Skuteczne kanały sprzedaży przez Internet w 2020 roku

Skuteczne kanały sprzedaży przez Internet w 2020 roku

Opublikowano 7.01.2020 10:41 - Wpis sponsorowany


Zakupy przez Internet robi 28 milionów Polaków. Wartość rynku e-commerce w naszym kraju przekroczyła w lipcu 2019 r. – 51 miliardów złotych.

Prognozy z początku roku mówiły o zakończeniu 2019 r. z wynikiem 57 miliardów PLN, dynamika rynku każe jednak przypuszczać, że firmy sprzedające przez internet zaczną 2020 r. z wyższymi zarobkami niż zakładano. Polski rynek e-commerce rośnie o 18% rocznie, szacuje się, że w ciągu najbliższych kilku lat będzie on wart 80 miliardów złotych. Co wynika z tych liczb?

Jeśli sprzedaż, to przez Internet

Najprościej rzecz ujmując: sprzedając towary i usługi przez Internet, można dobrze zarobić, a w przyszłości będzie można zarobić jeszcze więcej. Zakupy za pośrednictwem sieci robi niemal 74% obywateli kraju nad Wisłą. Internet pozwala dotrzeć przedsiębiorcom do klientów znajdujących się na drugim końcu Polski… więcej – na drugim końcu świata. Internet jako kanał sprzedaży jest stosunkowo tanim rozwiązaniem. Firma decydująca się na sprzedaż swoich towarów za jego pośrednictwem nie musi wynajmować lokalu na sklep czy sklepy, nie ponosi zatem kosztów z tym związanych. Dzięki globalnej sieci można w krótkim czasie przedstawić ofertę wybranemu, sprecyzowanemu gronu potencjalnie zainteresowanych nią odbiorców znajdujących się w dowolnym miejscu na Ziemi.

Internet jest jedną z najlepszych przestrzeni do prezentacji i sprzedaży produktów. Nie jest on jednak jednorodny, w ramach globalnej sieci funkcjonują różne kanały sprzedaży. Pojawia się więc pytanie, który z nich wybrać? Wszystko zależy od produktów i usług, które firma ma w swojej ofercie i celów, które sobie wyznacza.

Sklep internetowy

Szukając kanałów sprzedaży w Internecie jednym z pierwszych pomysłów, jakie przychodzą na myśl, jest sklep internetowy. Sklepy online w większości przypadków zbudowane są w oparciu o jedną z wielu dostępnych na rynku platform e-commerce. Wybór właściwego oprogramowania ma niebagatelne znaczenie, to od niego zależą możliwości dostosowania wyglądu strony i oferty do specyfiki danej branży. Ważna jest zatem elastyczność takiej platformy oraz możliwość rozwoju oferty w przyszłości. Warto skonsultować wybór platformy ze specjalistami od pozycjonowania strony bowiem od prawidłowej budowy sklepu może zależeć jego późniejsza pozycja w wynikach wyszukiwania. Innym sposobem jest zlecenie napisania oprogramowania od podstaw. Jest to rozwiązanie droższe, jednak zwiększa szanse, że sklep będzie idealnie dostosowany do potrzeb firmy, by tak się stało, napisaniem kodu musi zajmować się doświadczony, będący ekspertem w swojej dziedzinie programista. Praca nad sklepem tworzonym od zera zajmie więcej czasu niż zbudowanie go w oparciu o jedną z dostępnych platform.

Projekt sklepu internetowego obok kwestii technicznych i rozwiązań, które ułatwiają robotą Google indeksowanie stron, powinien uwzględniać także User Experience. UX to termin określający wrażenie, jakie sklep wywiera na użytkownikach. Zgodnie z tą ideą strona ma być czytelna i wygodna w obsłudze. Internauta musi poruszać się po sklepie niemal intuicyjnie, każdy produkt czy usługa powinny posiadać wyczerpujący opis, który odpowie na wszystkie pytania, jakie może mieć klient. Obok treści, znaczenie mają także zdjęcia — powinny one w atrakcyjny sposób prezentować sprzedawane towary.

Użytkownik zapoznał się z ofertą sklepu, dzięki cenie, opisowi i zdjęciom zdecydował się dokonać zakupu. Aby transakcja zakończyła się sukcesem proces zamówienia i płatności także muszą być intuicyjne. Ważne, aby w kilku kliknięciach klient mógł zamówić i zapłacić za towar. Logowanie nie powinno być wymagane, cennik i opcje dostawy muszą być jasno opisane i dobrze widoczne. Warto także dać użytkownikowi możliwość powrotu do oferty i dodania kolejnych produktów.

Istotną kwestią jest także mobilność sklepu internetowego. Decydując się na sklep online jako kanał sprzedaży, trzeba zadbać o możliwość zakupu towarów i usług przez smartfona. Okazuje się, że 45% polskich internautów robi zakupy właśnie, wykorzystując urządzenia mobilne. Tworząc sklep, należy wziąć to pod uwagę i udostępnić potencjalnym klientom responsywną stroną lub/oraz aplikację mobilną umożliwiającą zakupy.

Sklep internetowy powstał, jest atrakcyjny graficznie, zbudowany zgodnie z zasadami User Experience oraz wytycznymi Google, mija kilka miesięcy, a sprzedaż jest bardzo niewielka. Dlaczego?

Duża konkurencja wśród sklepów internetowych – jak ją pokonać?

Sklep internetowy to bardzo skuteczny, a przy tym niedrogi sposób sprzedaży. Wie o tym wielu polskich przedsiębiorców, dlatego decydują się oni na założenie biznesu online. W efekcie w Polsce każdego dnia powstaje 21 sklepów internetowych, a ich całkowita liczba przekracza 30 tysięcy. Zakładając sklep w wirtualnej rzeczywistości, trzeba tak jak w przypadku placówek stacjonarnych, liczyć się z konkurencją. Aby odnieść sukces w e-commerce, konieczne będzie podjęcie działań marketingowych. Po jakie metody może sięgnąć sklep internetowy? Jest ich wiele, ale wśród najbardziej skutecznych warto wymienić: pozycjonowanie stron internetowych oraz prowadzenie kampanii Google Ads.

Warunek sukcesu w e-commerce: pozycjonowanie strony

Kiedy internauta poszukuje jakiegoś towaru lub usługi, najczęściej wpisuje jego nazwę w wyszukiwarkę, następnie odwiedza kilka pierwszych stron, które pojawią się w wynikach wyszukiwania i na tej podstawie podejmuje decyzję zakupową. Innymi słowy: im wyżej w wynikach wyszukiwania pojawia się strona, tym większa szansa na sprzedaż. Zespół działań mających na celu umieszczenie witryny internetowej na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania pod konkretną frazą to pozycjonowanie stron.

Każdy, kto planuje prowadzenie e-sklepu, powinien w swoim budżecie przewidzieć środki na pozycjonowanie. W przeciwnym razie pokonanie konkurencji w danej branży może okazać się niezwykle trudne, a wręcz niemożliwe. Pozycjonowanie stron sprawia, że oferta sklepu staje się widoczna dla potencjalnych klientów, zwiększa to znacząco szanse na sprzedaż. SEO jest też sposobem na kreowanie pozytywnego wizerunku firmy. Badania dowodzą, że internauci są przekonani, że w TOP10 Google prezentuje jedynie godne zaufania, dobrze radzące sobie na rynku firmy.

Decydując się na pozycjonowanie sklepu, należy jednak pamiętać, że jest to proces długotrwały. W tym przypadku na efekty, czyli wysokie miejsce w wyszukiwarkach, będzie trzeba poczekać kilka miesięcy. Zaletą organicznych, czyli bezpłatnych wyników wyszukiwania jest to, że użytkownicy mają do nich większe zaufanie niż do linków sponsorowanych. Część internautów poszukując towarów i usług, świadomie pomija reklamowane przez wyszukiwarkę strony i przechodzi do naturalnych wyników wyszukiwania.

Dla nowych firm i nie tylko

Szybszą metodą na uzyskanie miejsca na szczycie wyników wyszukiwania jest kampania Google Ads. Wyszukiwarki proponują firmą możliwość odpłatnej prezentacji linków prowadzących do sklepu internetowego na jednym z trzech pierwszych lub trzech ostatnich miejsc na karcie wyników wyszukiwania. Linki sponsorowane są niemal natychmiast widoczne po uruchomieniu kampanii, nie trzeba czekać na wysokie pozycje miesiącami. Jest to zatem rozwiązanie szczególnie korzystne dla nowopowstałych firm oraz przedsiębiorstw, które oferują sezonowe produkty i usługi. Taka kampania będziesz szczególnie korzystna dla producentów zniczy w okresie przed 1 listopada, czy dla osób oferujących usługi Mikołaja przed 6 grudnia. Wadą tego rozwiązania jest natomiast to, że bardziej świadomi użytkownicy pomijają linki sponsorowane i klikają wyłącznie w organiczne wyniki.

Samo opłacenie kampanii nie daje jeszcze gwarancji, że link do strony zostanie wyświetlony na szczycie wyników wyszukiwania. Prowadzenie kampanii Google Ads polega na licytacji z innymi firmami zainteresowanymi odpłatną, wysoką pozycją ich linków. Ten z reklamodawców, który stworzy najlepszą kampanię i zaoferuje najwyższą kwotę, zwycięża licytację i jego link zajmuje pierwsze miejsce wśród wyników wyszukiwania. Zdecydowaną zaletą takiej kampanii jest mnogość dostępnych formatów. Można promować link do strony, zdjęcie z ceną produktu, filmy video oraz aplikacje.

Porównywarka cenowa

Istnieje jeszcze jeden sposób, aby sklep internetowy został odnaleziony przez potencjalnych klientów – porównywarka cenowa. Najczęściej dodanie oferty sklepu co Ceneo, Skąpca, Nokautu czy kupujemy.pl jest darmowe, a korzysta z nich duża liczba użytkowników sieci. Jeśli oferta firmy jest atrakcyjna cenowo, to dzięki takiej wyszukiwarce sklep może pozyskać wielu klientów. To rozwiązanie, które sprawdzi się w przypadku sklepów prowadzących strategię cen niskich.

Budować czy nie budować?

Sklep internetowy jest to kosztowna i wymagająca wiedzy o wirtualnej rzeczywistości inwestycja. Stworzenie projektu sklepu, serwer i hosting oraz działania marketingowe – wszystko to generuje koszty dla przedsiębiorcy. Prowadzenie sklepu online będzie wymagało także stworzenia unikatowych opisów oraz zrobienia zdjęć produktów, co jest zadaniem czasochłonnym lub dodatkowym kosztem, jeśli firma zdecyduje się zlecić to profesjonaliście z zewnątrz. Konieczna jest także wiedza z zakresu funkcjonowania internetu, aby prowadzić skuteczne działania sprzedażowe.

Z drugiej jednak strony posiadanie strony internetowej pozwala rzucać wyzwanie konkurencji za pośrednictwem porównywarek cenowych. Jest to też sposób na prezentację oferty firmy w dowolny, najlepszy dla danego produktu czy usługi sposób. To rozwiązanie, które pozwala zbudować własną markę i odróżnić się na tle konkurencji. Posiadanie własnego sklepu oznacza, że firma nie musi płacić prowizję od sprzedaży i ponosić dodatkowych kosztów, jakie mogą wiązać się z wyborem innych kanałów sprzedaży.

Jeśli nie sklep to co?

Popularnym wśród działających wirtualnie polskich przedsiębiorców kanałem sprzedaży są portale aukcyjne. W naszym kraju najpopularniejszym z nich jest — Allegro. Obok niego na uwagę zasługują też eBay oraz Amazon, które pozwalają rozszerzyć sprzedaż na rynki zagraniczne. Uwagę na te portale powinny zwrócić zwłaszcza firmy, które chcą kierować swoją ofertę do odbiorców w Europie Zachodniej czy Stanach Zjednoczonych. Decydując się na sprzedaż za pośrednictwem portali aukcyjnych, firma nie ponosi kosztów związanych z budową strony internetowej, ale musi liczyć się z opłatami dla portalu za wystawienie produktu oraz prowizją od sprzedaży. Zaletą tego rozwiązania jest łatwość obsługi aukcji, którą można opanować dosłownie w kilka chwil.

Wadą jest duża konkurencja w ramach serwisów, której pokonanie nie jest łatwym zadaniem, tym bardziej że na portalach aukcyjnych coraz trudniej jest odróżnić się od innych firm. Allegro dąży do ujednolicenia ofert tak, by wyglądały one identycznie. W związku z tym sprzedający może pokonać konkurencję jedynie dzięki lepszym, profesjonalnym zdjęciom i wyczerpującym opisom oraz atrakcyjnej cenie. Podobnie jak w przypadku wyszukiwarek, tutaj także liczy się widoczność oferty, którą można zyskać dzięki płatnej reklamie w Allegro. Decydując się na portale aukcyjne jako kanał sprzedaży, należy liczyć się z takimi kosztami jak: zapłata fotografom i copywriterom za profesjonalne opisy, opłata za wystawienie produktu, koszty reklamy na Allegro oraz prowizja od sprzedaży. Trzeba, więc dobrze przemyśleć wykorzystanie tego kanału, aby nie okazało się, że całe zyski pochłaniane są przez koszty obsługi konta na portalu.

Sprzedaż przez social media

Od dawna mówi się o zaletach, jakie ma prowadzenie fanpage na Facebooku czy innych portalach społecznościowych dla przedsiębiorstw. Dzięki stronie w social mediach można tworzyć grono wiernych, związanych z marką odbiorców. Jest to kanał umożliwiający dwustronną komunikację, dzięki czemu firma poznaje potrzeby i oczekiwania klientów i zachęca ich do działania. Prowadzenie fanpage na Fb, Instagramie czy w innych tego typu portalach daje też możliwość prezentacji oferowanych przez firmę produktów.

Obecnie dzięki Facebookowi można także sprzedawać swoje towary. Jest kilka miejsc, które umożliwiają handel za pośrednictwem tego portalu: grupy kupna i sprzedaży, Marketplace, sklepy stron. Ta forma sprzedaży świetnie sprawdza się zwłaszcza w przypadku różnego typu produktów. Za pośrednictwem Facebooka nie można jednak sprzedawać: zwierząt i wyrobów medycznych. Aby sprzedać usługi czy bilety na wydarzenia w Marketplace potrzebna jest pisemna zgoda Facebooka.

Domyślnie oferta prezentowana w social mediach dotrze do osób, które polubiły firmowego fanpage, chcąc dotrzeć do szerszego grona odbiorców, konieczne jest podjęcie działań marketingowych. Dobrze sprawdza się tutaj reklama na Facebooku. Pozwala ona na bardzo precyzyjne określenie grupy docelowej, do której ma dotrzeć przekaz. Tworząc taką reklamę, można wybrać nie tylko płeć, wiek czy miejsce zamieszkania odbiorców, ale też ich zainteresowania czy skierować ją do osób, które „lubią” strony konkurencji.

Zaletą sprzedaży za pośrednictwem Facebooka jest zdecydowanie jej niewysoki koszt. Założenie strony firmowej jest darmowe, a opłaty pobierane są wyłącznie za działania dodatkowe – takie jak reklama. Jednak wadą jest tutaj ograniczone grono odbiorców — nie wszyscy mają Facebooka. Dotyczy to zwłaszcza osób starszych dlatego firmy kierujące swoją ofertę do tej grupy wiekowej, mogą nie osiągnąć zaplanowanych zysków. Warto także wiedzieć, że są kraje, w których FB nie jest najpopularniejszym medium społecznościowym. Kierując ofertę do zagranicznego klienta, warto upewnić się, że Facebook ma w tym kraju duże grono odbiorców.

Więcej informacji na temat prowadzenia fanpage na fb oraz kampanii ppc znajdziesz na: https://brandbay.pl/prowadzenie-fanpage-na-facebooku

Omnichannel, czyli wszystkiego po trochu

Omawiając najskuteczniejsze kanały sprzedaży internetowej, warto wspomnieć o nowoczesnej koncepcji, która głosi, że kanały komunikacji i sprzedaży muszą być ze sobą połączone, a klient powinien mieć dostęp do wszelkich usług w każdym z kanałów. Innymi słowy, wszystkie kanały sprzedaży muszą być ze sobą zintegrowane. Dzięki temu u klienta powstaje spójne doświadczenie zakupowe, które jest pozytywnie kojarzone z daną firmą. Integracja wszystkich kanałów sprzedażowych pozwala na bieżąco aktualizować ofertę, pozyskiwać klientów z różnych źródeł i zapewniać im wysoką jakość obsługi. Z punktu widzenia użytkownika takie zakupy stają się łatwe, szybkie i przyjemne, a to powoduje, że klient chętnie wróci, by ponownie zrobić zakupy w firmie, do której zyskał zaufanie. Zgodnie z tą koncepcją na pytanie, jaki kanał sprzedaży przez internet wybrać, jest tylko jedna odpowiedź: wszystkie, a działania w nich prowadzone muszą być skoordynowane.

Wieści z Rozładowani.pl