28.08.2020 11:54

Rolls-Royce z nowym logo i chyba mamy tutaj mały falstart

Wiele firm motoryzacyjnych w ostatnim czasie zmienia wizerunek. Głównym trendem jest upraszczanie znaków, co dobitnie świadczy o tym, że flat design zdobywa właśnie ostatni przyczółek starego designu.

rolls royce zmienia logo

Rolls-Royce Motor Cars Ltd. to założona w 1906 roku brytyjska marka ultraluksusowych samochodów z siedzibą w Goodwood. Marka ma dość burzliwą historię, gdyż założona pierwotnie w Manchesterze, przez Charlesa Rollsa i Henry’ego Royce’a, zmieniała kilkukrotnie swoją siedzibę i właściciela. W 1931 Rolls-Royce przejął firmę Bentley, a w 1973 nastąpił podział firmy na Rolls-Royce plc, zajmującą się produkcją przede wszystkim silników lotniczych i Rolls-Royce Motor Cars. Tę ostatnią w 1998 roku kupiła grupa Volkswagen. Firma weszła w posiadanie zakładu w Crewe i prawa do produkcji samochodów, ale poprzedni właściciel zostawił sobie prawo do nazwy i logo Rolls-Royce, które następnie przekazał… BWM. By wyjść z impasu, Volkswagen zgodził się na sprzedaż swoich udziałów BMW, skupiając się na produkcji Bentleya.

W sierpniu idąc drogą swojego właściciela marka zdecydowała się na rebranding, który ma na celu unowocześnienie firmy Rolls-Royce Motor Cars i przyciągnięcie młodszej publiczności. Pentagram zdecydował się na zwiększenie roli słynnej statuetki Spirit of Ecstasy, kosztem monogramu – słynnego podwójnego R, widocznego w nagłówku tego wpisu. Monogram pozostaje bez zmian, jednak będzie używany rzadziej, między innymi po to, by odróżnić się od firmy produkującej silniki Rolls-Royce plc, która również używa monogramu.

rolls sygnet

Zaprojektowana przez rzeźbiarza Charlesa Robinsona Sykesa w 1911 roku, figurka Spirit of Ecstasy przedstawiająca kobietę pochyloną do przodu z wyciągniętymi do tyłu ramionami stoi na masce większości samochodów Rolls-Royce. Figura miała już 11 różych wersji, przy czym obecna wersja została zmniejszona i wsparta na mechanizmie sprężynowym, dzięki czemu może automatycznie chować się w przypadku uderzenia w samochód.

(Symbol – dop. red.) był zbyt złożony, aby można go było używać w formatach cyfrowych i nie wydawał się już nowoczesny ani dobrze wyważony (…) Nadszedł więc czas, aby go przerobić, aby sprawiał wrażenie, że porusza się do przodu.

Tak potrzebę zmian komentuje partnerka Pentagramu Marina Willer. Nowa Spirit of Ecstasy pojawiać się będzie zamiast podwójnego R zarówno na samochodzie, jak i w mediach społecznościowych, reklamach itp. Nowa figura jest znacznie uproszczona, a pod jej nogi dodano niewielki cokół, by podkreślić, że mamy do czynienia ze statuetką, a nie realną postacią. Zespół tworzący nowy znak dużą wagę przykładał do proporcji ciała, by figura z jednej strony nie była za chuda, a z drugiej przesadnie kobieca.

rolls typo

Rebranding objął także typografię. Oparto ją o art deco i typografię z lat 30-tych XX wieku. Wbrew temu, co piszą niektóre polskie portale w nowej wersji nie zrezygnowano z członu „Motor Cars”. Jest on jednak mniejszy i napisano go kapitalikami. Krój w logotypie zmieniono z  Gill Sans Alt na Riviera Nights. To dość zaskakujące, że przy tak dużym projekcie nie zdecydowano się na stworzenie dedykowanego kroju. Moim zdaniem jednak nowy logotyp prezentuje się lepiej od poprzednika, a delikatnie powiększone litery R są przyjemnym nawiązaniem do monogramu.

Kolejną nowością w identyfikacji są dwa nowe kolory przewodnie. Głównej barwie o wdzięcznej nazwie Purple Spirit towarzyszyć ma Rose Gold, kolor znany nie tylko z iPhonów, ale też właśnie z samochodów Rolls-Royce. Charakterystycznym elementem, powtarzającym się w nowej identyfikacji jest nowa abstrakcyjna wersja statuetki. Figurka Spirit of Ecstasy została odtworzona jako ilustracja, którą studio przyrównuje do jedwabnej tkaniny. Wzór złożony jest z wielu równoległych linii, które zakrzywiają się i nakładają, tworząc kształt kobiecej sylwetki. Motyw ten, w różnych rozmiarach, przewija się przez całą identyfikację.

rr2 scaled

rr3

rr1 scaled

Nie wiem, czy nowy wizerunek marki Rolls-Royce sprawia, że jest ona bardziej nowoczesna i przystępna dla młodych osób. Prawdopodobnie jest to związane z faktem, że nie jestem i nigdy nie będę grupą docelową marki i ciężko mi się także postawić w roli młodego człowieka, do którego chce dotrzeć Rolls-Royce.

rr4 scaled

Co ciekawe, pisząc ten artykuł korzystałem z opisu projektu znajdującego się na stronie Pentagrama. Gdy chciałem Wam ją podlinkować, okazało się, że adres zwraca błąd 404 (Dzięki cache Googla, witrynę możecie zobaczyć tutaj). Ani słowa o rebrandingu nie znajdziecie też na stronie Rollsa czy w ich mediach społecznościowych. Prawdopodobnie Pentagram popełnił falstart, a Rolls-Royce planuje prezentację nowego wizerunku wraz z nowym modelem Ghost, który zadebiutować ma 1 września.