Choć współczesne konsole do gier często porównuje się do przystępnych cenowo, kompaktowych komputerów PC z zamkniętymi systemami oprogramowania, Mark Cerny, główny architekt sprzętu PlayStation, podważył to stwierdzenie.
W obszernym wywiadzie dla GamesIndustry.biz wyjaśnił, że konsole wciąż posiadają unikalne cechy, a decyzje projektowe podjęte przy budowie PlayStation 5 mogły mieć wpływ na rynek komputerów PC.
Podobieństwa między konsolami a pecetami znacznie zmalały na przestrzeni dekad. Jednakże Cerny jest przekonany, że konsole pozostają wyjątkową siłą napędową branży technologicznej. Wyróżnikiem jest swoboda działania producentów przy projektowaniu konsol, niezwiązana z ograniczeniami wieloletniego oprogramowania czy standardów PC. Taka elastyczność pozwoliła Sony na wdrożenie bardziej efektywnych interfejsów GPU i głębszą integrację dysków SSD.
Na czym gracie?
Zdaniem Cernego te innowacyjne rozwiązania wpłynęły na niektóre decyzje Microsoftu dotyczące DirectX i DirectStorage – odpowiedników superszybkich czasów ładowania PS5. Jednak implementacja tych technologii na PC jest wciąż ograniczona. Ponadto trzy lata po premierze, PS5 utrzymuje przewagę wydajności do ceny nad równoważnymi podzespołami PC. Cerny przywołał lutowy test Linus Tech Tips, w którym kanał próbował dorównać mocy PS5 za 500 dolarów. Skoro użyto używanej płyty głównej, Cerny uznał, że taka konfiguracja powinna być porównywana do używanej PS5 za około 300 dolarów.
Architekt PlayStation zaskoczony był także, jak chętnie deweloperzy wykorzystują śledzenie promieni i dążą do 60 klatek na sekundę. Rozwiązanie ray tracingu było bowiem późnym dodatkiem do architektury PS5. Oczekuje się, że zapowiadana na ten rok PlayStation 5 Pro zaoferuje dramatycznie ulepszone możliwości śledzenia promieni i skalowania przy użyciu uczenia maszynowego.
Różnice między konsolami a PC nie ograniczają się jedynie do sprzętu. Unikalna wartość konsol tkwi również w zintegrowanych usługach, sklepie i społeczności, które są nieodłączną częścią całościowego ekosystemu. Gracze cenią prosty przepływ między graniem, komunikacją i konsumpcją treści.
Stale rosnące wymagania gier zmuszają do częstszych i kosztownych uaktualnień pecetów, podczas gdy wydajność konsol zwykle wystarcza na całą generację. Ponadto konsole zapewniają pełną kompatybilność i zoptymalizowany system z dala od problemu cheaterów i hakerów.
Niewątpliwie różnice między konsolami a PC zacierają się, jednak jak podkreśla Cerny – nie próbują oni tworzyć tanich pecetów. Projektowane od podstaw z myślą o zintegrowanym doświadczeniu grania, konsole PlayStation zachowują swoją niszę jako unikatowe połączenie oprogramowania, sprzętu i społeczności graczy.
Usługi abonamentowe, takie jak PlayStation Plus i Xbox Game Pass, odgrywają coraz większą rolę w kształtowaniu przyszłości gier wideo. Oferując graczom dostęp do bogatej biblioteki gier za stosunkowo niską cenę, te usługi stają się coraz bardziej atrakcyjne. Model subskrypcyjny może stanowić alternatywę dla tradycyjnego zakupu gier, szczególnie dla graczy o ograniczonym budżecie lub tych, którzy chcą wypróbować wiele różnych tytułów.
Mimo rosnącej popularności usług abonamentowych, rynek konsol stoi przed szeregiem wyzwań. Jednym z nich jest rosnąca konkurencja ze strony smartfonów i tabletów, które stają się coraz bardziej wydajne i oferują coraz lepsze gry. Kolejnym wyzwaniem jest malejąca liczba ekskluzywnych tytułów na konsole, co może skłonić niektórych graczy do wyboru PC jako platformy do grania.
Z drugiej strony, rynek konsol również napotyka na pewne szanse. Rozwój technologii, takich jak chmura i sztuczna inteligencja, może otworzyć nowe możliwości dla konsol, oferując graczom bardziej wciągające i realistyczne doświadczenia w grach. Ponadto rosnąca popularność gier wirtualnej rzeczywistości i rozszerzonej rzeczywistości może stanowić kolejny impuls dla rynku konsol, o ile firmy będą w stanie zaoferować odpowiednie urządzenia i oprogramowanie.
Przyszłość gier wideo prawdopodobnie będzie charakteryzować się hybrydyzacją i zróżnicowaniem. Gracze będą mogli wybierać spośród różnych platform, takich jak konsole, PC, smartfony i tablety, w zależności od swoich preferencji i potrzeb. Usługi abonamentowe staną się coraz bardziej popularne, oferując graczom elastyczny i przystępny sposób dostępu do gier.