Mazda3 Sedan – dane techniczne i wersje wyposażenia

Mazda3 Sedan – dane techniczne i wersje wyposażenia

Opublikowano 28.02.2020 20:23 - Wpis sponsorowany


Mazda3 to bez wątpienia jeden z najpopularniejszych modeli tej japońskiej marki. W 2019 roku nowa generacja tego modelu pojawiła się na europejskim rynku. Jednym z dwóch dostępnych nadwozi jest czterodrzwiowy sedan.

Mazda3 jest kompaktowym samochodem, który pojawił się na rynku w 2003 roku, zastępując model Mazda 323. O ogromnej popularności tego auta świadczy fakt, że w 2019 roku pojawiła się już nowa generacja Mazdy 3 zaprezentowana po raz pierwszy światu 28 listopada 2018 roku w Los Angeles. Wraz z nią pojawił się również nowy silnik – Skyactiv X. Mazda przygotowała dwie wersje nadwozia modelu 3: pięciodrzwiowy hatchback i czterodrzwiowy sedan. Skoncentrujemy się tutaj na danych technicznych tego ostatniego.

Mazda3 Sedan – wymiary samochodu

Mazda3 sedan dostępna jest w czterech wersjach wyposażenia – KAI, KANJO, HIKARI i ENSO. Wymiary każdej z tych opcji przedstawiono w poniższej tabeli.

Starannie dobrane wymiary Mazdy 3 sedan w połączeniu z filozofią projektową KODO sprawiły, że najnowszy model samochodu charakteryzuje się wysoką elegancją, piękną linią nadwozia połączoną z subtelną, oszczędną stylistyką. Mazda3 VII generacji przyciąga wzrok dominującymi łagodnymi liniami bez żadnego kantu nadwozia. Chociaż mamy tu do czynienia z samochodem kompaktowym, w Mazdzie 3 sedan pojemność bagażnika nie rozczarowuje (859 litrów). Bez problemu pomieszczą się tam bagaże całej rodziny w czasie wyjazdów wakacyjnych.

Mazda3 Sedan – dane techniczne

Najważniejsze dane techniczne Mazdy 3 w wersji sedan:

Silnik Mazdy 3 Sedan

Nowa Mazda3 dostępna jest z dwoma silnikami – Skyactiv-G i Skyactiv-X. Ten ostatni to konstrukcja nowa i rewolucyjna. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to innowacja na miarę XXI wieku i wyznaczenie nowych kierunków rozwoju w produkcji silników. Benzynowy silnik Skyactiv-X pozwala oszczędzać paliwo, spalając mieszankę paliwowo-powietrzną w zapłonie samoczynnym, który do tej pory znany był jedynie w silnikach diesla. W rezultacie benzynowy Skyactiv-X łączy zalety właśnie benzynowej jednostki napędowej z zaletami jednostki wysokoprężnej (np. dobra reakcja auta przy niskich obrotach). Dzięki innowacyjnej konstrukcji silnik Skyactiv-X zapewnia większą moc i emituje mniej spalin w porównaniu z innymi jednostkami benzynowymi.

Skyactiv-G to natomiast konstrukcja sprawdzona w praktyce, ponieważ napędza samochody Mazdy już od 2011 roku. Cechą charakterystyczną tych silników jest wysoki stopień sprężania, na poziomie 13,0, podczas gdy w większości silników benzynowych wartość ta mieści się w zakresie 10,0–12,0. Specjalna konstrukcja kolektora wydechowego sprawia, że spaliny są usuwane bardzo szybko z cylindrów. Silnik Skyactiv-G to niskie spalanie i niezwykle trwałe, odporne na ścieranie elementy zespołu korbowego.

Dane techniczne silników Mazdy3 sedan:

Należy wyjaśnić, że i-Eloop jest systemem magazynującym energię wytwarzaną podczas hamowania. Specjalny alternator włącza się, gdy kierowca puszcza pedał gazu. Właśnie ten alternator zamienia energię mechaniczną na elektryczną, która potem jest magazynowana w kondensatorze. Tak wytworzona energia elektryczna jest wykorzystywana do zasilania różnych urządzeń w samochodzie (np. systemu audio i reflektorów).

System i-stop z kolei pozwala zaoszczędzić paliwo, ponieważ wyłącza silnik w czasie postoju (np. po dojechaniu do świateł). Po zatrzymaniu samochodu wystarczy wcisnąć sprzęgło i puścić, a system i-stop wyłączy silnik. Jego uruchomienie nastąpi po ponownym wciśnięciu sprzęgła. System ten jest więc proekologiczny. Układ i-stop można wyłączyć przyciskiem na tablicy rozdzielczej.

Napęd i skrzynia biegów

Proponowana w Polsce Mazda3 VII generacji w wersji sedan posiada napęd na przednie koła (2WD). Większy wybór opcji jest jednak pod względem skrzyni biegów. Dostępna jest 6-stopniowa skrzynia manualna (6MT) i 6-stopniowa skrzynia automatyczna (6AT).

Automat w Mazdzie 3 to konstrukcja na najwyższym poziomie, działająca bardzo płynnie, błyskawicznie zmieniająca kolejne biegi. Skrzynia automatyczna w tym samochodzie doskonale i intuicyjnie reaguje na styl jazdy kierowcy (np. przy szybkim wchodzeniu w zakręty redukuje odpowiednio przełożenie). Również wersja manualna to najwyższej klasy skrzynia biegów, pracująca bardzo precyzyjnie.

Układ kierowniczy i osiągi

Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje na temat układu kierowniczego i osiągów Mazdy 3 sedan.

Wyposażenie wewnętrzne Mazdy 3 w wersji sedan

Mazda3 charakteryzuje się również ergonomicznym, perfekcyjnie zaprojektowanym wnętrzem. Dzięki temu wysoki komfort został zapewniony zarówno kierowcy, jak i pasażerom. Specjalnie zaprojektowane fotele z materiałów najwyższej jakości (w wersji wyposażenia KANJO i HIKARI są dodatkowo podgrzewane) sprawiają, że użytkownicy nie czują zmęczenia nawet po długiej podróży. Kokpit jest prosty, ale intuicyjny, zorientowany na kierowcę. Podwozie Skyactiv posiada konstrukcję pochłaniającą wibracje, a w kabinie zastosowano dodatkowo specjalny system redukcji hałasu.

W wersji wyposażenia KAI, KANJO i HIKARI tapicerka jest czarna, natomiast w wersji ENSO proponowana jest tapicerka skórzana w kolorze Pure White. We wszystkich wersjach dostępna jest nawigacja satelitarna.

Samochód Mazda3 generacji to także prawdziwa gratka dla miłośników muzyki. W kabinie postawiono na najwyższą jakość dźwięków i wrażeń akustycznych. Zestaw nagłośnienia został przygotowany na podstawie badań psychoakustycznych. Głośniki basowe zostały usytuowane w rogach kabiny zamiast tradycyjnie w drzwiach, co znacznie poprawia jakość tonów niskich. W wersji wyposażenia KAI i KANJO znajduje się system audio z radiem FM, cyfrowym radiem (DAB) i portem USB oraz MP3. Tutaj zamontowano 8 głośników. Natomiast wersje HIKARI i ENSO posiadają przestrzenny system nagłośnieniowy Bose z 12 głośnikami oraz bardzo szerokim zakresem ustawień (np. wybór brzmienia).

Mazda3 sedan została wyposażona w panoramiczny, czytelny wyświetlacz o przekątnej 8,8 cala. Intuicyjny, wielofunkcyjny kontroler w łatwy sposób pozwala łatwo wybierać dostępne funkcje. Wszystkie wersje zostały wyposażone także w kolorowy wyświetlacz „head-up”, dzięki któremu można otrzymywać najważniejsze informacje na temat auta i jazdy bez odrywania wzroku od drogi.

We wnętrzu Mazdy 3 można znaleźć również klimatyzację, kamerę cofania (wersja KANJO), system kamer 360° (wersja HIKARI i ENSO), elektrochromatyczne bezramkowe lusterko wsteczne (wersja ENSO). Poza tym auto posiada immobilizer, przycisk uruchamiania silnika, funkcjonalne oświetlenie wewnętrzne i ergonomiczne schowki (także na okulary), system głośnomówiący i ładowarkę bezprzewodową do telefonu. W Mazdzie 3 IV generacji zamontowano diodowe podświetlenie powitalne, podświetlane listwy ozdobne progów, diodowe podświetlenie drzwi i aluminiowe nakładki na pedały.

Elementy zewnętrzne Mazdy 3 Sedan

Imponujące jest również wyposażenie zewnętrzne Mazdy 3 sedan. Karoseria jest dostępna w kolorach czerwonym, szarym, srebrnym, białym, niebieskim i czarnym. W standardzie otrzymuje się felgi aluminiowe Silver 18 cali, ale można także wybrać felgi Bright Silver 18 cali lub felgi 16-calowe.

W wersji KAI przednie reflektory i tylne światła są wykonane w technologii LED. Auto ma też system automatycznego przełączania świateł drogowych na mijania (HBC), elektryczne i podgrzewane lusterka boczne (składane). W wersji KANJO dodatkowo znajduje się kamera cofania, lusterko boczne elektrochromatyczne po stronie kierowcy oraz podgrzewanie wycieraczek przedniej szyby. W wersji HIKARI dochodzi jeszcze przyciemniana tylna szyba i światła do jazdy dziennej LED. W wersji ENSO dodano także funkcję przechylania w dół lusterek zewnętrznych podczas cofania. Mazda3 posiada także zaawansowany system dostępu bez kluczyka (Smart Keyless) i centralny zamek.

Bezpieczny samochód

Mazda3 jest jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie. W testach bezpieczeństwa Euro NCAP uzyskała ocenę 5 gwiazdek. Dzięki architekturze Skyactiv-Vehicle nadwozie bardzo dobrze absorbuje uderzenie. Do tego zastosowano zaawansowaną technologię bezpieczeństwa i-Activsense: inteligentne wspomaganie hamowania (SCBS), system monitorowania martwego pola (BSM), system monitorujący ruch poprzeczny przy cofaniu (RCTA), a w wersji HIKARI i ENSO zamontowano również system wykrywający znużenie kierowcy z kamerą (Driver Alert). Bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów zwiększają także przednie poduszki powietrzne, boczne poduszki powietrzne z kurtynami powietrznymi i poduszka kolanowa dla kierowcy.

Mazda3 posiada także system monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TPMS), system czytania znaków ograniczenia prędkości (TSR), system dynamicznej stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji (DSC, TCS), jak również ABS.

Mazda3 nowej generacji to samochód nowoczesny, komfortowy, a do tego bezpieczny. Ten model charakteryzuje się niskim spalaniem, niezawodnymi rozwiązaniami technologicznymi, a ponadto jest elegancki i przyciąga wzrok. Więcej na tematy Mazdy 3 na stronie producenta.
Advertisement


Artykuł sponsorowany.

Wieści z Rozładowani.pl