Mówię do Ciebie – czyli gdzie zamieścić swój podcast?

Opublikowano 22.10.2020 11:18 Aktualizacja: 12.11.2020 19:32 -


W czasach pandemii, kiedy wszyscy mniej lub bardziej zostajemy pozbawieni dotychczasowych rozrywek, każdy z nas szuka sposobu na zagospodarowanie wolnego czasu lub doszlifowanie talentu. Doskonałym na to sposobem jest zainteresowanie się tematem podcastów. Ta niezwykle przyjemna forma internetowej publikacji dźwiękowej, zyskuje coraz większe grono fanów. Więcej czasu w domu to doskonała okazja - chociażby do spróbowania.

Historia podcastingu rozpoczyna się w okolicach 2000 roku, kiedy to pojawił się pierwszy szkic o zastosowaniu technologii RSS do publikowania treści audio i wideo. W latach 2004–2005 nastąpił dynamiczny wzrost zainteresowania. Pod koniec 2004 roku zapytań w Google o podcasty było w granicach około 500, a już rok później liczba ta wzrosła do ponad 100 000. Imponujące i kompletnie niezaskakujące. Podcasty to świetny nośnik wiedzy, kultury, nowinek i aspektów życia społecznego. Każdy z nas ma chociaż jedną ulubioną audycję, której z rozkoszą oddaje się w podróży, przed snem, czy podczas porannego joggingu. Jest to po prostu jedna z najwygodniejszych form zdobywania wiedzy.

Niewątpliwie jedną z największych zalet podcastu jest możliwość usytuowania się po drugiej stronie mikrofonu. Tym bardziej, że technologia i możliwości dostępne są na wyciągnięcie ręki i stwarzają do tego niezwykle przyjazne środowisko. Gdzie opublikować dowód odwagi, którym jest stworzenie własnego podcastu? Podpowiadamy. I namawiamy.

Podcasty, gdzie publikować?

Soptify

Czy tego giganta trzeba komuś przedstawiać? Spotify liczy sobie kilkaset milionów aktywnych użytkowników, obejmując rolę lidera na rynku. Aplikacja zachęca do budowania społeczności, gdzie tematem przewodnim jest efektywne wykorzystywanie dźwięku – dla zabawy, relaksu, wiedzy, świadomości społecznej, dla przyjemniejszej codzienności. Rejestrując się w Spotify mamy do czynienia z prostym w obsłudze narzędziem, które pozwoli szybko i sprawnie zamieścić nagranie. Łatwo i przyjemnie – świetne połączenie.

foto 1.1

Apple Podcasts (kiedyś iTunes)

Apple zapewnia, że otwiera drzwi do świata podcastów i obietnicy dotrzymuje. Obok podcastów video i audio, dawne iTunes oferuje podcasty do czytania w formatach PDF lub ePUB - na komputerze lub w formacie iBooks na telefonie iPhone, iPadzie, iPodzie touch lub Macu.

Z Apple Podcasts na co dzień korzysta całkiem pokaźne grono miłośników dobrej jakości dźwięku.

Na oficjalnej stronie Apple, widnieje jasna i przejrzysta informacja o tym, jak tworzyć podcasty, co jest świetnym wsparciem dla początkujących twórców. Marka kojarzona z nadgryzionym jabłkiem to bez wątpienia jeden z największych konkurentów Spotify, jednocześnie równie przyjazny i intuicyjny w obsłudze.

Inteligentny dom, dlaczego warto jeszcze poczekać? [s03e10] WWWłaśnie Podcast

Google Podcasts

Google Podcasts można kochać albo nienawidzić. Od kiedy narzędzie pojawiło się na rynku, ewoluuje, starając się zaspokoić użytkowników i wprowadzać stale nowe udoskonalenia. Dla jednych są to rozwiązania atrakcyjne, dla innych nie – wszystko zależy od potrzeb. Jeśli jednak szukasz innego medium, gdzie możesz umieścić swój podcast – Google Podcasts to świetne do tego miejsce.

foto 1.2

Poza moimi propozycjami rynek oferuje całkiem sporo narzędzi do publikowania podcastów. Płatnych, freemium a nawet open source. Niezależnie od tego, czy planujesz zmonetyzować swoje poczynania, czy jedynie robisz to dla funu – warto spróbować. Wiele dostępnych możliwości jest w pełni bezpłatnych, co dodatkowo jest mocnym argumentem przemawiającym za faktem, że i tak nic nie tracisz. Na pewno zyskasz doświadczenie, a może i stałych odbiorców, a to już całkiem sporo.

Wieści z Rozładowani.pl