Apple ma w zwyczaju aktualizować wszystkie swoje urządzenia w jednym czasie. Tak też było ostatnim razem przy okazji wydania kolejnych wersji iOS, iPadOS i macOS. W przypadku tego ostatniego pojawiają się jednak problemy.
Użytkownicy, który dokonali update’u do najnowszej wersji systemu macOS donoszą, że aktualizacja nie przebiegła niestety po ich myśli, powodując szereg problemów. W wielu przypadkach oznacza to niestety poważne zakłócenia w codziennej pracy.
Zgłoszone do tej pory komplikacje dotyczą czterech zagadnień: łączenia z hubami USB oraz monitorami, drukowania (zwłaszcza na zdalnych urządzeniach), obsługi Javy oraz korzystania ze sprzętowych managerów licencji. Jeśli dotknął Was któryś z problemów, zapoznajcie się ze szczegółami poniżej.
Sonoma 14.4 z problemami. Niektóre są tylko irytujące, ale inne blokują pracę.
Wydana 7 marca aktualizacja zawiera kilka interesujących nowości oraz jak często się zdarza, także szereg poprawek bezpieczeństwa. Ja swój komputer zaktualizowałem w ubiegłą sobotę i spotkałem się z jednym z opisywanych przez użytkowników problemów. Komputer przestał łączyć się z aparatem fotograficznym przez USB. Na początku myślałem, że coś się stało z przejściówką której używam (z USB-C na USB-A), ale po wielu próbach nawiązania połączenia i sprawdzeniu dwóch różnych przejściówek okazało się, że to jednak sprawa nowego software’u. Nie odczułem na szczęście żadnych innych negatywnych skutków aktualizacji, ale nie korzystam ani z drukarki sieciowej, ani też z managera licencji, zatem akurat te kwestie mają dość ograniczony wpływ na moją codzienną pracę.
Łączność z hubami USB i monitorami
Zatem nie tylko ja doświadczyłem problemów z łącznością. Inni użytkownicy raportowali niedogodności przy korzystaniu z hubów USB oraz z monitorów podłączonych przez Thunderbolt. Okazuje się, że występują też komplikacje w poprawnym działaniu myszek, klawiatur i innych urządzeń peryferyjnych, które po prostu przestają być wykrywane przez komputer. Dopóki Apple nie wyda odpowiedniej poprawki, pomóc może zmiana ustawień dotyczących łączenia akcesoriów. Można spróbować zmienić ustawienie „Łączenie akcesoriów” wybierając opcję „Pytaj, gdy akcesorium jest nowe”. W moim przypadku to pomogło.
Wpisy na temat problemów z łącznością przez USB pojawiły się na m.in na X, Reddicie czy na oficjalnym forum użytkowników sprzętu Apple. Jeden z nich pisze:
Mam ten sam problem z moim MacBookiem Pro M2 Max 64 GB RAM i monitorem Dell U3219Q; żadne z urządzeń peryferyjnych USB podłączonych do koncentratora USB monitora nie działa.
Java
W tym przypadku nikt jeszcze nie odkrył skutecznego obejścia problemu. Samo Oracle ostrzegło w już w zeszłym tygodniu, że aktualizacja macOS 14.4 może spowodować „nieoczekiwane zakończenie” procesów Java na komputerach Mac. Problem dotyczy niestety wszystkich wersji Java od Java 8 do wczesnych wersji JDK 22 i może rzeczywiście uniemożliwić pracę m.in. programistom. Deweloperom, którzy napotkali na ten problem zostaje jedynie downgrade do niższej wersji systemu operacyjnego.
Drukowanie
Aktualizacja może usunąć lub uszkodzić sterowniki drukarek. Z informacji, jakie pojawiają się w na forach i wpisach na platformach społecznościowych wynika, że z systemu zniknęło podstawowe oprogramowanie CUPS niezbędne do drukowania w sieci. Wiele wskazuje też na to, że usterka dotyka w przeważającej mierze urządzeń HP. Niektórzy użytkownicy znaleźli obejście, przyznając pełny dostęp do dysku niektórym procesom w Ustawieniach. Podobnie jak w przypadku tymczasowego rozwiązania kwestii portów USB, odpowiednie ustawienie znajduje się w zakładce Prywatność i ochrona.
iLok License Manager
Pojawiają się również doniesienia o problemach z kompatybilnością produktów PACE, w tym iLok License Manager, podłączanych komputerów z systemem macOS 14.4. Problem dotyczy w szczególności wtyczek różnych producentów, które są chronione przez PACE/iLok, a jednym z przykładów mogą być rozwiązania dostarczane przez Universal Audio. Z problemami muszą liczyć się użytkownicy cyfrowych stacji roboczych takich jak Logic Pro. Z tego co udało się ustalić użytkownikom, tymczasowe ustawienie DAW i aplikacji iLok License Manager do pracy w trybie Rosetta wydaje się skutecznym obejściem problemu. Na stronie Universal Audio pojawiła się już stosowna informacja oraz instrukcja:
- Zamknij wszystkie aplikacje związane z muzyką, takie jak DAW, UA Connect i iLok License Manager.
- Przejdź do folderu Aplikacje i znajdź swój program DAW oraz aplikację iLok License Manager.
- Kliknij aplikację prawym przyciskiem myszy (lub Control + Click) i wybierz opcję Get Info.
- W oknie informacyjnym, które zostanie otwarte, poszukaj opcji „Otwórz za pomocą Rosetta” i włącz ją.
Aktualizacja macOS Sonoma 14.4 z pewnością zostanie zapamiętana jako pechowa przez wielu użytkowników. Co gorsza, problemy dotyczą zarówno podstawowego dziś złącza USB-C, które umożliwia podłączenie do komputera fizycznego sprzętu i nośników danych, jak i obsługi rozwiązań, bez których programiści, artyści i muzycy oraz montażyści dźwięku nie mogą wykonywać pracy. Miejmy nadzieję, że Apple szybko wyda odpowiednią poprawkę, adresującą w pierwszej kolejności problemy, dla których nie udało się znaleźć skutecznego obejścia.