Nie od dziś wiadomo, że GAFA oraz właściwie wszystkie inne firmy zbierają lub będą zbierać o nas dane. Dziś rozmawiamy o microtargetowaniu na Facebooku w kontekście polityki.

Celując z odpowiednimi reklamami w konkretną grupę odbiorców możemy osiągnąć spektakularne wyniki. Nie chodzi tylko o zakupy. Dzieje się tak również w kontekście polityki.

Bańka informacyjna – coś, co może wzmocnić nasze przekonania na jakiś temat, może być w znaczący sposób wykorzystana poprzez reklamę odpowiednich poglądów. Świetnie widać na przykładach ostatnich wyborów i to nie tylko w Polsce. Wiele się słyszało o tym, jak to Trump wygrał wybory dzięki social mediom. Coś w tym jest.

W dzisiejszym odcinku porozmawiamy właśnie o tym czymś, na przykładach w jaki sposób można docierać z płatnymi materiałami do poszczególnych wąskich grup odbiorców budując u nich światopogląd i wzmacniając bańkę informacyjną. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie atrybuty, które możemy wykorzystać jako reklamodawca, a które są zbierane od użytkowników. Wiek, płeć, lokalizacja to podstawowe informacje, które sami z reguły podajemy. Facebook jest nas w stanie zaszufladkować jeszcze w ponad 900 innych kategoriach i wcale nie musimy mu bezpośrednio podawać naszych informacji.

Algorytm działa cały czas i rejestruje nasze ruchy. Nie potrzeba już tylko lajków, aby pokazać mu, co nas interesuje. Wystarczy zatrzymać się podczas scrollowania na jakiejś treści. Śledzenie wyszło już dawno poza domenę facebook.com dzięki pomocy śledzących pixeli. Oczywiście temat nie jest tylko związany z Facebookiem, ale również z Google oraz innymi. Tego typu analityka nie jest już tylko dostępna dla największych.

Bodźcem do powstania odcinka był raport fundacji Panoptykon na temat microtargetowania w polityce, który możecie znaleźć tutaj.

W odcinku opieramy się również na narzędziu udostępnionym przez samego Facebooka do podglądu reklam publikowanych przez firmy, a zwłaszcza polityków. Sami możecie do niego zerknąć tutaj.

Bonusowo polecamy dwa sklepy z fajnymi notatnikami (to nie jest płatna reklama, po prostu je lubimy) 🙂 Design Noobs oraz Zaklęty Papier

Klasycznie odcinek dostępny na YouTube, Spotify oraz w naszym playerze, iTunes itd… Jeśli dotrwałeś do końca, polecamy zostawić Suba. Jeśli Ci się spodobało, kolejny odcinek trafi do Ciebie bezpośrednio ✌️

Subskrybuj DailyWeb na Youtube!

https://open.spotify.com/show/0L3V2ByO0taySOTZ9AyjDt

[powerpress]