Barcelona elektryfikuje transport miejski i stawia na polskie Solarisy1 min czytania
Nie tylko Jaworzno i Nowy Jork dążą do elektryfikacji taboru autobusów miejskich — to oczywiste. Kolejnym miastem, które ma to na celu jest hiszpańska Barcelona. Co ciekawe zarząd miejskiego przewoźnika, sięga po elektryczne Solaris Urbino 18 Electric z Bielska-Białej.
Wspominałem ostatnio, z jakim wyzwaniem musi się zmierzyć Nowy Jork. Barcelona, chociaż jest ogromny miastem, stara się wymieniać swoją flotę autobusów powoli, ale skutecznie.
Elektryfikacja krok po kroku
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) to organ zarządzający transportem miejskim. Właśnie poinformowano o zamówieniu kolejnych elektrycznych autobusów. Tym razem będzie ich 23 i zasilą linię o oznaczeniu „H16”, która kursuje między strefą przemysłową Zona Franca w dzielnicy Sants-Montjuic, w pobliżu lotniska oraz kampusem Diagonal-Besos. Dzięki tej inwestycji wszystkie autobusy poruszające się na ten trasie będą elektryczne.
Chociaż TBA nie chwali się zbyt wieloma szczegółami, to wiadomo iż transakcja zakupu autobusów opiewa na kwotę 20,7 miliona euro. Wśród 23 nowych elektrycznych autobusów znalazło się czternaście polskich (chociaż należących do hiszpańskiego CAF) Solaris Urbino 18 Electric oraz hiszpańskich dziewięć Irizar i2e. Oba modele to „jamniki” o długości 18 metrów. W informacji od TMB zdradzono, że dysponują one nowym i lepszym zagospodarowaniem przestrzeni (poprawiono tylne wejścia dla wygody pasażerów).
Barcelona podobnie jak inne miasta deklaruje, chęć wymiany taboru na ten bardziej przyjazny środowisku. W pierwszej kolejności planowane jest zastąpienie pojazdów napędzanych silnikami Diesla. Plan zakłada również, że graniczną datą ma być rok 2030. Wtedy cała flota stanowić będzie autobusy elektryczne, napędzane gazem oraz nowoczesne hybrydy. Wymiana następować będzie linia po linii.
Więcej informacji na stronie przedsiębiorstwa miejskiego TMB.