno podgoniła marka Huawei. Firmie udało się dostarczyć 8,3 miliona tabletów i przejąć 6,1% rynku. Odnotowała również ogromny wzrost sprzedaży w porównaniu do 2022 roku – aż o 32,1%. Dla marki Huawei najlepszy był 4 kwartał, kiedy odnotowała wzrost sprzedaży o 95,4% w porównaniu do tego samego czasu z poprzedniego roku. Na drugim biegunie znalazł się Amazon, który wprawdzie zajął piąte miejsce z 7,7 mln sprzedanych tabletów i 5,8% rynku, ale też odnotował ogromny spadek sprzedaży w porównaniu do 2022 roku – dokładnie o 42,9%.

Canalys 2023 tablet 4q

Choć rynek tabletów od trzech lat notuje spadki, to spoglądając na liczbę sprzedanych sztuk, nie należy wieszczyć rychłego końca tabletów. Małą stagnację można zrzucić na fakt, że 2020 rok był hitowy pod względem sprzedaży, a tablety nie są sprzętami, które wymieniamy tak często jak smartfony.

Canalys 2023 tablet y2y

Być może na słabszą sprzedaż tabletów wpłynął jeszcze fakt, że zdecydowany lider sprzedaży nie pokazał żadnego nowego sprzętu, a więc osoby planujące zakup nowych iPadów, cóż, nie miały na co wymienić swoich starych urządzeń. To jest jednak tylko gdybanie, które zweryfikuje sprzedaż nowych iPadów, które prędzej czy później pojawią się w sprzedaży.