Masz tablet i 2h wolnego czasu? Zapraszam do rysunku | DailyWeb.pl




Masz tablet i 2h wolnego czasu? Zapraszam do rysunku

Opublikowano 12 miesięcy temu - 2


Jeśli zastanawiałeś się, jak powstają ilustracje do np. książek, gier, komiksów, bądź uwielbiasz oglądać speedpaintingi, mam coś dla Ciebie. Przygotowałam dzisiaj dla Was tutorial, jak namalować postać, od samego początku do końca w Photoshopie.

Biorąc pod uwagę rosnące zainteresowanie digital artem, widząc jak poszerza się grono i twórców i odbiorców, nie tylko na naszym rodzimym rynku, stwierdziłam, że fajnie by było pokazywać od czasu do czasu proces powstawania ilustracji. I choć jest tutoriali dostępnych w sieci naprawdę cała masa, każdy z rysujących ma tak naprawdę zupełnie inny styl, który możemy kopiować (a potem utworzyć swój własny).

Nie chcę się tu też zagłębiać (przynajmniej na razie) nad "tajnikami dobrego rysunku" - cienie, perspektywa, proporcje - to jesteście w stanie znaleźć wszędzie; powstała masa książek oraz artykułów nt. technik rysowania siatek, światłocienia, proporcji ludzkiego ciała, etc.

Ja uwielbiałam od samego początku obserwować jak tworzy Pascal Campion czy Lois van baarle. Te dwie postacie znam od ładnych paru lat i obserwuję jak ich styl stopniowo się zmieniał i ewoulował. Choć wydają się całkowicie odmienne, to charakterystycznymi cechami są u obu: gra światła, kolory (!) i dynamika postaci - i u obu są absolutnie fantastyczne. Na nich bazowałam wpierw swój styl, teraz zaczynam tworzyć własny.

Do rzeczy, czyli co będzie Ci potrzebne?

  • Program Graficzny - u mnie Photoshop, ale swobodnie może być to Krita, Corel Painter, Sketchbook Pro czy co tam wolicie.
  • Tablet graficzny - znowu dowolność, bardzo długo rysowałam na tablecie z Wacoma - Bamboo, polecam, równie dobrze można szkicować na swoim tablecie Galaxy Tab S3 czy iPadzie Pro.
  • 2h wolnego czasu

Zaczynamy

Naturalnie, najbardziej pomocny nam będzie na początku szkic, dzięki któremu będziemy mieli bazę, nałożymy nań kolory i wydobędziemy kształt. Otwieram nowy plik w PS, 2000px x 2000px. Rozdzielczość 150dpi i zaczynam szkic, cieniutkim wybranym przez siebie pędzlem. Dzisiaj na tapetę poszła syrenka.
Używam czegoś do imitacji węgielka, dzięki temu rysunek staje się "porowaty" - kolory przenikają się, ale widzimy poprzednie warstwy, przez to jest ciekawszy.
Nie zrażaj się, jeśli na początku kształty nie będą "płynne",  a postać do niczego nie podobna, później ją "wyrzeźbimy".

Gdy dojdziemy do etapu "to jest to" - zaczynamy nakładać kolory.  Jak widzisz na rysunku; zorientowałam się, że dłoń jest za wysoko oraz nie pasowało mi ułożenie palców - nałożone plamy kolorystyczne są różne od szkicu.

Pierwsze detale i włosy.
By nadać włosom lekkości, dodaje do nich jaśniejsze pasma - wtedy też widzimy jak włosy się układają - nadajemy im kształt. 

Twarz.
Cholerna twarz. Nie przejmuj się, mówią, że twarz i dłonie to najcięższe rzeczy do narysowania (Ja zawsze dodaję "najcięższe, po całej reszcie"). Jak zauważysz na moich rysunkach - nos pojawia się jako dwie plamy barwne, czyli jaśniejsza, sugerująca kształt nosa, i cień, jaki nos zawsze rzuca nam czubek nosa. 

Dodałam nam pare detali. Dzięki temu postać zaczyna być ciekawsza. Pędzel, którym rysowałam (cały czas rysuję jednym pędzlem) zmniejszam do ok 12px i wodzę wokół wcześniej namalowanych plam. Kolor konturu trochę tylko ciemniejszy / jaśniejszy od wypełnienia.

Ok. Mamy postać, czas na tło. Jako, że robię dno morza, z góry będzie docierało jakieś światło ,więc będzie nieco jaśniej. Wybieram 3-4 kolory jednej tonacji, powiększam pędzel by paroma muśnięciami pokryć całe tło:

Tło samo w sobie jest mało ciekawe, dodam małe akcenty, które wzbogacą cały rysunek, ale nie odbiorą głównej postaci miana "głównej". 

Uważam, że tło jest za intensywne, w porównaniu z naszą syrenką, wolę je nieco wyciszyć, nakładając na nie czarną warstwę, z opacity 70%. 

Na końcu najlepsza zabawa: światło.

Dodaje całkowicie nową warstwę, i wybieram sposób wyświetlania "Overlay". Dzięki temu, nasze kolory radośnie podbijają nam światło. 

Mała modyfikacja na koneic: wedle uznania.
Dodałam wcześniej warstwę czarną, 70%, ale stwierdzam, że była za intensywna. Zmniejszyłam więc jej opacity z 70% na 40%. Efekt jest taki:

Jeśli ktoś zainteresowany, wrzucam speedpainting:

Parę uwag końcowych

Paleta barwna

Jeśli macie problem z paletą kolorów, w jakiej będziecie się poruszać - ja mam ZAWSZE - skorzystajcie z ogólnodostępnych swatchy w sieci. Wszędzie - polecam Pinterest- internet Wam wyrzuci gotowe palety barw.

Poszukajcie dobrych Brushy

Spędziłam ponad pół roku, twierdząc, że nie umiem zmusić narzędzia od Adobe by robił oto, co ja mu każe. okazało się, że moje narzędzie było nie dość dobrze skonfigurowane - czytaj, nie poświęciłam czasu na szukanie dobrze zrobionych pędzli.

Korzystajcie z wiedzy innych

I ją kopiujcie. Na potrzeby nauki - Po prostu. Nie wystawiajcie jako swoje i nie mówcie, że to WASZE, ale jeśli coś wam się podoba, a potrzebujecie poćwiczyć - skopiujcie obraz. Raz, drugi trzeci, aż dojdziecie sami jak został zrobiony. Na 100% nie odtworzycie dokładnie tego samego, ale będziecie mieć pojęcie jakimi metodami ktoś doszedł do wymarzonego przez Was efektu. Jeśli nie umiałeś teraz w szkic, weź go skopiuj ode mnie.
Jeszcze raz. W kopiowaniu NIE MA NIC ZŁEGO. Ważne, by nie uważać się za artystę i właściciela danego "dzieła" - póki jednak jest to ćwiczenie - nie ma w tym nic złego.

Nie mów że trudne

Póki sam nie spróbujesz. Jak spróbujesz, napisz, pomogę. Zachęcam do komentowania, bądź dzielenia się efektami.