Smart shoperzy. Polacy na tropie mobilnych okazji | DailyWeb.pl - codziennie o sieci

Smart shoperzy. Polacy na tropie mobilnych okazji

Opublikowano 10 miesięcy temu - 2


Skoro ten sam produkt można w innym sklepie kupić w okazyjnej cenie, to po co przepłacać? Coraz więcej Polaków szuka atrakcyjnych promocji, a wiedza o tym może dla sprzedawcy okazać się sposobem na zwiększenie zysków.

Kryzys gospodarczy z 2008 roku diametralnie zmienił zachowania konsumentów z całego świata. Jednym ze zjawisk, które pojawiły się za jego sprawą jest smart shopping. To zupełne przeciwieństwo nieprzemyślanych, obciążających kartę kredytową, zakupów, charakterystycznych dla amerykańskich klientów przed giełdowym krachem. Zapaść na światowych rynkach doprowadziła ich jednak to zmiany nawyków, a te wkrótce stały się ich nowym stylem życiem.

Ze Stanów Zjednoczonych smart shopping rozprzestrzenił się do innych krajów. W krótkim czasie dotarł także do Polski, gdzie przyjął się równie dobrze, co w USA. Unikanie zakupów pod wpływem impulsu i szukanie interesujących okazji deklaruje bowiem aż 89 procent naszych rodaków. Połowa Polaków w poszukiwaniu najniższych cen korzysta zaś ze smartfonów i aplikacji mobilnych. Te statystyki to wystarczający powód, by przyjrzeć się z bliska polskiemu smart shoppingowi.

Dlaczego popularny?

Na rosnącą popularność smart shoppingu wpływa jednak nie tylko niepewność materialna, bo coraz częściej decydują się na niego również konsumenci z regularnymi i wysokimi dochodami. Równie ważna okazuje się bowiem możliwość optymalizowania domowego budżetu i racjonalnego planowania swoich wydatków. Smart shopping nie jest więc zwykłym szukaniem oszczędności, a raczej wyrazem szanowania własnych pieniędzy i sposobem na mądre ich wydawanie.

Smart shopping bez wsparcia nowych technologii pochłaniałby jednak za dużo czasu i energii. To właśnie dostęp do nowoczesnych rozwiązań jest kolejnym powodem, dla którego tak szybko zdobywa nowych zwolenników. 50 procent smart shopperów korzysta bowiem z aplikacji mobilnych z gazetkami i kuponami rabatowymi, porównywarek cen oraz forów łączących osoby szukające niższych cen.

Polak szuka okazji

Jak wynika z raportu przygotowanego przez specjalistów z Qpony.pl, atrakcyjnych ofert szukamy we wszystkich branżach. Oczywiście najdłużej zastanawiamy się przed zakupem droższych produktów, takich jak sprzęt RTV i AGD, ale ceny produktów są dla nas coraz ważniejsze także podczas codziennych zakupów. Świadczy o tym popularność kuponów rabatowych do zrealizowania w restauracjach szybkiej obsługi lub sklepach internetowych.

Według raportu z kuponów rabatowych najczęściej korzystamy jednak w sklepach odzieżowych. Wśród marek, które cieszą się największą popularnością w świecie smart shopperów, znalazły się między innymi H&M, Reserved czy House. Często sięgamy po nie także wybierając się do sklepów oferując odzież i sprzęt sportowy – na przykład New Balance czy Nike.

Warto dodać, że mimo rosnącego wpływu nowych technologie na nasze zakupowe decyzje, większość z nas nadal preferuje sklepy stacjonarne. Raport Qpony.pl pokazuje, że co trzeci klient decyduje się na zakup określonych produktów dzięki informacjom znalezionym w sieci, ale tylko co piąty jest w stanie kupić je bez fizycznego kontaktu.

Cena przyciąga klienta

Jak jednak nowe przyzwyczajenia klientów mogą wykorzystać sprzedawcy? Jednym ze sposobów może być zaoferowanie im kuponów rabatowych. Sposobów na ich dystrybucję jest naprawdę mnóstwo. Od tych najbardziej tradycyjnych (na przykład rozdawanie na ulicy), przez internetowe agregatory bonów, aż po beacony – urządzenia przesyłające elektroniczny kupon na smartfona klienta po wejściu do sklepu.

To oczywiście nie jedyna metoda, która pozwoli przyciągnąć do swojego sklepu smart shopperów. Więcej inspirujących przykładów, case studies oraz porad specjalistów znajdziemy we wspomnianym raporcie. Jest on dostępny bez żadnych opłat i można go pobrać ze strony internetowej Qpony.pl.