Nowa wersja Facebooka dostępna jest już dla wszystkich. Co poza trybem ciemnym?

Nowa wersja Facebooka dostępna jest już dla wszystkich. Co poza trybem ciemnym?

Opublikowano 11.05.2020 9:19 -


Facebook rozpoczął proces udostępniania nowej wersji serwisu dla użytkowników. Redesign zakłada m.in. pojawienie się trybu ciemnego w desktopowej wersji aplikacji.

O planach wprowadzenia nowej wersji serwisu dowiedzieliśmy się na zeszłorocznej konferencji F8. Zapowiedziano wówczas m.in. bardziej minimalistyczne podejście do wyglądu interfejsu aplikacji oraz wprowadzenie długo wyczekiwanego trybu ciemnego. W marcu tego roku, po kilku miesiącach zamkniętych testów, redesign został zaprezentowany pierwszej puli użytkowników. Teraz zmiany mają być widoczne dla wszystkich.

Aktualizacja serwisu jest wprowadzana stopniowo, co oznacza, że nowa wersja w tym momencie może nie być jeszcze widoczna dla wszystkich użytkowników. Zakończenie tego procesu planowane jest jednak na najbliższe tygodnie. Dla tych, którzy nie chcą czekać, serwis udostępnia także opcję ręcznej aktualizacji. Aby z niej skorzystać, należy wybrać opcję Zacznij korzystać z nowego Facebooka, znajdującą się w rozwijanym menu ustawień.

Po jej wybraniu, w zasadzie już na wstępie jest nam przedstawiona jedna z najważniejszych funkcjonalności nowej wersji serwisu – możliwość wybrania między jasnym a ciemnym trybem strony. Tym samym Facebook dołącza do Twittera oraz dziesiątek innych aplikacji, jakie wprowadziły to rozwiązanie również dla wersji desktopowej swoich serwisów.

Tryb ciemny nie jest jednak największa zmianą

Jak prezentuje się nowa wersja? Nowy layout bardzo przypomina styl aplikacji mobilnych, skupiając się na ułatwionej nawigacji i krótszym czasie ładowania.

Cytowane przez TechCrunch stanowisko firmy tłumaczy to posunięcie chęcią osiągnięcia doświadczeń użytkownika na podobnym poziomie do tego, jak wygląda to w mobilnej aplikacji Facebooka.

“Rozwinęliśmy się od czasu uruchomienia Facebook.com 16 lat temu. Zbudowaliśmy nowe funkcje, dostosowaliśmy je do działania na nowych urządzeniach i systemach operacyjnych i rozszerzyliśmy je do setek języków. Ostatnio skupiliśmy się na mobile i zdaliśmy sobie sprawę, że nasza desktopowa witryna pozostaje w tyle.”

Trzeba przyznać, że Facebook poszedł na całość. Zmiany wychodzą daleko poza kosmetykę, przeprojektowaniu uległo w zasadzie całe doświadczenie użytkownika. To dość odważny ruch, biorąc pod uwagę, że zmuszenie użytkowników strony do zmiany ich przyzwyczajeń zawsze wiąże się ze sporym ryzykiem ich odpływu. Facebook wydaje się jednak wierzyć w swoją niezachwianą pozycję na rynku.

Dla tych, dla których zmiana okaże się zbyt wczesna, istnieje jeszcze możliwość powrotu do starej wersji serwisu. Działa to w analogiczny do aktualizacji sposób – w menu rozwijanym pojawi się opcja Przełącz na klasyczną wersję Facebooka. Firma zachęca także do pozostawiania opinii na temat wprowadzonych zmian. Można to zrobić używając opcji Przekaż opinię – znajdującej się na górze wspominanego menu.

3 - 5 Sep 2020
Jesteśmy na #IFA2020 - zobacz naszą relację