Małopolski Chrzanów zaprezentował nowy wizerunek

Małopolski Chrzanów zaprezentował nowy wizerunek

Opublikowano 2.01.2020 10:28 -


Chrzanów to niewielkie miasto w Małopolsce, oddalone o niecałą godzinę jazdy samochodem od Krakowa, Katowic czy Bielska-Białej. Miasto znane jest z nieistniejącej już fabryki lokomotyw i… reklamy piwa Tyskie. Pod koniec grudnia Chrzanów zaprezentował nowe logo.

Choć Chrzanów ma dość bogatą historię, bo lokację miejską uzyskał około 1350 roku, to najbardziej znany jest z tego, że w tym mieście zlokalizowano Pierwszą Fabrykę Lokomotyw w Polsce – Fablok. Fabryka funkcjonowała w latach 1919-2013 i wydała na świat takie maszyny, jak parowozy Ok22, Ol49 czy wąskotorowy parowóz Las. W Fabloku produkowano także używane do dziś lokomotywy spalinowe serii SM42 czy legendarne Luxtorpedy. Kilka lat temu o Chrzanowie przypomniało Tyskie, w którego reklamie pojawiło się kultowe stwierdzenie „moja babiczka pochaz’i z Chrzanowa”.

Chrzanów nie miał dobrej passy, jeżeli chodzi o wybór logo. W 2015 roku znak dla miasta zaprojektował lokalny grafik, a rok później ogłoszono otwarty konkurs. W obu przypadkach propozycje odrzucono. W tym roku wreszcie powierzono sprawę profesjonalistom. Nowy wizerunek miasta zaprojektowało studio Redkroft z Warszawy, odpowiedzialne wcześniej między innymi za rebranding Mobee Dicka, projekty dla Nowych Beczek czy Up To Date Festival.

Nowe logo Chrzanowa

Nowe logo Chrzanowa składa się z sygnetu, w którym widnieje 13 kresek i nazwy miasta. Sześć górnych dziedziczonych jest z miejskiego herbu. Dolne siedem jest odniesieniem do kół lokomotywy. Sygnet uzupełnia nazwa miasta, pisana modnym krojem z charakterystycznym kanciastym r. Samo logo nie prezentuje się nadzwyczajnie, jednak w przypadku Chrzanowa to tylko mały element całej identyfikacji, zaprojektowanej przez Redkroft.

Chrzanów system znaków

Drugim niemniej istotnym elementem jest system znaków dla miejskich jednostek organizacyjnych. Górna część znaku przyjmuje kształty adekwatne tematycznie do kontekstu. Dolna część natomiast jest stała i wygląda tak, jak w podstawowym logo Chrzanowa. W tym zestawieniu dostajemy zarówno znaki świetne, takie jak logo Miejskiego Centrum Kultury i Miejskiej Biblioteki Publicznej, jak i te słabsze, jak chociażby logo Miejskiego Centrum Sportu czy znak Miejskiego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji. Ogólne wrażenie jest jednak całkiem pozytywne.

Przy okazji tworzenia nowego wizerunku miasta stworzono także hasło „Ja to Chrzanów”. Nie jest to tylko hasło promocyjne, a swoista platforma komunikująca wartości miasta slow life. Zdaniem twórców charakter typografii hasła „Ja to Chrzanów” odzwierciedla beztroskę i swobodę spójną z jego ideą

Kompleksowy rebranding miasta pociągnął za sobą także lifting herbu. Odtworzenie go wymagało zaprojektowania go od zera na podstawie źródła i sztywnych heraldycznych wytycznych. Moim zdaniem bardzo dobrze, że przy okazji zmiany wizerunku nie zapomniano o herbie miasta.

Przy okazji tworzenia nowego wizerunku Chrzanowa zaprojektowano łącznie kilkadziesiąt różnych materiałów identyfikacji wizualnej. Wszystko spina Księga Identyfikacji Marki – ponad 100-stronicowy dokument opracowany jako narzędzie codziennej pracy dla osób odpowiedzialnych za promocję miasta oraz komunikowanie wszystkich aktywności poszczególnych instytucji. Więcej o nowym wizerunku Chrzanowa znajdziesz na stronie twórców – studia Redkroft. Tam też znajdziesz więcej grafik przygotowanych dla miasta.

O ile mam pewne zastrzeżenia do znaku Chrzanowa czy logo poszczególnych instytucji to cieszę się, że coraz więcej miast decyduje się na powierzenie swojego wizerunku profesjonalistom, a Redkroft po raz kolejny udowadnia, że takimi profesjonalistami są. A Wam jak się podoba nowy wizerunek małopolskiego miasta?

Wieści z Rozładowani.pl