Moto

Jest popyt na tanie, elektryczne motocykle SONDORS METACYCLE. Niestety przyszłość amerykańskiej firmy nie wygląda dobrze6 min read

10 marca 2023 5 min read

Jest popyt na tanie, elektryczne motocykle SONDORS METACYCLE. Niestety przyszłość amerykańskiej firmy nie wygląda dobrze6 min read

Nie wiem dlaczego, ale pomijałem temat SONDORS METACYCLE. Nie jestem pewien czy to przez to, że był zbyt piękny, by był prawdziwy, czy też przez to, że całkiem w niego nie wierzyłem. Teraz jestem już pewny, wiem, co chcę Wam przekazać.

Mija kolejny miesiąc, a rynek elektrycznych jednośladów nadal nie rozwija się tak, jak powinien. Będę na to nadal narzekał, widzimy naprawdę sporo nowych firm, które próbują to zmienić. Na targach motoryzacyjnych EICMA można było spotkać wiele ciekawych pojazdów — tak wiele, że stworzyłem 5 odcinkowy cykl opisujący te najciekawsze. Niestety wiele z nich to nadal koncepty lub debiutują tylko na rynkach azjatyckich. SONDORS METACYCLE można zamówić do Polski, niestety przyszłość firmy nie wydaje się pewno, co czyni decyzję o zakupie wątpliwą. Zacznijmy jednak od początku.

SONDORS METACYCLE narodzony w pandemii już u pierwszych klientów

SONDORS to nazwa, która odnosi się do założyciela, którym jest Amerykanin Storm Sondrors. Jego firma ma siedzibę w Malibu, Los Angeles. Jedna z najmodniejszych plaż wybrzeża Kalifornii cechuje się określonym stylem życia. Idealnie wpisuje się w nie rowery elektryczne, które w przyjemny sposób pozwalają przyjechać na plaże. Wiedział o tym Storm. Założył firmę produkującą rowery elektryczne i można powiedzieć, że ten element jego marki był całkiem udany. Produkował i sprzedawał sporo elektrycznych rowerów miejskich, cruiserów i fatbajków — to chyba ulubiona kategoria mieszkańców Malibu.

Rowery elektryczne SONDORS
Firma zaczynała od produkcji elektrycznych rowerów.

Sukces pozwolił snuć wzniosłe plany — stworzenie elektryczny trójkołowy samochód za 10,000 USD oraz motocykla do jazdy po mieście w cenie 5,000 USD. Ostatecznie wypalił tylko plan tego ostatniego.

SONDORS samochód
Samochód od SONDORS byłby całkiem ciekawy. Fotografia: Ashley Esqueda/CNET.

SONDORS METACYCLE miał być piękny. Miał pozwolić na wjazd na Autostradę (czyli musiał być dostatecznie szybki) a co najważniejsze miał być łatwy w prowadzeniu i tani. Kwota premierowa 5,000 USD (około 22,000 PLN) wydawała się nierealna.

SONDORS METACYCLE

Nic dziwnego więc, że ambitny plan wprowadzenia takiego pojazdu na rynek kilkukrotnie przekładano. Na początku 2023 roku SONDORS METACYCLE wreszcie zaczął trafiać do nabywców.

SONDORS METACYCLE wydaje się świetny

Trzeba przyznać, projekt był świetny ładny motocykl o dobrych parametrach, prosta konstrukcja i niezła cena.

SONDORS METACYCLE

Silnik elektryczny umieszczony w tylnym kole ma 8 kW (11 KM) mocy ciągłej oraz aż 20 kW (28 KM) w peaku oraz od 108 Nm do 176 Nm w peaku. Pozwala to rozpędzić motocykl do 130 km/H. Akumulator umieszczono nisko w ramie, jest wymienny i pozwala na hot-swapa oraz ładowanie w domu. Ma pojemność 4 kW — co według producenta wystarczy na 100 km zasięgu przy normalnej jeździe lub nawet 130 km przy idealnych warunkach.

SONDORS METACYCLE

SONDORS METACYCLE wyróżniał się też świetnym, czystym wyglądem. Rama z polerowanego aluminium, brak błotników i lusterek nadawał ostrego charakteru. Było tu jednak kilka ciekawostek jak kolorowy wyświetlacz infotainments oraz bezprzewodowa ładowarka dla smartfonów z dodatkowym schowkiem w miejscu, gdzie tradycyjny motocykl miałby bak. Wyglądało to świetnie!

SONDORS METACYCLE

Całkiem dobra była też cena 5,000 USD premierowo (około 22,000 PLN) oraz 6,500 USD aktualnie (27,000 PLN). To ceny, które nie tylko są korzystne na tle elektrycznych jednośladów (SONDORS METACYCLE właściwie nie ma konkurencji), ale nawet tych spalinowych — które są w praktyce znacznie wolniejsze a tylko nieco tańsze.

SONDORS METACYCLE

Motocykl gotowy na 80%

Niestety internet jest podzielony w opinii, jak ocenić finalny efekt. SONDORS METACYCLE lekko różnił się od tego jak wyglądał na zdjęciach przedpremierowych (ale czy producenci samochodów i gier już nas do tego nie przyzwyczaili?).

Zarzuty dotyczą zamontowanych lusterek, błotników i tego, że nie można było zakupić motocykla w wersji z polerowanego aluminium. Lusterka i błotniki z miejscem na rejestracje były wymogiem homologacyjnym — można je przecież ściągnąć, jeśli komuś przeszkadzają. Rama z polerowanego aluminium wygląda obłędnie, ale przecież przy zamówieniu każdy wybierał jeden z 3 kolorów — więc każdy wiedział, co kupuje.

SONDORS METACYCLE

Kolejna bliżej niewyjaśniona (bo pochodząca tylko od niektórych użytkowników) kwestia dotyczy zasięgu i maksymalnej prędkości. Użytkownicy skarżą się, że realny zasięg to raczej około 70 km do 100 km. Problematyczna okazuje się też wymiana akumulatora, która wymaga użycia śrubokręta. Niektórzy skarżą się również na prędkość maksymalną 100 km/H — ten zarzut odrzucają jednak recenzenci w internecie. Prędkość 130 km/H jest całkiem realna.

Na różnych forach jest też całkiem duża grupa ludzi w pełni zadowolonych z pojazdu. Zwłaszcza tych, którzy zakupili go premierowo w cenie 5,000 USD (około 22,000 PLN). Cena ta ostatnio, na krótki okres znacznie spadła.

SONDORS METACYCLE

1000 sztuk przecenionych o 2,500 USD!

W zeszłym tygodniu SONDORS uruchomił specjalną akcję sprzedażową, w której postanowił obniżyć cenę z 6,500 USD (27,000 PLN) do zaledwie 4,000! (17,000 PLN). To cena znacznie niższa, niż podczas premiery pojazdu.
SONDORS METACYCLE
Osoby, które były chętne na zakup motocykla, proszone były o złożenie depozytu w wysokości 500 USD. Podano też informacje o planowanym doręczeniu pojazdu już w czwartym kwartale 2023 roku.
SONDORS METACYCLE
Producent zakończył już tę akcję. Spotkała się ponoć z wyjątkowym odzewem — zdeponowano 1000 nowych zamówień. Nic dziwnego, cena była bardziej niż tylko atrakcyjna.

Co dalej z marką SONDORS?

Analitycy, dziennikarze i osoby zainteresowane kupnem (czy też te, które to zrobiły, ale motocykl do nich jeszcze nie dotarł) odebrały tę akcję negatywnie. Z jednej strony dalej jest wielu chętnych na zakup SONDORS METACYCLE, ale niepewność i podejrzenia budzi sposób finansowania firmy, która najwyraźniej potrzebuje dotacji w postaci depozytu.
Jakiś czas temu SONDORS przystąpił do formalnego wprowadzenia firmy na amerykańską giełdę. Cały proces poprzedza analiza i raport finansowy firmy, który stał się dzięki temu całkiem jawny.
Niestety, ale firma generuje sporo kosztów mimo sporych zysków w 2020 i 2021 firma powiększała swoje straty związane ze znaczącym wzrostem wydatków operacyjnych. Negatywnie można też odbierać stosunek aktywów do zobowiązań, których dziś są znacznie większe niż przychody. To może wskazywać, że firma nie będzie wkrótce się z nich wywiązać i na tle akcji sprzedażowej z poprzedniego tygodnia wydaje się być niepokojące.
Naprawdę chciałbym przekazać Wam wkrótce dobre wiadomości o finansach firmy (tych aktualnych nie znamy). SONDORS METACYCLE to więcej niż ciekawy elektryczny motocykl — chciałbym go zobaczyć powszechnie na europejskich drogach. Niestety możemy na to nie mieć szansy.

Źródło: Revzilla, Electrek

Oficjalna strona SONDORS METACYCLE

Zawodowo, całkowicie ktoś inny niż mogłoby się wydawać. Jego największe namiętności prócz żony to dobre piwo, ostre papryczki i świeżo palona kawa w hurtowej ilości. Uwielbia nowe technologie i gadżety, ma też spory sentyment do tych starych. Mówi o sobie, że jest „roztańczonym puchem tego świata”.
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Iii

Problem zasięgu na motocyklach konkurencji pojawia się przy jeździe z większymi prędkościami, zasięgi często podawane są bardziej pod jazdę miejską, np. Energica Experia gdzie zasięgi w miescie to 400km ale na trasie już trochę ponad 200km. Mnie by nie zdziwiło gdyby te 100-130km które podaje Sondors to była jazda miejska.

Niestety ale głównym problemem motocykli elektrycznych jest dalej zasięg, w segmencie touring / ADV to jest wręcz nie do pomyślenia tak niski zasięg, turystyka motocyklowa znika przy takich parametrach.

Iii

Z przyjemnością, biorąc pod uwagę, że moment obrotowy jest duży większy na elektrykach, a do tego upraszcza to konstrukcje i eliminuje część problematycznych napraw.

Jednak patrząc na ostatnie lata to żaden przełom się nie zadział, co nie napawa mnie takim optymizmem. O ile mi wiadomo nikt nie planuje dziś wprowadzić na masową skalę jakiejś nowej, dostępnej cenowo, technologii baterii, które byłyby wstanie pozwolić pojazdom elektrycznym na konkurowanie z silnikami spalinowymi. Tak patrząc na obecne osiągi wśród motocykli elektrycznych trzeba by mówić o 2-3 razy większej pojemności akumulatorów przy zachowaniu ich obecnej objętości i masy.

Nie jestem przeciwnikiem ale dla mnie aby motocykl elektryczny miał sens musi mieć 400km zasięgu w trasie, obecnie jestem sceptyczny.

3
0
Would love your thoughts, please comment.x