Identyfikacje wizualne jak to w świecie bywa – różne są. Kiedy zmienia je duża marka, nam pozostaje je pochwalić lub być uszczypliwym, ale w ostatecznym rozrachunku guzik nam do tego, jak ono wygląda. Jednak sprawa się nieco komplikuje w przypadku, kiedy wspomniane logo finansowane jest ze środków publicznych. Wówczas gust podatników nie pozostaje bez znaczenia, w końcu to oni (my) finansujemy czasem dość dziwne wygibasy graficzne. Problem polega na tym, że nas nikt z reguły o to nie pyta, a właściwa opinia podatników pojawia się dopiero wtedy, kiedy patrzymy na dzieło wątpliwej jakości, na które zostało wydana góra pieniędzy.

a94bb50dba1c42a8756f5383ab783063,640,0,0,0

– Nowe logo oznacza też „nowe otwarcie” w promocji regionu. To, co było dotychczas, było bardzo związane z turystyką, a władzom regionu zależy na tym, aby pokazać całą gospodarkę, nie tylko turystykę – tłumaczyła Marta Chełkowska z urzędu Marszałkowskiego.

Tak mniej więcej jest z nowym logiem mojego województwa pomorskiego. Włodarze postanowili przygotować nową identyfikację wizualną tego rejonu Polski. Absolutnie mi się nie podoba i sądząc po opinii obiegowej, ze świeczką szukać osoby, której nowa propozycja przypadła do gustu. Jednak to nie jedyny problem tego dzieła. Problem polega także na tym, że zostało ono przygotowane po rocznych konsultacjach i kosztowało 90 tys. zł. Nie chcę być ignorantem, bo często stworzenie nowego logo związane jest ze stworzeniem całej nowej identyfikacji wizualnej (papier firmowy, aktualizacja witryny internetowych, wizytówki, roll-upy czy inne materiały promocyjne, które ciągną za sobą koszta), niemniej efekt finalny jest zwyczajnie  w mojej opinii dramatyczny.

Najciekawsze w całej historii jest fakt, że autor projektu Andrzej Pągowski, mówi:

[quote]– Być może wliczono w to koszt różnych, poprzedzających zaprojektowanie logo badań, konsultacji społecznych w tym także tych prowadzonych z wieloma ważnymi w regionie osobami – mówi Pągowski. – Nie wiem dlaczego podano ją w taki sposób, nie mnie to komentować. Ja takiej sumy na pewno nie dostałem.  (źródło: WP.pl)[/quote]

By pokazać Wam jak sprawa się miała przy poprzednim logo. Wyglądało ono mniej więcej tak jak poniżej. Szczerze mówiąc wymagało ono odświeżenia, ale było ono całkiem zrozumiałe w odbiorze i w zasadzie nie aż tak dramatyczne jak to nowe.

1403950-Znak-promocyjny-wojewodztwa-wykorzystywany-od-2007-roku

Najciekawsze jednak jest wyjaśnienie zastosowania tych wszystkich kolorów i układów. Dla mnie całość sprawia wrażenie dorabiania idei do czegoś, co w zasadzie nie ma większego sensu.

[quote]Wykorzystany w grafice znaku granatowy kolor oznacza nadmorskie położenie, pomarańczowy symbolizuje bursztyn, a czerwony – siłę. – Strategicznym wyzwaniem dla stworzenia marki regionalnej jest znalezienie jednego, spójnego i wyróżniającego województwo pomorskie przesłania, które powinno się dać łatwo utrwalić w pamięci potencjalnych odbiorców i zachęcić ich do zainteresowania danym regionem w kontekście swoich potrzeb – mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego. [/quote]

Daleki jestem od podważania umiejętności Pana Andrzeja Pągowskiego, bo ma on świetne prace, chociażby słynny plakat, który z pewnością także znacie:

bilde

Niemniej żałuje, autor miał chyba słabszy dzień, a jeśli do tego dorzucimy jeszcze astronomiczną kwotę za realizację, której autor o dziwo nie zobaczył na oczy, to mamy gotowy przepis na aferę. Zastanawiające jest także to, dlaczego logo nie zostało wyłonione poprzez konkurs? Rozumiem autorytet twórcy, jednak mamy naprawdę uzdolnioną chociażby młodzież, a świetnym przykładem niech będzie stworzenie ostatnio popularnego na DailyWeb nowego logo dla popularnej (w kręgach) stacji radiowej: Radio Maryja. W sieci jest wiele złośliwości na temat nowego logo, bo już chyba niezależnie od gustów i guścików, zbiera ono bardzo słabe opinie. Mówią, że logo powinno być ponadczasowe, być może dlatego nie widać w nim aktualnych trendów, jest ono w mojej opinii miałkie i niestety jego część (sam wykrzyknik) kojarzy mi się z bardzo brutalnym skojarzeniem brudnych majtek.


Posłuchaj nas!