Polski e-konsument 2017 wg Gemius




Polski e-konsument 2017 wg Gemius

Opublikowano 1 rok temu -


Polski e-commerce należy do najprężniej rozwijających się w Europie. Jednym z czynników wpływających na dynamikę rozwoju i zmian, jakie zachodzą w tym sektorze, jest zmieniający się profil konsumencki. Na pytanie, jaki obecnie jest polski e-konsument postanowił odpowiedzieć Gemius.

Polski e-konsument a.d. 2017

Wg raportu „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-commerce Polska” z zakupów w sieci korzysta już ponad 54% polskich internautów, czyli ponad 14 mln osób. Ponad 88% osób kupujących w sieci to osoby poniżej 50 roku życia. Dominują osoby ze średnim wykształceniem (47% badanych) i pochodzące z miast do 200 tysięcy mieszkańców. Większość, bo ponad 53% dzisiejszych e-konsumentów to kobiety.

polski e-konsument wg gemiusa

Co Polacy najchętniej kupują w sieci?

Wśród najczęściej kupowanych produktów w internecie bezkonkurencyjne okazują się odzież, obuwie i dodatki oraz książki i multimedia (w sumie 70% wskazań). Jak można się domyślać, częstotliwość wybierania poszczególnych kategorii różni się w poszczególnych grupach demograficznych. Kobiety zdecydowanie częściej sięgają po produkty związane z modą, urodą, artykułami dziecięcymi czy meblami. Wśród typowo męskich wyborów zakupowych znajduje się sprzęt RTV i AGD, oprogramowanie komputerowe, telefony czy akcesoria samochodowe.
53% badanych, deklaruje korzystanie z rodzimych sklepów internetowych.

Najpopularniejszymi serwisami zakupowymi wśród Polaków okazują się: Allegro (71% wskazań), OLX (32%), Zalando (13%). eBay (10%) i Ceneo (9%). Allegro i Zalando królują także wśród najpopularniejszych sklepów internetowych z odzieżą. W kategorii artykuły spożywcze najlepiej rozpoznawalną marką jest Tesco (19%), w kategorii zdrowie – DOZ (9%), a w kategorii uroda Rossmann (16% wskazań) i Douglas (11%). Wśród elektroniki brakuje wyraźnego lidera kategorii, a najlepiej rozpoznawalnymi sklepami internetowymi są Media Markt (20%), Allegro (19%), RTV Euro AGD (18%) oraz Media Expert (18%).

Kupujący i nie(e-)kupujący

Jak wynika z raportu, najważniejszymi czynnikami motywującymi polskich e-konsumentów do zakupów online są: wygoda, całodobowa dostępność oraz dostawa kurierem bezpośrednio do domu lub pracy. Choć zakupy online cieszą się coraz większym zaufaniem wśród konsumentów, klienci nie pozostają obojętni na ich wady. Do najczęstszych błędów polskiego e-commerce respondenci zaliczają: długie oczekiwanie na dostawę, jej wysokie koszty, a także… zbyt natrętny retargeting reklam! Czyżby szykowała się żółta kartka dla branży reklamowej?

Raport zwraca uwagę także na osoby, które deklarują, że nigdy nie robiły zakupów w internecie. Trzeba przyznać, że jest to grupa wciąż całkiem liczna, bo niemal połowa badanych (46%). Głównym powodem, jaki zniechęca do zakupów online, jest brak możliwości fizycznego kontaktu z danym produktem (52% wskazań). Wśród innych czynników znajdują się: brak ochoty na oczekiwanie na produkt (powód wymieniany najczęściej w najmłodszej grupie konsumentów), a także wątpliwości związane z bezpieczeństwem zakupów w sieci.