Codziennie dostajemy kilkadziesiąt mejli z wiadomościami prasowymi, a o zgrozo także i sporo zapytań telefonicznych, czy takie info prasowe opublikujemy. Ta wiadomość była jednak inna i zamiast przechwałek, które nikogo nie interesują, mówiła… o komputerze mechanicznym: KulKomp. Nie sposób było nie zajrzeć do środka.

Tomasz Węgliński, bo tak nazywa się twórca stworzył absolutnie niebanalny projekt komputera mechanicznego, którego nie sposób nie pokochać. Poniżej macie wszystkie szczegółowe informacje na temat tego nietuzinkowego projektu. Dodam że Pan Tomek potrzebuje wsparcia, żeby projekt dokończyć. Każdy grosz na pewno się przyda.

Przed wszechobecną epidemią zaszyłem się w górach. Z własnej, nieprzymuszonej woli pozbawiłem się internetu, elektroniki ba, momentami to nawet i prądu nie miałem. Jako że ot ponad 20 lat tkwię zawodowo w  branży IT, dawka offline-u była dla mnie kuracją wstrząsową. Od dłuższego czasu chodziła za mną myśl przedstawiania zawiłości współczesnej informatyki i elektroniki w prosty, zrozumiały dla każdego sposób. Pamiętam, że niejaki John T. Godfrey skonstuował kiedyś coś takiego z kawałka sklejki. A gdyby przypomnieć i odświeżyć jego ideę?

kulkomp

No bo jak w ogóle działa KOMPUTER? Oto pytanie na miarę naszych czasów.
Jak to się dzieje, że po włączeniu komputera pojawiają się te wszystkie kolorowe rzeczy na ekranie, słychać muzykę i mowę? Skąd taki komputer (tablet, smartfon, telewizor, pralka, mikrofala… cokolwiek co posiada układ scalony) wie, co ma robić, gdy tylko poczuje płynący w nim, niczym krew w żyłach prąd? Ludzie gadają, że… komputer używa zer i jedynek.

Jak jest prąd, to 1 a jak go nie ma (prądu) to 0? Dalej to już nie ma co ciągnąć tematu, bo co jeszcze można powiedzieć?  A co z rebeliantami, którzy mimo wszystko chcą skosztować zakazanego, cyfrowego owocu i zrozumieć jak ten komputer to robi? Kawa na ławę! A może raczej kulki na deskę – poznajcie KulKomp – komputer kulkowy, który pokaże, jak to robią komputery.

kulkomp4

W komputerze kulkowym toczące się kulki symbolizują przepływ impulsów prądu elektrycznego a wyżłobione w drewnie rowki (tory dla kulek) – płytkę obwodu drukowanego. Dzięki takiej wizualizacji możemy zapoznać się z logiką działania elektronicznych układów scalonych, a co za tym idzie – łatwiej uzmysłowić sobie działanie komputera.

Kulki, niczym impulsy elektryczne toczą się po pochyłej powierzchni toru, napotykając na swojej drodze ruchome elementy (mechaniczne przełączniki i bramki), z którymi wchodzą w interakcję. Elementy te stanowią komputerowe cyfrowe wejście i wyjście. Za pomocą mechanicznych przełączników definiujemy tor, po którym poruszają się kulki, czyli programujemy. Możemy np. zlecić komputerowi (zaprogramować) dodanie dwóch cyfr, ustawiając przełączniki w określony sposób, a następnie skierować kulki do odpowiednich bramek (wejście). Bramki, przez które kulki przechodzą na swojej drodze, symbolizują podstawowe elementy logiczne powszechnie stosowane w budowie układów logicznych (np. układów scalonych). Kulka po wejściu do bramki (elementu logicznego) może zmienić jej stan (przełączyć na przeciwny), zmieniając tym samym tor dla kolejnych kulek. W ten sposób przebieg wielu kulek determinuje ostateczny stan pozostałych bramek (wyjście).

kulkomp3

Za pomocą instrukcji obsługi sumujemy stany wyjściowe i poznajemy ostateczny wynik naszego zaprogramowanego działania. Oczywiście pełna lista działań wraz z nauką programowania znajduje się w instrukcji obsługi komputera. 

Po pewnym czasie nabierzemy umiejętności programowania i odczytywania wyniku bez pomocy instrukcji – zaczniemy myśleć binarnie (niczym Neo w Matrixie) i komputery nie będą już miały przed nami żadnych tajemnic.

kupkomp2

Zbiórka na KulKomp odbywa się za pośrednictwem serwisu Wspieram.to [link]. Poświęćcie równowartość chociaż jednej kawy i dorzućcie się do tego pomysłowego projektu, który odstaje od tych wszystkich nudnych gadżetów, którymi zalewane są platformy Crowdfundingowe.

Link do zbiórki