Kancelaria premiera poinformowała, że z profilu zaufanego skorzystało już 12 milionów Polaków. To 40 proc. wszystkich dorosłych w naszym kraju. Dane mogą robić wrażenie.

Profil zaufany – co to jest?

Profil zaufany (PZ) to środek identyfikacji elektronicznej. Mówiąc prościej – umożliwia potwierdzanie swojej tożsamości w internecie. Dzięki temu każdy – kto go ma – sprawy urzędowe może załatwiać z dowolnego miejsca i o dowolnej porze – online. System profilu zaufanego powstał w 2011 r. Do 2016 r. korzystało z niego ok. 400 tysięcy osób. W większości byli to urzędnicy. Do 1 stycznia 2018 r. PZ miało 1 324 438 Polaków.

Ostatnie miesiące to czas stale rosnącej popularności profilu zaufanego. – Ma go już dokładnie 12 017 854 Polaków, z czego tylko od początku tego roku PZ założyło niemal 3,2 miliona osób – mówi minister Janusz Cieszyński, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – Rosnąca popularność profilu zaufanego to najlepszy wyznacznik i dowód na rosnące zainteresowanie Polaków sprawami urzędowymi, które można załatwiać przez internet. Jest ich coraz więcej. Budujemy zaufanie Polaków do e-administracji, przekonujemy ich, że warto korzystać z rozwiązań, które dostarczamy – dodaje.

profil zaufany - okno logowania

Jak to działa?

Profil zaufany to zbiór danych o nas samych, przypisany do naszego numeru PESEL. Dzięki temu możemy potwierdzać swoją tożsamość w kontaktach z e-administracją. Tak jak podczas wizyty w tradycyjnym urzędzie – aby urzędnik miał pewność, że my to my – musimy wylegitymować się dowodem osobistym, tak w Internecie „legitymujemy się” właśnie profilem zaufanym.

Jak założyć profil zaufany? Najszybszy sposób na zdobycie profilu zaufanego to założenie go za pośrednictwem banku. Taką możliwość dają PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląskiego, Alior Bank, Millennium Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.

Dlaczego to najwygodniejszy i najszybszy sposób? Dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dzięki temu nie trzeba dodatkowo ich potwierdzać w trakcie wizyty w punkcie potwierdzającym. Bo to właśnie wizyta w jednym z ponad 1500 punktów potwierdzających jest kolejnym sposobem na założenie PZ. Wcześniej trzeba wypełnić internetowy wniosek.

Unijny Certyfikat COVID zaczyna obowiązywać w całej UE. Oto, co warto o nim wiedzieć

Polacy i e-administracja

Polacy coraz chętniej korzystają z rozwiązań e-administracji. Oto e-usługi, które w ubiegłym roku cieszyły się największą popularnością: usługi ZUS (ponad 23 miliony logowań), Internetowe Konta Pacjenta (19,5 miliona logowań), w 2020 r. Polacy złożyli przez internet ponad 9 milionów zeznań podatkowych, usługi na portalu praca.gov.pl (usługi elektroniczne urzędów pracy) – ponad 6 milionów logowań, ponad 5 milionów razy Polacy logowali się do bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). To usługi dla przedsiębiorców pozwalające na załatwianie spraw związanych z koniecznością monitorowania gospodarki odpadami w Polsce, 3,4 miliona logowań do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG). Podobna liczba logowań – do systemu monitorowania efektów projektów realizowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Z usług na ePUAP i GOV.pl skorzystano łącznie prawie 5 milionów razy w tym: Polacy wysłali 2,2 miliona elektronicznych pism ogólnych, 0,7 miliona wniosków online o dowód osobisty, 0,5 miliona zgłoszeń online zbycia/nabycia pojazdu, po ok. 0,2 miliona elektronicznych wniosków meldunkowych, o odpisy aktów stanu cywilnego, zgłoszeń urodzin dziecka. Z usług portalu biznes.gov.pl skorzystano łącznie nieco ponad milion razy; 700 tysięcy logowań do usług Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.


Posłuchaj nas!