Targi EICMA 2022: Ten rok jest rokiem elektryków, w Mediolanie pokazano modele od Honda, Kawasaki, Aprilia, Super Soco i Davinci5 min read
Prawdziwa gratka dla fanów jednośladów. Targi EICMA 2022 w Mediolanie właśnie się rozpoczęły. Zobaczymy setki nowych maszych. Już teraz wiemy, że będzie dużo elektryków — Honda, Aprilia, Kawasaki — to te, o których już wiemy!
Trochę ostatnio narzekałem na to, że duże marki trochę spóźniają się ze swoimi premierami elektrycznych motocykli i skuterów. Prym wiodą producenci z Chin, niszowe projekty oraz… Harley-Davidson, którego całkiem dobrze przyjęło jego własne, sterylne środowisko.
Targi EICMA to jak zawsze kupa dobrego towaru!
Bez przesady można powiedzieć, że EICMA to najważniejsze branżowe wydarzenie w Europie. Historia tego wydarzenia z przerwami kontynuowana jest już od 1914 roku. Z przerwami, bo na organizacje tych targów miały czasami wpływ takie sytuacje jak wojna czy pandemia. To jednak przykład uporu i miłości do motoryzacji. Organizatorzy jako jedni z pierwszych wstali z kolan i wrócili po pandemii do poważnego formatu i skali. EICMA 2022 to ponad 1300 wystawców z 45 krajów. To też cała masa debiutów i premier. Targi trwają od wtorku (8.11) do niedzieli (13.11). Pierwsze informacje o nowych elektrycznych pojazdach już do nas spływają. Chciałbym w ciągu kilku najbliższych kilku dni przedstawić Wam wszystkie, spodziewajcie się większej ilości wpisów (dlatego forma będzie krótsza).
Zaczynamy!
Aprilia ELETTRICa
Na targi w Mediolanie, Aprilia przywiozła swój wczesny prototyp. W zasadzie nie mamy z byt wiele informacji o tym modelu. Wiemy jedynie, że od tego modelu włoska marka zacznie elektryfikacje swojego portfolio. Firma jest świadoma, że to konieczność i w pełni przygotowana, by postawić krok w przyszłość.





Nowy model ma zaoferować świetne wrażenia z jazdy, ale ma być również przystępny. Padające tu sformułowanie o „przystępności” odnosić się będzie, jak się wydaje, do ceny motocykla. Niestety, wszelkie na szczegóły musimy jeszcze poczekać. W każdy razie — Aprilia — czekamy z niecierpliwością!
Davinci Motor DC100
Davinci Motors to dobrze znany chiński start-up. Od ponad 7 lat projektują motocykl, który konkurować będzie ze spalinową konkurencją — w wypadku modelu DC100, tą o pojemności 1000 cc.




Davinci DC100 ma silnik o mocy 135 KM w tylnym kole, przyśpiesza do setki w 3 sekundy i ma zasięg 400 km. Pełny stan akumulatora można przywrócić w 30 minut, na szybkich ładowarkach.
Źródło: EICMA, Davinci Motors
Vmoto Super Soco Stash, Dirt Bike i inne
Super Soco, czy też jej właściciel Vmoto ma wiele nowości. Nic dziwnego, Super Soco jest na wielu rynkach liderem sprzedaży i produkcji małych elektrycznych motocykli i skuterów. Od kilku lat ma w swojej ofercie ciekawe elektryki. Teraz znacznie rozszerza ofertę.




Wśród nowości znajdziemy Vmoto Stash — model, który już opisywaliśmy. Teraz został zaprezentowany w nowym malowaniu, doszlifowano jego wygląd i wszystko wskazuje, że to wreszcie gotowy do produkcji model.




Vmoto Dirt Bike to crossowy motocykl, który powalczy z podobnymi modelami jak szalenie popularny w naszym kraju Surron Light Bee. Ta prezentacja to bardzo miła niespodzianka, zostaliśmy naprawdę zaskoczeni bo chyba nikt się tego modelu nie spodziewał a rynek chętnie go przyjmie.
Zapowiedziano również nową paletę kolorów dla modeli CUx oraz CPX.
Zaprezentowano również prototyp nowego modelu pod marką Vmoto. Nie ma jednak pewności czy model Concept F01 zadebiutuje jako Super Soco, czy jako Vmoto (które ma być marką premium). Wiadomo jednak, że model Concept 01 jest już bliski produkcji i w finalnej postaci. Ma być dostępny w kategoriach L1 i L3 co odpowiada wersją spalinowym 45 cc i 125 cc. Ma dysponować co najmniej 80 km zasięgu.
Na koniec nie lada niespodzianka. Vmoto i Super Soco podpisały ramową umowę ze studiem Pininfarina. W praktyce oznaczać to ma nowy, bardziej emocjonalny język projektowy.
Honda EM1 e
Wreszcie oficjalnie! Pisałem o tym niedawno — Honda ma plany, ale realizuje je w ślimaczym tempie. Teraz wreszcie pokazano nam pierwszy model przygotowany z myślą o rynku europejskim. Honda EM1 e to (tak dziwna nazwa, EM pochodzi od Electric Motorbike, więc nie wiem, po co dodatkowe „e” na końcu) to model skierowany do młodych osób, które poruszają się głównie po mieście.



To w zasadzie kopia modelu U-Go dostępnego na rynku chińskim. Jeśli Honda nie wprowadzi zmian, to model ten będzie należeć do kategorii skuterów 45 cc i posiadać trochę zdławiony silnik o mocy 1.8 kW. Akumulator jest wymienny, ma pojemność 1.494 kWh, pozwala to przejechać około 40 km.
Kawasaki Ninja EV
Kawasaki przywiozło na targi EICMA 2022 sporo nowości. Chociaż model napędzany wodorem i model hybrydowy są bardzo ciekawe, my skupimy na w pełni elektrycznym Kasasaki Ninja EV. To coś, co już mogliście widzieć, pokazano ten model miesiąc temu na targach Intermot w Kolonii.

Niestety to nie taka Ninja taką każdy chciałby prowadzić. Kawasaki zdaje sobie sprawę z tego, ale obiecuje, że to dopiero początek nowości. Model pokazany na smaka ma ogniwa o pojemności 3 kWh. Jego parametry mieszczą się w kategorii A1, czyli odpowiednika 125 cc i maksymalnie 11 kW mocy. Firma tłumaczy się, że dużo łatwiej i szybciej na rynek można było wprowadzić właśnie taki pojazd — pozwoli to też na pewno wsiąść na niego dużo większej grupie osób.
Źródło: Kawasaki.