Rynek PC pierwszy raz od dawna notuje wzrosty. Czyja to zasługa? | DailyWeb.pl

Rynek PC pierwszy raz od dawna notuje wzrosty. Czyja to zasługa?

Opublikowano 3 miesiące temu -


Komputery osobiste umierają i wkrótce odejdą do lamusa - taką wizję od kilku dobrych lat wieszczą branżowi "eksperci". Okazuje się, że raczej nie ma na to szans, a na pewno nie w najbliższej przyszłości. Co wpłynęło na taki obrót spraw?

Według danych International Data Corporation cytowanych przez portal PC World, amerykański rynek PC-tów w drugim kwartale 2018 r. zanotował największe wzrosty od 2012 r. Sprzedano ok. 62 mln urządzeń, czyli ok. 2 proc. więcej niż w podobnym okresie rok temu.

Dane pokazują, że rynek odżył m.in. za sprawą większego zapotrzebowania na komputery konsumenckie i sprzęt gamingowy. Ten drugi obszar skorzystał na spadku cen - do niedawna rekordowo drogich - kart graficznych. Jakiś czas temu były one wyjątkowo pożądane przez minerów kryptowalut, co spowodowało braki magazynowe oraz wysokie ceny. Sytuacja wróciła jednak do normy, a zachęceni tym gracze chętniej robili zakupy.

W przypadku rynku amerykańskiego wzrosty notowane są już drugi kwartał z rzędu. Światowe notowania pozostają mniej więcej na stałym poziomie.

Komputery biznesowe wracają do łask

Największe różnice sprzedażowe względem poprzednich lat widać jednak wśród producentów komputerów biznesowych. HP sprzedało w Q2 na całym świecie prawie 15 mln PC-tów (wzrost o 7,6 proc. w stosunku do 2017 r.), Lenovo z Fujitsu - 13,8 mln (wzrost 11,3 proc.), Dell - 11,3 mln sztuk (wzrost o 9 proc.), a Apple - 4,3 mln (wzrost tylko o 0,1 proc.). W tym segmencie coraz lepiej idzie też Acerowi, który w Q2 2018 sprzedał prawie tyle komputerów, co Apple (4,2 mln sztuk) i zanotował wzrost o 1,3 proc. w stosunku do 2017 r.

Komputery dla szpitali. HP stworzyło serię odporną na środki antyseptyczne

W świecie komputerów do zadań służbowych i profesjonalnych nadal rządzą HP  i Lenovo (23,9 i 22,1 proc. rynku). Dalej jest Dell (18,1 proc.), Apple (6,9 proc.) i Acer (6,7 proc.).