OLX zaprezentował nowe logo – brzydkie czy intrygujące?

Opublikowano 5.05.2020 10:14 Aktualizacja: 13.06.2020 14:34 -


Maj rozpoczął się z przytupem. Najpierw duży rebranding ogłosił jeden z największych hostingów w Polsce, a dziś nowe logo zaprezentował szalenie popularny w naszym kraju serwis ogłoszeniowy OLX.

Założony w 2006 roku OLX (skrót od On Line eXchange) to popularny serwis ogłoszeniowy, funkcjonujący w 25 krajach. Mnie zawsze olx kojarzył się z brzydkim serwisem dla Januszy, którzy chcieliby wszystko za darmo. Moje wrażenia potwierdzały setki memów i screenów rozmów z OLX, krążących po Internecie. Kilka lat przepracowałem jednak w firmie, w której wszystko musiało być "tak jak w OLX", więc z jego skuteczność biznesowa jest z pewnością duża. W ostatnich latach portal sporo zyskał, dzięki genialnym reklamom z Januszem Chabiorem.

Nowe logo OLX

Do tej pory OLX reprezentował logotyp, składający się z kolorowych liter ułożonych z pominięciem linii bazowej. Logo przez użytą kolorystykę oraz krój pisma było dość infantylne i pasowało bardziej do przedszkola czy telewizji dla dzieci, niż portalu ogłoszeniowego, za pomocą którego miliony ludzi każdego dnia dokonują transakcji na setki milionów dolarów. Dodatkowo czarny okrąg, dodawany w niektórych wariantach logo, sprawiał, że znak wyglądał jeszcze gorzej.

stare i nowe logo olx

W wielu przypadkach nowoczesnych rebrandingów realizowanych przez renomowane studia logo jest najmniej ważnym elementem i powinniśmy mówić o nim na końcu. Podobnie jest w przypadku OLX, jednak w kraju gdzie "logo ma być większe i na środku" pozwolę sobie od niego zacząć. Nowe logo jest diametralnie inne od poprzedniego. Jedyną wspólną cechą jest ignorowanie typograficznej linii bazowej. Logotyp stracił kolory, a zastosowana typografia zdradza spore zmiany w pozycjonowaniu marki.

Najłatwiej byłoby napisać, że nowe logo jest brzydkie. Ma ono w sobie jednak coś intrygującego. Oczywiście w podstawowej wersji "O" jest zdecydowanie za duże, w porównaniu z "X", a "I" wygląda bardziej jak pipe (| – kreska pionowa) niż jak "I", przez co możemy przeczytać go jako "O|X", co z pewnością nie jest dobrą nowiną dla twórców. Znak jest jednak świeży, dynamiczny i wciąga odbiorcę w pewną grę.

W identyfikacji wizualnej brandu kluczową rolę odgrywają "O" i "X", będące symbolami wolności wyboru, które ma dać użytkownikom OLX. Litery te pojawiają się w różnej formie na wszystkich layoutach. "O" i "X" są także dodatkowo wyróżniane w tekście przez pogrubienie bądź odchudzenie. Takie ignorowanie "L" podkreśla wrażenie, że mamy do czynienia z "O|X".

Za nową identyfikację odpowiada DesignStudio. Projektanci poza nowym znakiem stworzyli nową paletę barw oraz typografię, czerpiącą garściami z technologii Variable fonts. Stworzyli także wytyczne dotyczące fotografii i sposobów komunikowania się z odbiorcami.

Zaprezentowane przykłady reklam czy plakatów wyglądają bardzo dobrze. Mam z nimi tylko jeden, choć poważny problem. Gdybym nie znał marki, to w żaden sposób nie powiązałbym materiałów z działalnością OLX. Wydaje mi się też, że projektanci poszli o jeden most za daleko przy odmładzaniu wizerunku marki i utracili gdzieś jej charakterystykę. A może to celowa próba wprowadzenia zupełnie nowego wizerunku, na który marka o takiej sile może sobie zwyczajnie pozwolić?

OLX pokazało bardzo odważną identyfikację. Identyfikację, która miała podkreślić możliwości wyboru, które daje platforma. Twórcy troszeczkę się jednak zapędzili, także wizualnie, w tym podkreślaniu wyboru i tak z OLX dostaliśmy "O|X". Jestem bardzo ciekaw jak, kiedy i czy w ogóle nowy wizerunek będzie wprowadzony w Polsce i czy zmiany dotkną także interfejsu serwisu. A Wy jak oceniacie rebranding OLX?

Wieści z Rozładowani.pl