Kilka dni temu otrzymałem standardową wiadomość prasową o kolejnych podbojach zakupowych Spotify. Nie ukrywam, że po rzuceniu okiem cóż nowego, sprawę pozostawiłem bez właściwie żadnej reakcji. Wiadomość głosiła o przejęciu narzędzia o nazwie Echo Nest, które odpowiedzialne jest za analizowanie danych muzycznych. Do czego takie cudo może się przydać w praktyce? Otóż do sprawnego dopasowywania muzyki dla słuchacza, chociażby w bardzo popularnym trybie radio, w serwisach streamingujących muzykę, który serwuję muzykę trafiającą w gust użytkownika.

Do niusa wróciłem, kiedy zdałem sobie sprawę, że z tego samego narzędzia korzysta moje ulubione Rdio. Trochę mnie to przeraziło, dlaczego? Otóż wiele na blogu pisałem o serwisach streamujących muzykę. Przetestowałem właściwie wszystkie, ostatecznie jednak kończąc na Rdio, który wg mojej opinii miał jedną zasadniczą przewagę na Deezerem czy Spotify. Abstrahując od kwestii wizualnych, których Rdio bije na głowę konkurencję, to właśnie jakość dopasowywania muzyki do mojego gustu. Przy trybach radio, z których korzystałem we wszystkich serwisach, to właśnie Rdio wypadło najlepiej serwując unikalną, dobrze dopasowaną muzykę, gdzie naprawdę prawie nigdy nie byłem zmuszony do przewijania odtwarzanych piosenek. W przypadku Spotify – podawane były piosenki z określonej puli, kiedy często słuchając trybu radio otrzymywałem ciągle te same piosenki, co było dość nudne. W przypadku Deezera sprawa była jeszcze bardziej żenująca, ze względu na fakt że posiadają oni ograniczenia w przewijaniu do 5 piosenek, co związane jest z ich modelem biznesowym.

Jakość dopasowania muzyki w Rdio jak się okazuje wynika właśnie z zastosowania algorytmu marki Echo Nest. Czyli dochodzi do bardzo interesującej sytuacji, w której wg mojej opinii główna zaleta Rdio staje się własnością Spotify. Co dalej w związku z tym? Jeśli jest więcej ludzi z taką samą opinią jak moja, to wystarczy, że Spotify jako nowy właściciel Echo Nest podziękuje za współpracę Rdio, zyskując tym samym monopol na usługę świetnego algorytmu dopasowania muzyki. Czy tak się stanie? Przedstawiciele Spotify twierdzą, że nie:
Firma The Echo Nest będzie nadal prowadzić działalność w swojej siedzibie w Somerville (Massachusetts), gdzie odgrywa istotną rolę w rozwijającym się bostońskim środowisku firm
technologicznych, a także w San Francisco. Interfejs programistyczny API The Echo Nest pozostanie bezpłatny i otwarty dla szerokiego grona partnerów tworzących aplikacje. Społeczność deweloperów odgrywa decydującą rolę w działalności zarówno Spotify, jak i The Echo Nest, dlatego też współpraca z nią pozostanie priorytetem dla obu połączonych firm.

To w teorii, a jak będzie w praktyce? Pewnie przekonamy się niebawem. Niemniej uważam, że w dobie tak drobnych różnic między tym co wyróżnia wszystkie serwisy streamujące muzykę, to właśnie takie rozwiązania mogą stanowić znaczącą różnicę. Ponadto, w takich okolicznościach – użytkowników takich jak ja (którzy zmienili Spotify ze względu na jakość dopasowania muzyki na rozwiązania konkurencyjne) nic właściwie nie trzyma do powrotu. Jestem ciekawy jak sprawa się rozwinie, czy Rdio dalej będzie miało faktyczny dostęp do pełnego API Echo Nest, czy Spotify utrudni życie konkurencji.