Podsumowanie Multiscreen Day 2019




Podsumowanie Multiscreen Day 2019

Opublikowano 10.04.2019 15:25 -


3 kwietnia byliśmy gośćmi na konferencji Multiscreen Day 2019 w Warszawie, w trakcie której poznaliśmy odpowiedź na pytanie o to, czy nastały posttelewizyjne czasy. Moc merytoryki — te dwa słowa dość dobrze określą całe wydarzenie.

Godzina 8:41, pociąg Intercity „Łucznika” relacji Bydgoszcz Główna — Warszawa Centralna wjeżdża na jeden z peronów ostatniej stacji. Trzy godziny podróży z Torunia... Kilka minut po 9:00 jestem już w Ms Mermaid — nowoczesnym obiekcie konferencyjno-biurowym, z którego roztacza się przepiękny widok na Wisłę i Stadion Narodowy. To właśnie tu za kilka minut rozpocznie się kolejna edycja Multiscreen Day 2019. Ok, koniec zabawy w pisanie szkolnych sprawozdań — przejdźmy do rzeczy.

Moc merytoryki

Multiscreen Day to konferencja poświęcona komunikacji marketingowej na — jak sama nazwa wskazuje — wielu ekranach. Eksperci – przedstawiciele marketerów, domów mediowych i nadawców – przyglądali się trendom związanym z obecnością marek w TV, mobile'u, social media oraz szeroko rozumianego wideo w Internecie. Tegoroczna odsłona wydarzenia napędzana była kontrowersyjnym oświadczeniem Netflixa sprzed paru miesięcy: „We compete with (and lose to) Fortnite more than HBO” (w wolnym tłumaczeniu – „Fortnite stanowi dla nas większe zagrożenie od HBO”). Czy zdanie to ma odzwierciedlenie w rzeczywistości? Czy branża gier rzeczywiście może stanowić bezpośrednią konkurencję dla branży VOD? I czy tyczy się to wyłącznie rynku medialnego za oceanem, czy też dotyka to także naszego polskiego ekosystemu? To tylko niektóre z pytań, na które sporo światła rzucili prelegenci tegorocznej edycji.

Wiele spojrzeń na jedno zagadnienie

Można napisać by wiele o wszystkich prezentacjach, jednak przed konferencją obiecałem opisać Wam te najciekawsze. Oto one, całkiem subiektywnie:

Keynote speaker, Rebecca Hill z National Geographic, zabrała nas w podróż dookoła świata, pokazując wartości, jakimi kieruje się National Geographic oraz jak przekuwa je w olbrzymie wieloekranowe kampanie marketingowe, podejmując współprace z takimi markami jak, np. Subaru, Rolex, czy WWF (mała podpowiedź i słowo klucz – storytelling). Wskazała także na moc obrazów, podkreślając ponadkulturowość zdjęcia, nieograniczonego choćby językiem. Za przykład posłużył profil National Geographic na Instagramie — prowadzony wyłącznie przez fotografów (bez udziału specjalistów od mediów społecznościowych) przekroczył niedawno barierę 100 mln obserwujących z całego świata.

Karolina Chołuj i Anna Bieńkowska z Mindshare zagłębiły się w temat komplementarności telewizji i video online. Badania pokazują, że wyhamowuje zarówno spadkowa tendencja oglądalności telewizji, jak i rosnąca tendencja w przypadku video. I chociaż „suche dane” wskazują bezpośrednio na uzupełniający się charakter tych dwóch mediów, to w praktyce przesłanki dotyczące wyboru mediów do promocji nie są wcale takie oczywiste. Wszystko zależy choćby od zachowań konkretnej grupy docelowej, a także konkretnych wymagań organizacji. Kluczowe jest zrozumienie roli video online w całej strategii i odpowiednie dobranie elementów podstawie dokładnej identyfikacji użytkowników.

Marta Sułkiewicz z Gemiusa już wielokrotnie została okrzyknięta najlepszą prelegentką Multiscreen Day i również w tym roku mogłaby spokojnie stanąć w szranki o to miano. Jej wystąpienie było bogate merytorycznie — okraszone wnikliwymi analizami i niebanalnymi wnioskami. Ciekawym punktem było zwrócenie uwagi na metodologię przeprowadzanych badań. Współczesne zachowania konsumentów – tzw. „light tv viewer” i „out of home viewer” zdecydowanie wykraczają poza zasięg tradycyjnych pomiarów gospodarstw domowych, stanowiących już dziś dość przestarzały konstrukt. Z innych wątków — wyjątkowa trudność budowy zasięgu crossmedia. Temat o tyle ciekawy, że parę prelekcji później przedstawiciele IKEI pokazali dokładnie, jak sobie z tą trudnością poradzili.

Co z tą telewizją...? Odpowiedź na Multiscreen Day 2019

Ten, kto nie został do końca, może sobie „pluć w brodę”, ponieważ konferencję w świetnym stylu zakończyli przedstawiciele IKEI: Michał Pronobis-Proński oraz Saatchi&Saatchi - Marta Frączak oraz Marek Rosłan. Zaprezentowali czynniki stojące za niesamowitym sukcesem najnowszej sypialnianej kampanii marketingowej przełamującej stereotypy i przekraczającej konwenanse zarówno w dziedzinie mebli do sypialni, jak i samej reklamy w Polsce, a prelekcję uświetniła swoją obecnością jedna z gwiazd stand-upu biorąca udział w tym projekcie – Ola Petrus. Dość powiedzieć, że efektem tej kampanii było przekroczenie celów sprzedażowych przez Ikeę o blisko 15 punktów procentowych.

Badania poparte doświadczeniem

Jak można podsumować tegoroczną edycję Multiscreen Day 2019? To przede wszystkim moc badań z zakresu mediów (a w szczególności wideo) i multiscreeningu przekładana bogatym doświadczeniem praktycznym, case study, prognozami na przyszłość i szansą na nawiązanie wielu relacji biznesowych i prywatnych. I do tego... pyszne jedzenie serwowane w przestrzeniach z widokiem na Wisłę i Stadion Narodowy.