Nowa Gazeta.pl - czy coś się w zasadzie zmieniło? | DailyWeb.pl

Nowa Gazeta.pl - czy coś się w zasadzie zmieniło?

Opublikowano 3 lata temu - 6


Rynek naszych rodzimych portali zwariował na punkcie odświeżenia swoich logo jak i szat graficznych swoich serwisów. Na pierwszy ogień poszła grupa WP.pl, która we wrześniu poprzedniego roku postanowiła zmienić wygląd strony głównej, jak i wygląd słynnych liter W i P. Według mojej opinii zmiany najlepiej określić jako: okej, a przynajmniej te które dotyczyły szaty graficznej strony głównej. Inaczej, zdecydowanie lepiej było w przypadku logo, które zwyczajnie w mojej opinii jest lepsze, czytelniejsze od poprzedniego ( całość o zmianach na WP możecie przeczytać w dedykowanym wpisie: Wszyscy pieją z zachwytu nad nową Wirtualną Polską, ale czy faktycznie jest nad czym?).

nowe-logo-wp

Na drugi ogień, kilka dni później poszła Interia.pl, która zapowiedzią zmian wzbudziła moje zainteresowanie. Ostatecznie kształt strony odbiegał nieco od zapowiedzi. Jak i w przypadku WP, mi głównie do gustu przypadło odświeżenie logo i całkiem interesujący pomysł na jego wykorzystanie. Otóż zawiera ono różne rodzaje teł, zależnie od serwisu Interii, w którym się znajdziemy (więcej o zmianach możecie poczytać tu).

interia-nowe-logo

Ostatnim serwisem, który zmienił swój wygląd, był Onet. Cała operacja została dokonana w październiku ub. roku. W sumie oceniając wszystkie dotyczhczasowe przemiany, to właśnie Onet moim zdaniem zrobił to najlepiej. Różnica między resztą stawki była taka, że Onet prócz zmian wizualnych, poszedł także w zmiany funkcjonalne, których było naprawdę wiele. Jedno było pewne, Onet przygotował najlepszy nagłówek z całej stawki :-) (więcej o nowym Onecie w naszym wpisie: Przed Wami nowy Onet – wygląd ginie na tle nowych, ciekawych funkcjonalności).

c6

A co na to Gazeta.pl?

Gazeta nie pozostała bierna wobec konkurencji i także postanowiła postawić na zmiany. Są one także oparte o dwie płaszczyzny, logotyp a także szablon strony głównej. Co najciekawsze, moim zdaniem sprawa ma się identycznie jak w przypadku pozostałej stawki. Logo mi się podoba, zaś jeśli chodzi o nowy szablon - sprawa jest nieco bardziej złożona.

nowe-logo-gazeta-pl

Zaczynając jednak od samego logo, to zostało ono odświeżone, bez rewolucji, co oczywiste. Mocno je także spłaszczono, co wpisuje się w aktualne trendy. W zasadzie muszę powiedzieć, że podoba mi się z jednym zastrzeżeniem. Zastosowany font jest przyjemny dla oka, zastanawiam się jednak czy jednak nie nazbyt delikatny. Patrząc na szablon, w miejscu gdzie znajduje się logo - ginie ono moim zdaniem, właśnie ze względu na swoją lekkość.

Szablon - gdzie są zmiany?

To w zasadzie pierwsze pytanie, które pojawiło się po wejściu do serwisu. Szczerze, to nie jest fanem Gazety ze względu na niskiej jakości treści, zresztą jak i pozostayłych, konkurencyjnych serwisów. Dawno w związku z tym mnie tam nie było, dlatego tym bardziej trudno było wychwycić wszelkie nowości, czy różnice względem starego szablonu. Oczywiście nowe logo rzuciło się w oczy, w sumie od razu z myślą, że kompletnie go w tym nagłówku nie widać - ginie na tle pozostałych linków.

Zaczynając od samego nagłówka, nie wiem co autor miał na myśli umieszczając pasek z wyciętym obrazkiem w tle i dużym fontem, ogłaszającym nagłówek. Jak dla mnie, ani to wygodne, ani to ładne. Rozumiem jednak zamysł, mimo wszystko uważam, że w poprzedniej wersji szablonu (z dwoma wpisami w nagłówku obok siebie), wyglądało to zdecydowanie lepiej.

gazeta1

 

Poniżej odświeżone, standardowe ikony usług Gazety. Nuda.  Przy przewijaniu strony, pojawia się fixed header, który jest prosty i nie przytłacza, ale czy faktyczne niezbędny? To co się także rzuca w oczy, to że strona została zdecydowanie przygotowana pod przeglądarki z wyższą rozdzielczością. Wielkość fontów została powiększona, co sprawia że strona stała się czytelniejsza. Kolejnym efektem tego zabiegu, jest uczucie, że wszystkie elementy nie są pościskane ze sobą, a to czyni stronę lżejszą w odbiorze.

Slider pozostał w tym samym miejscu jak poprzednio. Został powiększony i wizualnie wygląda nieco lepiej. Na prawo od niego pojawiły się najnowsze wiadomości zamiast kolejnych usług serwisu. Wygląda to całkiem przyjaźnie. Reszta? Ciężko oceniać, bo odnoszę wrażenie, że prócz powiększenia fontów i zwiększenia czytelności, to sama reszta nie uległa właściwie zmianom.


 

To nad czym przewaga ma konkurencja przy aktualizacji swoich warstw graficznych, to fakt pojawienia się responsywności. Fakt, że w przypadku WP i Onetu, ma ona wymiar symboliczny, to jednak występuje. W przypadku Gazeta.pl nie odnotowałem takiej funkcjonalności. Szkoda.

Podsumowując całość, w mojej opinii zmiany są zdecydowanie na lepsze, a to najważniejsze. Logo w zasadzie mimo drobnych uwag stylistycznych i faktu, że ginie na stronie - wygląda fajnie i zwyczajnie przypadło mi do gustu. Jeśli chodzi o sam szablon, to w zasadzie kolejna odsłona ewolucji, bez fajerwerków. Zwiększono czytelność serwisu, dostosowano pod większe rozdzielczości, ale efektu WOW zdecydowanie nie ma. Ot poprawna, kolejna strona w sieci, bez żadnych innowacyjnych rozwiązań.