Raport DailyWeb: Zapytaliśmy branżę kreatywną o najlepsze i najgorsze logo 2016 roku. Zobacz co nam powiedzieli. | DailyWeb.pl - codziennie o sieci

Raport DailyWeb: Zapytaliśmy branżę kreatywną o najlepsze i najgorsze logo 2016 roku. Zobacz co nam powiedzieli.

Opublikowano 8 miesięcy temu - 14


Drodzy Czytelnicy, niezmiernie mi miło ogłosić obszerny materiał, w którym nasi eksperci z branży wybierają tą najbardziej i najmniej ciekawą kreację logo w 2016r. Nie mogłem przepuścić okazji, by przygotować kolejną odsłonę tego zestawienia, kiedy zeszłoroczna edycja została przyjęta tak wielkim zainteresowaniem. Wprawdzie ilość opinii miała być jeszcze większa, ale sami wiecie jak wyglądają terminy w branży kreatywnej ;-)

Raport DailyWeb: Zapytaliśmy branżę kreatywną o najlepsze i najgorsze logo 2015 roku. Zobacz co nam powiedzieli.

W materiale znane twarze jeszcze z zeszłorocznego zestawienia, ale także te nowe, które na rodzimym rynku zrobiły spore zamieszanie. Zestawienie otwiera Michał Radziejowski, bardzo utalentowany człowiek, jak zresztą oczywiście cała reszta ekspertów w zestawieniu (jego miejsce nie jest przypadkowe, w końcu zaprojektował logo DailyWeb ;-) ). Gorąco zapraszam do zapoznania się z opiniami.

Michał Radziejowski

projektant,  Radziejowski

1. Najbardziej udana zmiana logotypu (lub nowa kreacja) w zeszłym roku (skala lokalna i globalna)?
Ze zmian w skali globalnej najbardziej w pamięci zapadła mi zmiana identyfikacyjna angielskiej Premier League. Mimo iż stare logo wcale nie było złe, to nowe jest wg mnie prawdziwym powiewem świeżości wśród znaków świata piłkarskiego. Całość okraszona jest fajnymi soczystymi kolorami i interesującymi animacjami. Wygląda świetnie!

Co do polskich zmian, to spodobała mi się zmiana Politechniki Warszawskiej. Bardzo przyjemny projekt.

2. Najmniej udana zmiana (lub nowa kreacja) logo w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Nie wiem czy najmniej udana zmiana, ale na pewno bardzo słaba, to nowe logo Ubera - konkretniej sygnet używany głównie w sklepach z aplikacjami. Poprzednie logo było duż ciekawsze i można się było pokusić o jego dopracowanie, a nie całkowitą zmianę. W Polsce rebranding większości gmin i powiatów okazuje się fatalny. Trudno wybierać najgorsze z najgorszych. Chyba nawet nie wypada.

3. Przewidywane trendy związane z logo na rok 2017?

Szczerze, nie mam bladego pojęcia. Najprawdopodobniej nic się nie zmieni.

 

Agata Szargot

Projektant, ilustrator, blogerka  DailyWeb.pl

1. Najbardziej udana zmiana logotypu (lub nowa kreacja) w zeszłym roku (skala lokalna i globalna)?
Chyba ciężko wybrać jedną, dużo dobrych zmian. Na rynku rodzimym na pewno Politechnika Warszawska (ale też miasta takie jak Gdańsk, czy powiat Miechowski), na skalę globalną - Gumtree, MasterCard i TPLink.

2. Najmniej udana zmiana (lub nowa kreacja) logo w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Na rynku Polskim ciężko wypadło TaoTao, Drutex oraz miasto Ustroń.

3. Przewidywane trendy związane z logo na rok 2017?

Prostota, minimalizm, jeden dominujący kolor.

Politechnika Warszawska zmienia identyfikacje i robi to dobrze jak nikt inny!

Krzysztof Nikiforuk

Art Director w agencji interaktywnej  KERRIS

1. Najbardziej udana zmiana logotypu (lub nowa kreacja) w zeszłym roku (skala lokalna i globalna)?
MasterCard. Nowe logo MasterCard jest proste i nowoczesne. Wciąż zachowuje swój oryginalny wygląd i nawiązanie do poprzedniego logo. Jest rozpoznawalne na pierwszy rzut oka. Za zmianę odpowiada jedna z lepszych agencji - Pentagram, więc nie jest niczym dziwnym, że zmiana wyszła bardzo dobrze.

2. Najmniej udana zmiana (lub nowa kreacja) logo w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Uber. Według mojej opinii, redesign Ubera może uchodzić za najgorszą zmianę roku 2016. Pomijam typografię, bo ta jest udana. Jednak zmiana sygnetu z litery “U” na (jak tłumaczy sam Uber) znaczek jednego bitu, nie jest trafioną zmianą. Wszystko byłoby w porządku, gdyby za całą zmianą nie stała potrzeba tłumaczenia znaczenia sygnetu i zmian identyfikacji, na każdym kroku. Może było to spowodowane tym, że projekt logo nie został zlecony agencji, tylko zrobiony wewnątrz firmy.

3. Przewidywane trendy związane z logo na rok 2017?

Upraszczanie logo. Dążenie do tworzenia takich projektów, które łatwo zapadają w pamięci. Bez zbędnych detali i elementów. Możliwe, że zaczną powstawać logotypy w 3D do przeglądania za pomocą okularów VR.

Widzieliście nowe, świetne logo Mastercard?

Jacek Kłosiński

Klosinski.net

1. Najbardziej udana zmiana logotypu (lub nowa kreacja) w zeszłym roku (skala lokalna i globalna)?
Najbardziej zapamiętałem rebranding Premier League. Pewnie dlatego, że często oglądam mecze i mam z nim stały kontakt. :) Samo logo może nie jest specjalnie spektakularne, ale jako system ten branding działa znakomicie. Statystyki w przerwie meczu, wynik w rogu ekranu, kolorystyka, typografia są świetne, świeże i wyróżniające się na tle dosyć słabej wizualnie branży.

2. Najmniej udana zmiana (lub nowa kreacja) logo w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Największą porażką był dla mnie cyrk zrobiony wokół wybierania nowego logo dla Mozilla. O ile samą ideę otwartości doskonale rozumiem, to pomysł głosowania i otwarcia się na zdanie szerokiej publiczności nie miał szans się udać. Im bardziej masowa jest dyskusja nad nowym logo, tym bardziej sprowadza się ona do gustów i oceniania na zasadzie ‚podoba/nie podoba”. Nie o to w brandingu chodzi.

3. Przewidywane trendy związane z logo na rok 2017?

Myślę, że globalne trendy wkroczą także w obszar brandingu. Logo zaprojektowane przez sztuczną inteligencję? Identyfikacja wizualna dostosowana do rozszerzonej rzeczywistości? To mogą stać się realne wyzwania, a nie tylko pojedyncze eksperymenty.

Niestety Mozilla wybrała swoje nowe logo

Dominik Pacholczyk

Projektant, Metafora Studio

1. Najbardziej udana zmiana logotypu (lub nowa kreacja) w zeszłym roku (skala lokalna i globalna)?
Lokalnie: W mojej opinii na szczególną uwagę zasługuje tutaj nowe logo i odświeżony wizerunek Politechniki Warszawskiej. To przykład kompleksowego myślania o temacie identyfikacji, bazującego na analizie i unikatowych cechach marki. Studio Podpunkt stojące za projektem, opracowało spójną i przemyślaną komunikację wizualną o nowoczesnym charakterze z poszanowaniem historycznych wartości Uczelni. Odświeżenie wizerunku PW to cieszący oko, zdecydowany krok na przód wykonany z pełną świadomością.

Globalnie: Jednym z bardziej udanych projektów ubiegłego roku na płaszczyźnie globalnej okazał się nowy znak Premier League wsparty przez odświeżony wizerunek marki. DesignStudio przedstawiło spójną identyfikację bazującą na jaskrawych kolorach i dynamicznych kompozycjach. Nowa komunikacja wizualna angielskiej ligi wygląda świetnie w praktyce i wprowadza powiew świeżości, szczególnie na tle swoich odpowiedników w innych krajach.

2. Najmniej udana zmiana (lub nowa kreacja) logo w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Lokalnie: Niechlubnym liderem mojego rankingu najgorszych znaków zeszłego roku jest nowe logo Polskiej Agencji Kosmicznej - POLSA. Projekt przygotowany przez plakacistę, profesora Mieczysława Wasilewskiego jest - podobnie jak logo województwa pomorskiego - doskonałym przykładem tego, że znane nazwisko nie stanowi gwarantu sukcesu. Sama Agencja mówi o prostocie znaku, jednak czasami warto pamiętać, że “proste” nie musi być wcale “prostackie”.

Dlaczego logo Polskiej Agencji Kosmicznej nie może wyglądać właśnie tak...

Globalnie: Na płaszczyźnie globalnej, wśród najgorszych znaków 2016 błyszczy jak neon nowe logo miasta Las Vegas. Znak opracowany przez Pink Kitty Creative wygląda jakby miało kaca i błagało o kawę. Stylistycznie prawdopodobnie chciano tutaj nawiązać do rozrywkowego charakteru LV jednak wyszło niepoważnie a efekt jaki osiągnięto zdecydowanie nie jest dobry - szczególnie jeśli mówimy tutaj o oficjalnym logo, reprezentującym miasto m.in. na dokumentach rządowych.

Emilka Bojańczyk

Założycielka i art director studia Podpunkt oraz agencji digitalowej Superskrypt

1. Najbardziej udana zmiana logotypu (lub nowa kreacja) w zeszłym roku (skala lokalna i globalna)?

Bardzo było dużo świetnych identyfikacji w zeszłym roku, więc hasło „najlepsze” wykorzystam jako okazję do wskazania tego, co w identyfikacjach wizualnych najbardziej mnie pociąga. Trend, który z przyjemnością śledzę od jakiegoś czasu to pojmowanie identyfikacji jako pełnego języka komunikacji – wizualnej i nie tylko. Dobra identyfikacja to coś znacznie więcej niż znak graficzny. Świetnym przykładem takiego podejścia jest identyfikacja dla Sydney Opera House stworzona przez Interbrand i Colider. Tutaj znak wcale się nie zmienił – ale nie jest on głównym bohaterem. Stworzony został system wizualny – zestaw ruchów i animacji, które tworzą bazę dla konstrukcji grafik i trójwymiarowej typografii. Całość jest niesamowicie efektowną, niedosłowną opowieścią o tańcu, muzyce, ruchu.

2. Najmniej udana zmiana (lub nowa kreacja) logo w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Dużo też oczywiście powstało kiepskich identyfikacji… jak co roku pewnie. Większość z nich to znaki niewielkich firm i instytucji, bez dużych budżetów. Nie widzę korzyści z publicznego pastwienia się nad nimi. Za to chciałabym udzielić nagany dwóm gigantom z branży fast-foodowej: Taco BellSubway. O tym, że dla tej branży można zrobić porządną identyfikację, łatwo się przekonać na Behance lub Brand New, lub chociażby w Starbucksie. Środki idące na zmianę szyldów i wystroju restauracji na całym świecie są olbrzymie. W tym kontekście nic nie usprawiedliwia takich nieciekawych „modernizacji” bez pomysłu, jakie wprowadziły obie sieci w tym roku. W obu przypadkach zmiana jest z kiepskiego, ale charakterystycznego logotypu w kierunku nieciekawej typografii bez wyrazu.

 

3. Przewidywane trendy związane z logo na rok 2017?

Rośnie liczba identyfikacji operująca ruchomym znakiem, animacjami. Im bardziej ważna jest obecność marki w sieci i multimediach, tym bardziej taka forma ma rację bytu. Dodatkowo, coraz więcej widzę identyfikacji, które zamiast sztywnej księgi zasad typu „znak w lewym górnym rogu 15 mm od góry” wręczają firmie klocki wizualne, z których buduje swój wizerunek. Często powstają interaktywne generatory, dzięki którym identyfikacja żyje, rozbudowuje się bez konieczności udziału autorów projektu.

Podsumowując

Szczerze mówiąc, to z jednej strony jestem bardzo zaskoczony, z drugiej przewidywałem podobne wyniki i trend, który pojawił się w odpowiedziach. Zaczynając od początku, to zdaje się, że logo Polskiej Agencji Kosmicznej, to twór chyba, który gdzieś zginął na tle wszystkich świetnych kreacji. Jeszcze przed stworzeniem tego wpisu i zapoznaniem się z odpowiedziami naszych specjalistów, w ciemno strzelałem, ze niechlubnego lidera obejmie Polsa. Byłem pewien, że będzie ono tym samym co logo województwa pomorskiego dla roku 2015. Tu jednak zaskoczenie bo w odpowiedziach pojawiał się rebranding Ubera.

Świetnie wypadła cała identyfikacja Politechniki Warszawskiej, a to co mnie osobiście cieszy, to fakt, że przedstawicielka twórców Emilka Bojańczyk, pojawił się także w naszym zestawieniu. Oczywiście nie zabrakło świetnej kreacji identyfikującej Premier League. Szczerze mówiąc, gdy zastanawiałem się na co ja bym postawił w zeszłym roku, to dostałem automatycznego bólu głowy. Było tak świetnych, unikalnych i przełamujących stereotypy kreacji, że ciężko wybrać jeden typ. Cieszy mnie natomiast fakt, że Miasto Gdańsk czy Politechnika Warszawska, przełamują stereotyp, że logo dla instytucji budżetowych zawsze musi powodować przynajmniej niestrawności.