Polacy oglądają YouTube średnio przez ponad 40 minut dziennie - pierwszy polski raport YouTube

Opublikowano 20.11.2020 9:20 -


Miałem dzisiaj przyjemność uczestniczyć w konferencji YouTube Brandcast. Była to pierwsza polska edycja wydarzenia, ale już mogę powiedzieć, że była to edycja udana! Motywem przewodnim YouTube Brandcast były kampery. YouTube to przede wszystkim mobilność, która pozwala oglądać ulubionych twórców w każdym miejscu i o każdej porze.

Podczas wydarzenia zaprezentowano także dane z pierwszego raportu na temat "polskiego" YouTube. Wyniki są dość zaskakujące. YouTube dociera do 24,6 miliona internautów w Polsce, a średni dzienny czas oglądania filmów na platformie wynosi ponad 40 minut. W Polsce rośnie także liczba tzw. light TV viewers, którzy zamiast linearnej telewizji wybierają platformy wideo ‒ wynika z danych zaprezentowanych podczas YouTube Brandcast.

Ponad 40 minut dziennie 

YouTube, który wystartował w 2005, jest obecnie najpopularniejszą platformą wideo w Polsce. Polacy doceniają ją szczególnie za to, że mogą oglądać co chcą, gdzie chcą i kiedy chcą. Według badania Gemius/PBI z lipca 2020, YouTube dociera do ponad 24,6 milionów internautów w Polsce. To aż 91% zasięgu w tej grupie. Według najnowszych danych zaprezentowanych po raz pierwszy przez Google, YouTube ma już ponad 10 milionów widzów w przedziale 24-44 lat. W grupie 18+ - ponad 20 milionów. Jak się okazuje, średni dzienny czas oglądania YouTube w Polsce to ponad 40 minut.

‒ YouTube to wideo dla każdego, a wyjątkowe treści przyciągają kolejnych widzów. YouTube przyciąga także nowych twórców, w tym osoby dobrze znane z innych mediów, np. z telewizji. Bliskość z odbiorcą pozwala na szybką reakcję, wyłapywanie nowych trendów i odpowiedź na zainteresowanie widzów. To właśnie także dzięki temu, szczególnie w ostatnim czasie, platforma i zamieszczane tam treści, mogły pomagać nam w zdobywaniu nowych umiejętności w domu ‒ mówi Piotr Marzec, Head of Market Development w Google. ‒ Ucząc się w domu korzystamy z materiałów przygotowanych przez utalentowanych nauczycieli i wykładowców. Gotujemy z mistrzami kuchni, a ćwiczymy z najlepszymi trenerami fitness. Możemy także oglądać transmisje z koncertów i wydarzeń kulturalnych.

Wskazują na to także dane: od czerwca 2020 r. czas oglądania filmów związanych z matematyką na YouTube w Polsce wzrósł o ponad 300%, czas oglądania filmów dotyczących gotowania o ponad 150%, a popularne wideo prezentujące ćwiczenia cardio oglądamy dłużej o ponad 350%. 

Light TV Viewers rosną w siłę 

Współcześnie treści wideo na żądanie oraz platformy streamingowe stały się dla wielu osób substytutem telewizji. Chociaż praktycznie wszystkie gospodarstwa domowe w Polsce posiadają dostęp do linearnej telewizji, rośnie w siłę grupa tzw. Light TV Viewers, czyli osób, które z telewizji korzystają mało, znacząco mniej niż ogólnokrajowa średnia. 

W 2019 roku przeciętny Polak oglądał telewizję przez 4 godziny i 16 minut każdego dnia. Light TV Viewer to osoba, która ogląda telewizję nie więcej niż jedną godzinę dziennie. Według badania przeprowadzonego przez Nielsen, zdefiniowanych w ten sposób Light TV Viewers w skali kraju jest około 23%, co daje około 8 milionów osób. Dodatkowo 3% osób nie posiada w ogóle dostępu do telewizji (1.1 mln osób, gospodarstwa bez telewizora). Okazuje się więc, że do co czwartego Polaka w praktyce trudno jest dotrzeć dotrzeć z przekazem za pośrednictwem telewizji.   

‒ Żyjemy w czasach przełomowych dla rynku mediowego. Treści dostępne na żądanie bezpowrotnie zmieniły oczekiwania widzów. Liczne ekrany, eksplozja treści wideo, dostępnych kiedy chcemy i gdzie chcemy - to wszystko sprawia, że docieranie za pomocą telewizji linearnej do widzów staje się coraz trudniejsze ‒ mówi Joanna Kopeć z Nielsen. 

‒ Co więcej, średni dzienny czas oglądania telewizji w grupie Light TV Viewers to zaledwie 36 minut, czyli odpowiednik jednego odcinka serialu lub pasma informacyjnego - mówi Michał Protasiuk, Media Research Manager w Google. ‒ To niezwykle ważna zmiana dla reklamodawców, szczególnie w sytuacji kiedy coraz większa grupa widzów ogranicza korzystanie z tradycyjnej telewizji ‒ dodaje. 

 Dzienny czas oglądania telewizji jest także skorelowany z wiekiem: im starszy widz, tym więcej czasu spędza przed telewizorem. Najmniej czasu na telewizję poświęcają przedstawiciele pokolenia Z, czyli osoby w wieku 13-24 lata, najwięcej z kolei osoby z pokolenia Silver, czyli osoby powyżej 55 roku życia. Wśród Light TV Viewers dużo częściej napotykamy osoby młodsze - 65% z nich jest w wieku 16-44 lata.

YouTube - substytut telewizji?

Jeżeli młodsi ludzie oglądają mało telewizji, to z jakich mediów korzystają? Okazuje się, że   przeciętnie każdego dnia połowa Light TV Viewers w wieku 18-55 ogląda treści wideo na YouTube, podczas gdy przed telewizorem zasiada jedynie 39% z nich. Główne powody, dla których odchodzą od TV to mało interesujący content, poczucie straty czasu podczas oglądania TV, przekonanie, że informacjom w TV nie można ufać oraz sztywna ramówka, która nie pasuje do ich stylu życia. 

/materiały prasowe YouTube/

Wieści z Rozładowani.pl