Miasto Jarosław zrobiło sobie logo, a teraz jest na ustach całej branży

Opublikowano 6.07.2020 8:47 -


Sporo u nas było udanych i tych mniej udanych zmian identyfikacji polskich samorządów. Niestety tych mniej fortunnych było zdecydowanie więcej. Bohaterem ostatnich wydarzeń w świecie samorządowych brandingów jest miasto Jarosław, które zaprezentowało swoją nową identyfikację.

Zdania co do jego jakości są bardzo... podzielone. Mamy tutaj najpewniej podział twórcy vs. reszta świata i w sumie nic dziwnego, bo produkt ostateczny jest przynajmniej kontrowersyjny.

5efdd10dddcf6 o

- Od kilku lat różne miasta promują się poprzez nowoczesne formy graficzne. Nie wszędzie użycie herbu, flagi jest możliwe, nie zawsze jest to prawidłowe. Dlatego chcieliśmy opracować znak, który będzie nowoczesną reklamą naszego miasta. Ma pokazywać, że jest miastem z historią, ale i nowoczesnym rozwijającym się i gotowym na przyjęcie gości, turystów, inwestorów, przedsiębiorców, studentów - burmistrz Waldemar Paluch

Idea jest jak najbardziej słuszna i wielkie brawa za inicjatywę dla Pana burmistrza. Niestety często taki aspekt jak branding jest bagatelizowany, bo po co komu nowe logo? Przecież nasze jest dalej piękne i wyjątkowe i nie ma znaczenia, że powstało kilkadziesiąt lat temu. Tak najczęściej wygląda stanowisko włodarzy miast, kiedy pada propozycja zmiany identyfikacji.

Brawo Gdańsk! Moje miasto zmienia logo i upraszcza identyfikację

Trzeba mieć odwagę i chęć, by to zmienić, bo takie decyzje nigdy nie należą do łatwych, bo z jednej strony niosą ze sobą spore koszta utworzenia takiej identyfikacji, a z drugiej cały proces jego wdrożenia, a to nie dzieję się za darmo. Wówczas pojawiają się komentarze w lokalnym serwisie, czy nie lepiej było te kilkanaście/kilkadziesiąt tysięcy jednak włożyć w załatanie dziury w jednej z gminnych dróg lub wybudować kolejne stojaki na rowery czy inne lokalne inwestycje.

Dlatego ja osobiście szanuję podjęcie takiej decyzji przez Burmistrza, został zrobiony pierwszy krok, ale ten drugi jest dość wątpliwy. Otóż zapadła decyzja, że cały branding zostanie stworzony własnym sumptem, bez wydawania ani grosza z budżetu.

Idea trafiona, ale pod warunkiem, że mamy prawdziwych ekspertów w tej dziedzinie. Przykro mówić, ale efekt końcowy sprawia wrażenie, że nawet jeśli ekspert tam był, to chyba nie miał wiele do powiedzenia. Brutalnie, ale uczciwie. Powiedzmy sobie szczerze, że efekt finalny jest po prostu kiepski. Mamy: MiastooL Śnień

106671241 3380785365318183 8868256225393456203 n

Przypadek Jarosławia oczywiście nie jest odosobniony, bo to co się tutaj wydarzyło, to problem głównie natury finansowej lub błędnych decyzji, nie zasięgając rady ekspertów. Wspieram inicjatywę i podkreślam, że uważam, że była świetna, ale zabrakło nadzoru merytorycznego.

Tu mleko się już rozlało, ale mam skromny apel nie jako ekspert, bo nim nie jestem, ale jako obywatel, do wszystkich samorządów, które rozważają podobny krok. Znajdźcie niedrogich ekspertów. Wiem, że się da i naprawdę nie trzeba wydawać dziesiątek tysięcy złotych. Jeśli macie w sobie dużo odwagi i wiary we własne umiejętności, super, ale zatrudnijcie chociaż eksperta, który będzie sprawował nadzór nad efektem końcowym.

Wieści z Rozładowani.pl