Aktualności e-Gravel i Szosa

Rowery z zintegrowanym silnikiem elektrycznym i automatyczną skrzynią biegów od Valeo już od maja w produkcji!4 min czytania

23 lutego 2022 3 min read

Rowery z zintegrowanym silnikiem elektrycznym i automatyczną skrzynią biegów od Valeo już od maja w produkcji!4 min czytania

Nie wiem, czy znacie firmę Valeo, ale w regionie, w którym mieszkam, ta francuska firma daje prace tysiącom osób. Veleo, chociaż najbardziej znane jest w branży Automotive, nieustannie pracuje nad nowymi rozwiązaniami również spoza tego obszaru. Po 14 miesiącach od premiery elektrycznego napędu dla rowerów z zintegrowaną skrzynią biegów firma gotowa jest do jego produkcji!

Valeo to jedna z tych firm, których części lub systemy znajdziecie w każdych samochodzie. Nie ważne czy to wycieraczki, sterownik projekcyjnych świateł LED czy jeden z czujników LiDAR, który nadzoruje autonomię Waszego samochodu. Od wielu lat jako lider w swojej branży, francuska firma zwraca uwagę na przyszłość elektromobilności, dostarczając dla niej gotowe rozwiązania. Dobrym przykładem będzie tutaj, chociażby Valeo 48 V eAccess, czyli platforma dla małych pojazdów miejskich, która została wykorzystana, chociażby w słodkim Citroen Ami. W grudniu 2020 roku firma postanowiła również zadebiutować na rynku elektrycznych rowerów, zapowiadając bardzo ciekawe rozwiązanie.

Rowery elektryczne z napędem od Valeo i Effigear

Dokładnie 14 miesięcy temu, Valeo zapowiedziało prace nad systemem napędu dla elektrycznych rowerów. Już to jest ciekawe informacja, bo renomowanych firm (albo raczej systemów napędowych) jest zaledwie kilka. Znajdzie się tu jeszcze miejsce dla nowych graczy. Valeo nie skopiowało jednak rozwiązań konkurencji. Postanowiło się wyróżnić poprzez dwie całkiem unikalne cechy — architekturę 48 V oraz automatyczną skrzynię biegów zintegrowaną z silnikiem.

Valeo

Nie wdając się w fachowe dysputy, więcej w tym wypadku znaczy lepiej. W przypadku architektury, w jakiej został wykonany napęd roweru, w większości mamy do czynienia z silnikami 36 V — to między innymi Bosch, Shimano, Yamaha czy Brose. Przepisy również odnoszą się do tego parametru, ograniczając specyfikację silników roweru elektrycznego do wspomagania do 25 km/h, mocy ciągłej silnika 250 W oraz właśnie 48 V. Kolokwialnie pisząc, więcej woltów znaczy lepiej i mocniej.

Wiedzą to nie tylko producenci rowerów — Makita (ta od elektronarzędzi) przedstawiła nie tak dawno system narzędzi 40 V, który miażdży konkurencję. Wie o tym również Valeo i taki będzie ich nowy napęd. Nie znamy dokładnej specyfikacji, ale firma komunikuje go jako „najmocniejszy” na rynku, co rozpala w nas ciekawość.

Valeo

Silnik cechuje się też zintegrowaną skrzynią biegów. Takie połączenie to pierwsza komercyjna konstrukcja tego typu, zastosowana w rowerze. Za skrzynie odpowiada inna dość dobrze znana firma z Francji — Effigear. W tym miejscu należy więc zaznaczyć, że musi do być dobrze działające i efektywne rozwiązanie. Effigear w tym wypadku posłużyło się modelem o 7 przełożeniach, które mogą działać w automacie, który dopasuje zarówno bieg jak i moc wspomagania. Stwarza to nie tylko ogromny komfort, ale wpłynie na lepszy zasięg akumulatora. Sama skrzynia jest magnezowa, a jej części zostały szczelnie w niej zamknięte i działają w olejowej kąpieli. Dzięki temu nie ma możliwości jej uszkodzenia, a jej serwis ograniczy się jedynie do zalecanej wymiany oleju (co rok).

Porsche kupuje kolejną firmę rowerową. Tym razem to Fazua, która produkuje silniki do elektryków

14 partnerów i produkcja od w maju

Jak wspominałem dość szybko, bo po 14 miesiącach usłyszeliśmy o gotowości do produkcji silników. Ma ona ruszyć już w maju tego roku w fabrykach Isle d’Abeau (Isère, Francja). Do końca 2024 roku, Valeo szacuje, że elektryczny napęd trafi do przeszło 100 000 odbiorców. Pomóc ma w tym współpraca z 14 firmami z branży rowerowej. Sporo z nich to producenci z Francji. Wymieniono tu takie firmy jak La Manufacture Française du Cycle (i submarka Sunn), Ateliers HeritageBike, VUF Bikes, Cycleurope oraz FUELL.

Valeo

 

Rozwiązanie zostało stworzone dla każdego typu roweru. Mowa tu zarówno o rowerach miejskich, MTB jak i tych cargo. Sam system będzie składał się ze sterownika na kierownicy, który zintegrowano z kolorowym wyświetlaczem informacyjnym, akumulatora, dedykowanego oprogramowania oraz zintegrowanego zestawu montowanego centralnie (silnik + skrzynia biegów).

Z ciekawszych rozwiązań nie zapomniano tu o trybie asysty pieszego. W przeciwieństwie do konkurencji rower ma asystować nie tylko przy prowadzeniu roweru, ale również przy cofaniu! Z rzeczy, które zauważyłem, dostępny będzie również tryb antykradzieżowy, który zablokuje silnik i uniemożliwi napędzanie poprzez pedałowanie.

Valeo Cargo

Pozostało kilka niewiadomych, np. to czy rozwiązanie trafi na rynek w kilku wersjach zróżnicowanych mocą (i ceną) i czy system komunikować się będzie ze smarfonami. Tajemnicą pozostają również dokładnego parametry pracy silnika, akumulatora i zasięg dla poszczególnych trybów jazdy. Liczymy jednak, że Valeo niedługo o sobie jednak znów przypomni.

Więcej informacji o Effigear.

Źródło: Valeo.

Zawodowo, całkowicie ktoś inny niż mogłoby się wydawać. Jego największe namiętności prócz żony to dobre piwo, ostre papryczki i świeżo palona kawa w hurtowej ilości. Uwielbia nowe technologie i gadżety, ma też spory sentyment do tych starych. Mówi o sobie, że jest „roztańczonym puchem tego świata”.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x