Transport Wieści

Polska chce mieć narodowy e-van i daje na to 52 miliony złotych. Producent Syreny z Kutna przystąpił do programu, chce stworzyć dostawczaka na wodór3 min read

2 lutego 2021 2 min read

Polska chce mieć narodowy e-van i daje na to 52 miliony złotych. Producent Syreny z Kutna przystąpił do programu, chce stworzyć dostawczaka na wodór3 min read

Producent Syreny z Kutna przystąpił do rządowego projektu mającego na celu stworzenie elektrycznego dostawczaka. Stawka jest dość duża, bo wyłoniona firma, jako wykonawca takiego pojazdu otrzyma aż 52 miliony złotych na ten cel.

O tym producencie jest już głośno od dłuższego czasu. Syrena z Kutna nie tylko prezentuje swoje pojazdy na targach i komputerowych wizualizacjach, ale przede wszystkim dysponuje kilkoma jeżdżącymi prototypami, które robią wrażenie tym, w jakim stopniu są ukończone. Niedługo powinniśmy zobaczyć to jak finalnie będzie wyglądał pojazd, bo zapowiedziano już jego restylizację. Zanim to nastąpi, FSO Syrena startuje w rządowym projekcie elektrycznego dostawczaka.

Polski e-Van na wodór z Kutna za 52 miliony złotych!

Jak już wspomniałem Polski Rząd, ogłosił projekt budowy narodowego pojazdu dostawczego. W wyniku projektu ma zostać wyłoniona firma, która go zaprojektuje. Do „przytulenia” jest całkiem sporu grant, którego wysokość opiewa na 52 miliony zł.

FSO e-Van

Uruchomienie Przedsięwzięcia „e-Van” ma również stanowić impuls do aktywizacji polskiego rynku producentów pojazdów i podzespołów dedykowanych sektorowi elektromobilności. W ramach Przedsięwzięcia „e-Van”, NCBR zakłada intensyfikację rozwoju technologii polskiego sektora motoryzacyjnego i rozwiązań stosowanych w pojazdach dostawczych poprzez finansowanie prac badawczo-rozwojowych w ramach procedury zamówień przedkomercyjnych (Pre-commercial Procurement – PCP). Powstały pojazd, oprócz zastosowania w nim innowacyjnych technologii alternatywnych źródeł energii, powinien cechować się również m.in. wysoką niezawodnością i trwałością, funkcjonalnym i ergonomicznym wnętrzem, nowoczesnym wyglądem oraz być oparty o uniwersalną platformę jezdną przeznaczą pod różne zabudowy specjalne i specjalizowane.

Główną cechą postępowania o udzielenie zamówienia w trybie zamówienia przedkomercyjnego będzie możliwość rozpoczęcia współpracy NCBR z wieloma podmiotami, które spełnią warunki, wymogi oraz kryteria wskazane w Regulaminie przeprowadzania postępowania o udzielenie zamówienia w trybie PCP w ramach Przedsięwzięcia „e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy z napędem elektrycznym kat. N1”. Po podpisaniu umowy o udzielenie zamówienia w trybie PCP w ramach Przedsięwzięcia, wykonawcy przystąpią do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych podzielonych na Etapy oraz będą konkurować opracowanymi Wynikami Prac Etapów, zmierzając do stworzenia najlepszych rozwiązań.

Budżet Przedsięwzięcia wynosi 52 mln złotych.

Poprzez profil FB, FSO w Kutnie poinformowało, że firmie udało się przejść I etap selekcji powyższego programu. Firma startuje jako konsorcjum składające się z FSO Syrena w Kutnie S.A., mPower Sp. z o.o. oraz EkoEnergetyka-Polska S.A. Projekt zakłada budowę pojazdu dostawczego z wykorzystaniem wodorowego ogniwa paliwowego jako źródła energii elektrycznej (FCEV) – Fuel Cell Electric Vehicle:

  • o wadze do 3,5t
  • ładowności do 1000kg

Pojazd przeznaczony jest dla firm z branży kurierskiej, pocztowej, dostaw ostatniego kilometra, a także służb sprzątania miast itp.

Projekt realizowany jest w ramach konkursu ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. (E-VAN)

Więcej informacji na stronie gov.pl oraz stronie kfso.pl oraz w serwisie FB.

 

 

Zawodowo, całkowicie ktoś inny niż mogłoby się wydawać. Jego największe namiętności prócz żony to dobre piwo, ostre papryczki i świeżo palona kawa w hurtowej ilości. Uwielbia nowe technologie i gadżety, ma też spory sentyment do tych starych. Mówi o sobie, że jest „roztańczonym puchem tego świata”.
Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *