Microsoft oraz Facebook nie mogą wystartować ze strumieniowaniem gier w swoich aplikacjach na system iOS. Apple ma bardzo restrykcyjne podejście do tematu i blokuje takie rozwiązania.

Jakość, wygląd oraz funkcjonowanie aplikacji na iOS jest w moim odczuciu przewagą nad tym, co możemy znaleźć w zasobach Google Play. Z drugiej strony, na Androidzie łatwiej uruchomić nowsze rozwiązania, bo Google nie ma tak restrykcyjnego podejścia do aplikacji, jak Apple, co może negatywnie odbić się na firmie z Cupertino. Wiąże się to z popularnością rozwiązań streamingowych, a co za tym idzie, tworzeniem platform do streamingu gier. Od ściany zwanej App Store odbił się Google ze swoją platformą Stadia. Dołącza do niego Microsoft i Facebook.

Regulamin AppStore a Microsoft xCloud

Microsoft xCloud to usługa streamingu gier, która 15 września ma być udostępniona szerokiemu gronu użytkowników, także w Polsce. W ramach subskrypcji Xbox Game Pass Ultimate możliwe będzie skorzystanie z gier na urządzeniach mobilnych, bez konieczności posiadania fizycznego Xboxa. Będzie to możliwe, dzięki wykorzystaniu połączenia aplikacji z chmurą i stamtąd strumieniowania gier. Wszystko brzmi fajnie, ładnie, użytkownicy Androida mogą się cieszyć, bo właściciele urządzeń mobilnych od Apple już nie. Microsoft zawiesił bowiem testy aplikacji xCloud na iOS. Od trzech miesięcy nie pojawiały się nowe wersje tejże aplikacji, aż w końcu wygasła w narzędziu TestFlight. To wszystko ma miejsce nie dlatego, że Microsoft nie chce wydawać xCloud na iPhone’ach i iPadach. Winowajcą jest Apple, a konkretnie rzecz ujmując, zapisy regulaminu funkcjonowania i dodawania aplikacji do AppStore.

W gry na Xbox zagramy… bez Xboksa! Posiadacze iPhone’ów niestety pominięci

Apple wydało oświadczenie

Microsoft wylał swoje żale, informując, że testy na iOS zostały wstrzymane, a najważniejszy staje się Android, mimo chęci zaistnienia z usługą xCloud na wszystkich mobilnych platformach. W swoim oświadczeniu przekazanym redakcji Business Insider, Apple uzasadnia brak możliwości funkcjonowania w pełnym zakresie usługi xCloud od Microsoftu względami bezpieczeństwa użytkowników oraz równymi szansami wszystkich programistów publikujących w AppStore. Apple nie mogłoby zatem analizować gier strumieniowanych poprzez xCloud pod takimi samymi względami jak te, które bezpośrednio lądują w AppStore. Stąd też blokada możliwości publikacji xCloud w AppStore.

W weekend pograłem w „Iron Harvest” i jestem… rozdarty

Facebook Gaming dla iOS bez gier

Z podobnym działaniem spotkał się Facebook. Chcąc opublikować aplikację Gaming, firma musiała ją wykastrować z wielu funkcji, w tym właśnie dostępu do gier. W porównaniu do androidowej wersji aplikacji dostępne są w niej jedynie funkcje społecznościowe. W Gaming na Androidzie możliwe jest także korzystanie z gier stworzonych w HTML5.

Źródło: Engadget / Windows Central / Business Insider