Najwięksi reklamodawcy łączą siły w walce ze stereotypami w reklamach | DailyWeb.pl

Najwięksi reklamodawcy łączą siły w walce ze stereotypami w reklamach

Opublikowano 4 miesiące temu - 1


Podczas festiwalu kreatywności Cannes Lions, Uniliver ogłosił nową inicjatywę, w ramach której najwięksi gracze na rynku połączą siły w walce z seksizmem w reklamie.

Świat reklamy zmienia się, co widać nawet po polskim podwórku - chyba nie muszę nikomu przypominać chociażby wzruszających reklam Allegro. Nowe trendy nie wypierają – niestety – do końca tych, które przyciągają uwagę klientów i sprzedają. Mowa tu o seksie i stereotypowym przedstawianiu ról obu płci – sporo jest jeszcze reklam, gdzie ich twórcy ukazują obie płcie jako sobie nierówne. Dlatego też w ramach Cannes Lions została ogłoszona nowa inicjatywa reklamodawców, której celem jest eliminacja seksizmu w reklamie.

Sojusz między firmami

Wszystko pod nazwą The Unstereotype Alliance, sojuszu, który został zawarty pomiędzy Unileverem, Johnson&Johnson, Procter&Gamble, Mattel and Diego, Marsem, Alibabą, Twitterem, Facebookiem, Google oraz agencjami IPG i WPP. Inicjatorem pomysłu jest Uniliver, który musiał wycofać w ubiegłym roku jedną ze swoich reklam, właśnie z powodu odwoływania się do stereotypów.

Cel uświęca środki?

Uniliver to matka-marka dla bardzo wielu rozpoznawalnych firm, stąd też naturalnym jest, że produkuje bardzo wiele reklam. Obecnie skupia się na działaniach analizujących portrety kobiet w przekazach reklamowych, aby zmienić stereotypy, w jakich są ukazywane. W ramach sojuszu zaangażowane firmy miałaby podejmować analogiczne kroki. Inicjatywa skupia uwagę na zmianie ról kobiety i mężczyzny w społeczeństwie oraz dyskryminacji płciowej. Uniliver zakłada trzy cele, które miałoby osiągnąć The Unstereotype Alliance: ukazywanie ról odnoszących się do aspiracji i szerszych osiągnięć, a nie obowiązków, utożsamianie postaci z osobami, które czują się autentyczne i charakterystyczne oraz reprezentowanie różnorodności oraz piękna w sposób przyjemny, jako pozytywnego źródła samooceny.

Marketingowcu, uważaj!

Czy zmiana stereotypów w reklamach jest potrzebna? Tak. Nawet szerzej: moim zdaniem konieczne jest całkowite odejście od stereotypów. Żyjemy w czasach, gdzie to nie tylko kobieta zajmuje się domem, a mężczyzna piastuje menedżerskie stanowisko. Dzięki mediom społecznościowym, odbiorcy mogą błyskawicznie zareagować na tego typu treści i często bojkotują markę, która zdecydowała się ukazać w swoich kreacjach stereotypowe postrzeganie społeczeństwa. Marketingowcy muszą więc uważać, by jedno nieprzemyślane działanie nie wpłynęło negatywnie na całościowe postrzeganie wizerunku marki.