Kwestie komfortu pracy, przejrzystości i pewnego rodzaju oczywistości są cholernie istotne przy wszelkiej maści projektach graficznych, które ostatecznie skończą jako np. strona internetowa. Jest cały osobna dziedzina o nazwie Usability, która zawiera zbiór zasad i reguł, do których wypada się stosować przy każdym projekcie chociażby serwisu internetowego. Kiedy jednak jesteście już przekonani, że wszystko zostało wykonane zgodnie ze sztuką, wypadałoby wówczas przetestować waszą propozycję. W jaki sposób najczęściej się to odbywa? Z reguły znajomi oceniają aspekt wizualny czy też komfort pracy.

Jednak przy tej opcji głównym problemem zdaje się być ilość rąk do pomocy, w końcu im większa ich liczba – tym opinia bardziej miarodajna. Przychodzę dzisiaj z odsieczą na ów problem, z narzędziem o nazwie UsabilityHub. Cóż to ono potrafi i jakie jest konkretnie jego zadanie?

Otóż UH pozwoli Ci utworzyć swojego rodzaju scenariusze testowe w postaci pytań do Twojego projektu graficznego strony czy np. mockupu, a następnie udostępni je dla osób testujących. Ty przedstawiasz konkretną sytuację, następnie użytkownik przez 5 sekund widzi projekt graficzny i odpowiada na konkretnie przez Ciebie przygotowane pytania (zresztą sami sprawdźcie). Pytania z którymi się spotkałem to przede wszystkim kwestia, co przykuło największą uwagę, albo co sprzedaje firma zaprezentowana na projekcie.

Po przygotowaniu odpowiednich pytań i zebraniu puli odpowiedzi, można jeszcze bardziej zoptymalizować swój projekt, a wszystko za pośrednictwem prawdziwych ludzi, chętnych do pomocy. Jak to działa? Dlaczego ktoś ma chcieć oceniać Twój projekt, odpowiadając na pytania? Odpowiedź jest prosta, zanim stworzysz swoją pulę pytań, sam musisz na kilka odpowiedzieć. Do dyspozycji są tzw. kredyty, które zyskujesz za każdą udzieloną odpowiedź, a następnie możesz z nich skorzystać przy tworzeniu własnych pytań.  Samo napędzające się koło, gorąco polecam – genialne w swojej prostocie i niosące bardzo wymierne korzyści :-)