Firma zapowiedziała wprowadzenie nowej usługi, która pozwoli twórcom oferować swoim odbiorcom płatny model subskrypcyjny. Jej testy właśnie ruszają w USA, a do uczestnictwa zostało jak na razie zaproszonych dwanaście kanałow, m.in. Tiny Leaps, Big Changes i Mindful in Minutes. Lista ta zapewne niedługo się powiększy, jednocześnie ogłoszono bowiem otwarty nabór kolejnych uczestników programu.

spotify podcasty

Płatne treści na Spotify będą oznaczone ikoną kłódki w miejscu, gdzie zazwyczaj znajduje się przycisk odtwarzania. Aby odblokować program, potencjalni subskrybenci będą musieli przejść na dedykowaną stronę docelową programu Anchor. W ramach usługi podcasterzy otrzymają do wyboru ustawienie trzech różnych poziomów cenowych: 2,99$, 4,99$ lub 7,99$. Subskrypcje mogą dotyczyć zarówno dostępu do ekskluzywnych treści, jak i np. możliwości słuchania treści bez reklam.

Nowa usługa przez kolejne dwa lata ma być bezpłatna. Jedyne koszty ze strony twórców dotyczą opłat transakcyjnych, które odbywają się za pośrednictwem partnera Spotify – Stripe. Od 2023 roku Spotify planuje jednak pobierać 5 proc. prowizji naliczanej od całkowitych przychodów pochodzących z subskrypcji. Choć może wydawać się to sporo, jest to wciąż dużo mniej niż w przypadku np. Apple, który w ramach podobnej usługi pobiera od twórców nawet do 30 procent przychodów.

Choć zapowiedź usługi jak dotąd spotkała się z dość ciepłym przyjęciem ze strony twórców, już teraz zwraca się uwagę na pewne ograniczenia. Przede wszystkim użytkownicy nie będą mogli skorzystać z usługi subskrypcji w ramach aplikacji mobilnej. Spotify w ten sposób stara się uniknąć kosztów związanych z prowizjami, jakie musiałby płacić w ramach warunków App Store (Apple pobiera prowizje za każdą transakcję in-app). Z punktu widzenia podcasterów takie działanie jednak może znaczenie utrudnić zdobywanie nowych subskrybentów.

Dalszy rollout usługi ma nastąpić w przeciągu kilu następnych miesięcy, i według zapowiedzi ma objąć także rynki międzynarodowe.  Jak zaznacza się, opcja paywalla na razie nie będzie dotyczyć treści należących bezpośrednio do Spotify.