Transport Wieści

Francja zwiększa dopłaty. Teraz 4000 euro na kupno roweru elektrycznego i pozbycie się samochodu3 min read

24 sierpnia 2022 2 min read

Francja zwiększa dopłaty. Teraz 4000 euro na kupno roweru elektrycznego i pozbycie się samochodu3 min read

Kolejny kraj chce być rowerowy. Francuzi rozszerzają program, który oferował dopłaty do zakupu rowerów i rowerów elektrycznych. Mocno rozszerza, bo tym razem dopłaty to nawet 4000 euro!

Coraz częściej różne kraje i poszczególne miasta skłaniają się ku dopłatom, które mają promować transport rowerowy. Belgia płaci 0,25 euro za każdy przejechany kilometr, który pokonuje się z domu do pracy. Litwa oferuje dopłaty do zakupu rowerów i biletów. W Ameryce obowiązują zwolnienia z podatków, a nasza wspaniała Gdynia dopłaca do rowerów cargo. Francja wraca z tematem dopłat, bo już takie oferowała. Tym razem są one naprawdę ogromne!

Francja i 4000 euro dofinansowania

Jeśli dobrze pamiętam już w zeszłym roku, francuzi mogli korzystać z benefitów, które przygotował dla nich rząd. Nie były one jednak tak spektakularne i wysokie. Wiele regionów oraz ich władz oferowało lokalnie dopłaty, które można było powiększyć o centralne dopłaty rządowe. Przykładowo mieszkańcy Paryża mogli dostać 400 euro a mieszkańcy Lyonu od 100 do nawet 500 euro. Kwoty te można było powiększyć o rządowe subsydia od 200 do 600 euro. Przy czym istniało wiele zmiennych i warunków, które utrudniały zdobycie dotacji lub skutecznie ją obniżały — np. kupno roweru w sklepie na terenie zamieszkania lub niska kwota dopłaty, uzależniona od miejsca zamieszkania.

Według The Times wszystko zmierza jednak ku lepszemu. Francuski rząd przygotowuje przepisy, które umożliwią wypłatę nawet 4000 euro (19 000 zł) osobom, które pozbędą się swojego samochodu spalinowego. Kwota ta ma być dopłatą do zakupu w domyśle roweru elektrycznego, ale ma pozwalać też na zakup tego tradycyjnego.

Niestety nie każdy skorzysta z maksymalnej kwoty 4000 euro. Podobnie jak w zeszłych latach ma ona zależeć od tego, czy zdecydujemy się pozbyć samochodu tego, w jakim rejonie mieszkamy oraz tego ile zarabiamy. Zaznacza się jednak, że każda dopłata będzie odczuwalnym dodatkiem do zakupu i dobrym do tego bodźcem.

Francja rowerowa i Francja z problemem

Wedle informacji The Times, zmiany w subsydiach podyktowane są chęcią zrobienia jeszcze więcej w celu dogonienia rowerowych rywali (jak Belgia czy Holandia). Tu należy się pochylić nad sprawą, bo rozsądne jest myśleć, że nie chodzi tu tylko o zdrowe nawyki i aktywność fizyczną mieszkańców kraju.

Francja już teraz boryka się z ogromnymi zanieczyszczeniami środowiska a przecież to kraj uznany za walory turystyczne. Ogromnym problemem dużych miast jak Paryż jest też ruch uliczny, który powoduje ogromne problemy na wielu płaszczyznach. Są to między innymi roszczenia mieszkańców, którzy chcą miasta o mniejszym natężeniu ruchu, bezpieczeństwo, problemy logistyczne (np. korki wpływają na obsługę firm czy wywóz śmieci), a nawet problemy na rynku pracy z tym związane.

Francja chce przekształcić kraj z samochodowego na rowerowy. Już w 2024 roku 9% mieszkańców ma wybierać rower zamiast samochodu. To sporo, bo aktualnie jest to zaledwie 3%. Holandia, którą Francja naśladuje, może się pochwalić aż 27%.

W tym celu rząd Francji przeznaczy 250 milionów euro w celu modernizacji infrastruktury rowerowej w samym Paryżu. Burmistrz miasta, Anne Hidalgo, która wygrała reelekcję również kusi obietnicami — w tym wypadku wybudowaniem dodatkowych 130 km dróg rowerowych w centrum miasta, w ciągu najbliższych 5 lat.

Źródła: N26, The Times

Zawodowo, całkowicie ktoś inny niż mogłoby się wydawać. Jego największe namiętności prócz żony to dobre piwo, ostre papryczki i świeżo palona kawa w hurtowej ilości. Uwielbia nowe technologie i gadżety, ma też spory sentyment do tych starych. Mówi o sobie, że jest „roztańczonym puchem tego świata”.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x