OLX poinformowało wczoraj swoich użytkowników o zmianie sposobu dokonywania zakupów.

Grupa OLX to internetowa platforma handlowa z siedzibą w Amsterdamie w Holandii. Marka konsumencka OLX powstała jako OnLine eXchange w 2006 roku. Właścicielem Grupy OLX jest Prosus, czyli międzynarodowy dział aktywów firmy Naspers. OLX to największa w Polsce platforma z ogłoszeniami lokalnymi, którą odwiedza 12 milionów użytkowników miesięcznie.

Pisaliśmy dzisiaj o problemach OLX z UOKiK. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował praktyki serwisu i zobowiązał grupę OLX do wprowadzenia zmian w serwisie i zwrotu pieniędzy.

OLX – zmiana sposobu dokonywania zakupów

Email od OLX
OLX poinformowało o zmianie poprzez kampanię mailingową

Zmiana jest bezpośrednim następstwem problemów z UOKiK i odnosi się do usługi „Przesyłka OLX”, do której Prezes Urzędu miał zastrzeżenia. Zakwestionował on brak informacji o tym, że produkty dostępne w serwisie można kupić bez konieczności ponoszenia opłaty za usługę serwisową. Zdaniem Urzędu architektura serwisu OLX nie odzwierciedlała postanowień regulaminu, zgodnie z którymi zakup przedmiotów możliwy jest również w drodze indywidualnych ustaleń między stronami transakcji.

OLX poinformował wczoraj, że według nowych zasad zamiast przycisku „Kup z przesyłką OLX” na stronie pojawi się zwykły button „Kup”. Po jego wciśnięciu użytkownik będzie informowany o tym, że może przedmiot zakupić z dodatkową usługą lub skontaktować się bezpośrednio ze sprzedającym, żeby ustalić warunki transakcji. Tego typu transparentność to coś, czego oczekiwalibyśmy po liderze rynku, którym jest Grupa OLX.

UOKiK zdecydował, że OLX odda Wam pieniądze

Bardzo się cieszę, że UOKiK wziął się za dark patterny, które stosuje praktycznie cała branża ecommerce. Choć nie korzystam z tego rozwiązania, usługa „Przesyłka OLX” wydaje się całkiem sensowna i dobrze wyceniona, więc nie potrzebuje w mojej ocenie być promowana poprzez wątpliwe moralnie zagrywki.