Rewolucja w ocenach na Facebooku - zastąpią je rekomendacje | DailyWeb.pl

Rewolucja w ocenach na Facebooku - zastąpią je rekomendacje

Opublikowano 1 tydzień temu -


News, którym branżowy świat żył już kilka dni temu, ale my z niewiadomych powodów nie podzieliliśmy się nim z Wami. Z tego miejsca przepraszam i obiecuję poprawę. Być może jednak są wśród Was tacy, którzy jeszcze nie słyszeli - nadchodzi prawdziwa rewolucja w ocenach na Facebooku. "Od teraz oceny stały się rekomendacjami" - brzmiał facebookowy komunikat, który wyświetlił mi się jakiś czas temu na jednej z administrowanych przez siebie stron.

Kilka miesięcy temu branżowe media informowały, że Facebook zamierza zastąpić pięciostopniową skalę ocen skalą dziesięciostopniową. Pomysł ten został jednak zastąpiony innym rozwiązaniem: rekomendacjami. W wielkim skrócie - to połączenie już dostępnej na Facebooku opcji "Poleceń" (jednoznacznych z udostępnieniem) z "Ocenami", które niekiedy administratorom potrafiły przysporzyć sporo problemów - zwłaszcza wtedy, gdy negatywne oceny wystawiane były masowo przez konkurencję lub były efektem działań rozwścieczonego klienta. Słyszeliście o sprawie niejakiego DanielaMagicala i jednej z toruńskich restauracji? Jeśli nie - proszę bardzo.

Czym są rekomendacje na Facebooku?

Do tej pory, aby ocenić daną firmę na Facebooku, można było to zrobić za pomocą pięciostopniowej skali gwiazdek. Użytkownicy mogli albo tylko wystawić ocenę, albo napisać jej uzasadnienie. Te wyświetlały się na fanpage'u w zakładce "Recenzje", a administratorzy stron mogli udzielić na nie publicznej odpowiedzi. Ocena ogólna danej firmy była średnią ocen wystawionych przez wszystkich użytkowników. Kilka dni temu Facebook zdecydował się wycofać system ocen i zastąpić go rekomendacjami. Teraz, gdy klienci chcą napisać recenzję, mogą polecić naszą stronę lub nie - działa tu prosty system 0-1, zaś dotychczasowe gwiazdki wyświetlają się jako ocena strony:

Rekomendacje stanowią potężną zachętę

Tak przynajmniej nowy system reklamuje Facebook. Kiedy klienci polecą nas publicznie w grupie lub wśród grona znajomych, rekomendacja automatycznie pojawi się na naszej stronie i będzie widoczna publicznie dla innych. Co więcej, według ekipy Marka Zuckerberga, nowa funkcja ma ułatwić zarządzanie tymi recenzjami, które według nas są nieuczciwe lub stanowią SPAM - przy każdym poście pojawi się opcja "Przekaż opinię".

Koniec z opiniami bez uzasadnienia

Aby nasza opinia pojawiła się na stronie, nie wystarczy tylko "polecić lub nie" danej firmy. Każda ocena musi być poparta krótką opinią - musi ona zawierać minimum 25 znaków.

Takie rozwiązanie to według mnie dobre posunięcie Facebooka. Być może nowy system rekomendacji wpłynie na jakość opinii i nie będą to jedynie "puste" oceny od znajomych bądź konkurencji. Można debatować nad minimalną wymaganą liczbą znaków w recenzji - z jednej strony jest ona zbyt mała, by zniechęcić zwłaszcza tych piszących nieuzasadnione, negatywnie opinie, z drugiej strony - nasi klienci (z całym szacunkiem dla nich i siebie samego - też tak czasami mam) mogą być zbyt leniwi, by pisać dłuższe wypowiedzi.

Jakie macie zdanie na ten temat? Podoba Wam się nowy system rekomendacji na Facebooku?