Aktualności e-Urban Rowery elektryczne Testy

Riese & Müller Culture – pierwsze wrażenia z jazdy elektrykiem z nowym silnikiem Bosch Performance Line SX4 min czytania

12 kwietnia 2024 4 min read

Riese & Müller Culture – pierwsze wrażenia z jazdy elektrykiem z nowym silnikiem Bosch Performance Line SX4 min czytania

Kwiecień do dobry moment na rozpoczęcie sezonu rowerowego, zwłaszcza że w tym roku miesiąc rozpoczął się on całkiem ciepło. Ponad trzy tygodnie temu dzięki uprzejmości Bosch eBike Systems miałem okazję zapoznać się z Riese & Müller Culture, który dysponuje silnikiem Performance SX.

Orbea Culture to jeden z nowszych modeli, które zachęcają do kupna ciekawym wyglądem oraz nowoczesnym podejściem do konstrukcji. Można tu wspomnieć o lekkim, ale wydajnym silniku, nowoczesnej baterii, przekładnią biegów w tylnym kole oraz minimalistycznym wyświetlaczem Purion 200. To jednak dopiero początek zalet!

Riese & Müller Culture — zmiana warty w mieście

Riese & Müller Culture

Riese & Müller Culture to model, który trafił na rynek niedawno. W zasadzie oferowany jest w dwóch wersjach, tej testowanej przeze mnie ze standardową ramą oraz w wersji Mixte, czyli z ramą o niskim przekroku.

Te dwie wersje znowu dzielą się na model turing z 10-rzędową przerzutka Shimano Cues, model silent z 8-biegową, przerzutka planetarną Shimano Nexus oraz model vario z bezstopniową przekładnią Envilolo NuVinci.

Do każdego z tych modeli można dokupić dodatkowe akcesoria jak extender baterii w formie bidonowej (250 Wh), amortyzator przedni zamiast sztywnego widelca, wyświetlacz Bosch Purion 200, zintegrowaną blokadę antykradzieżową (Trelock) oraz tylny bagażnik z uchwytami w systemie MIK.

https://enviolo.com

W standardzie znajdziemy za to dopasowane błotniki, pełne oświetlenie LED, siodło Selle Royal, system montażu telefonu na kierownicy SP Connect, nóżkę oraz stylowy dzwonek Knog OI (prywatnie kupiłem już 5 sztuk ;D ). Culture dostępny jest w dwóch kolorach w wersji ze standardową ramą (biszkoptowy i denim) oraz w dwóch w wersji o obniżonym przekroku (różowym i denim). Cena roweru w testowanej konfiguracji to 4 824 euro, czyli po przeliczeniu około 20 530 zł.

Nowy i lekki silnik Bosch Performance Line SX

Riese & Müller Culture

Riese & Müller Culture w każdej wersji napędzany jest silnikiem Bosch Performance Line SX, który jest najnowszym modelem w ofercie Bosch eBike Systems. To silnik, który charakteryzuje się legalną mocą 250 W, oraz do 600 W mocy w peaku. Silnik dysponuje tu 55 Nm momentu obrotowego. Jest on też lżejszy o prawie kilogram od modeli Performance Line CX i dysponuje od niego aż 50% mniejszym oporem przy pedałowaniu. Stworzono również dla niego specjalny tryb wspomagania sprint, który świetnie sobie radzi wszędzie tam, gdzie wymaga się pedałowania z wysoką kadencją.

Silnik zasilany jest przez akumulatorem w ramie (bez możliwości wyciągnięcia) o pojemności 400 Wh. Akumulator posiada rekordowy stosunek wagi do pojemności. Jego zastosowanie pozwoliło na ograniczenie wagi roweru. Dodatkowo przewidziano tu również możliwość skorzystania z extendera o pojemności 250 Wh.

Pierwsze wrażenia

Riese & Müller Culture

Riese & Müller to niemiecka firma, która powstała w 1993 roku. Jej założyciele to Markus Riese oraz Heiko Müller. Początkowo firma działała jako manufaktura, teraz sprzedaż wartościowa utrzymuje się na poziomie 350 milionów euro. Można powiedzieć, że to jedna z firm, która tworzy „poczet rowerowych królów” w Niemczech.

Uwielbiam niemieckie manufaktury, ale przyznaje się, że do chwili testów, rowery Riese & Müller mogłem tylko podziwiać na ulicach dużych miast (głównie Krakowa). Teraz wreszcie mogę nadrobić zaległości i przyjrzeć się im bliżej.

Bosch eBike Innovations 2024 – pokazano nowości dla Bosch eBike Systems. Jest grubo, ale lekko!

Riese & Müller Culture, który trafił do mnie to wersja vario. Charakteryzuje się ona piastą w tylnym kole z bezstopniową przekładnią biegów Enviolo 380. Nie jest to jednak przekładnia planetarna z biegami jak Shimano Alfine lub Nexus. Konstrukcja Enviolo opiera się na budowie wykorzystującej kule, daje to bezstopniową regulację biegu w zakresie 380%. Dodatkowo przełożenie można zmieniać na postoju tak jak w piastach planetarnych. Uwielbiam to rozwiązanie!

Riese & Müller Culture

Biszkoptowy Riese & Müller Culture zaskakuje świeżością. Rama roweru, chociaż w standardowej formie diamentu nie jest do końca zwykła. Ogromne znaczenie ma tu jej grubość, ciekawe wyprofilowanie i oczywiście zjawiskowy biszkoptowy kolor! Ten rower naprawdę wpada w oko i bardzo się podoba.

Wrażenie zrobił na mnie również porządek, który panował na kierownicy. Zasadniczo był na niej tylko pilot sterowania z wyświetlaczem Bosch Purion 200, klamki od hamulców (Magura MT2) oraz manetka Enviolo. Dodatkowo na mostku jest uchwyt na telefon w popularnym systemie SP Connect. Wszystkie przewody ukryto w ramie tuż nad rurą sterową. Wygląda to naprawdę estetycznie.

Riese & Müller Culture

Zresztą całość jest równie minimalistyczna. Światło tylne zatopiono w błotniku, a akumulator schowano w całości w ramie bez możliwości jego wyciągania. Port ładowania dysponuje obrotową klapką i jest wygodnie usytuowany.

Największą niespodzianką dla mnie był za to nowy silnik Bosch Performance Line SX. Jak wspominałem wyżej, to jednostka lżejsza, stawiająca mniejsze opory. Stworzona zostałaby zapewnić naturalne odczucia z jazdy i zminimalizować wagę całego systemu. Muszę przyznać już teraz, że sztuka ta się w pełni udała. Bo wrażenia z jazdy są fantastyczne! To już jednak materiał ma pełną recenzję, którą opublikuje już w przyszłym tygodniu!

Riese & Müller Culture

Więcej informacji o Riese & Müller Culture Mixte znajdziecie na stronie producenta. Więcej informacji o samym systemie Bosch eBike Systems znajdziecie w naszych artykułach oraz na stornie Bosch.

Zawodowo, całkowicie ktoś inny niż mogłoby się wydawać. Jego największe namiętności prócz żony to dobre piwo, ostre papryczki i świeżo palona kawa w hurtowej ilości. Uwielbia nowe technologie i gadżety, ma też spory sentyment do tych starych. Mówi o sobie, że jest „roztańczonym puchem tego świata”.
Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Marek

Może bym i kupił taki piękny rower, ale mam fobię na złodziejskie pomioty, które chciałyby mnie go pozbawić. Będę szukał promocji z silnikiem Bosch Performance SX do 12000 zł. i obowiązkowo z przerzutką w tylnej piaście. Na razie jeżdżę na własnoręcznie złożonym „ulepie”, który w zasadzie jest doby i dla mnie wystarczający. Ale wiadomo, chciało by się coś lepszego.

R-3
Marek

Ja jestem zwolennikiem trekkingu z wewnętrzną przerzutką w piaście, w której jestem zakochany😁 (aktualnie Nexus 7), a więc ten zaproponowany jest nie dla mnie. Pan ma Treka z  NuVinci. Może Pan coś napisać o tej przerzutce? Jeśli trafię na taką okazję z „papierami” biorę natychmiast.

4
0
Would love your thoughts, please comment.x