Livestrong – znana fundacja z nowym logo

Livestrong – znana fundacja z nowym logo

Opublikowano 18.02.2020 10:33 -


Jedna z najbardziej znanych organizacji pozarządowych na świecie zdecydowała się w lutym na zmianę wizerunku. Livestrong, bo o niej mowa, porzuca tym samym identyfikację, która pozwoliła jej zdobyć niesamowitą popularność i wejść do popkultury.

Fundacja Livestrong, założona w 1997 roku jako Lance Armstrong Foundation, to organizacja zajmująca się wsparciem dla osób walczących z rakiem oraz osób, które tę walkę wygrały. Słynny kolarz, który wygrał swą walkę z rakiem w 1996 roku, a po powrocie do uprawiania zawodowego sportu zwyciężył siedem razy z rzędu w kultowym wyścigu Tour de France, zbudował fundację od zera. Symbolem fundacji była żółta silikonowa opaska, z napisem Livestrong, wprowadzona do dystrybucji w 2004 roku, jako część programu “Wear Yellow Live Strong”, którego celem było zbieranie środków finansowych na badania i walkę z rakiem oraz promocję zdrowego trybu życia. Fundacja stała się globalną marką. Podczas szczytu popularności, w samym 2010 roku, rozprowadziła 2,2 miliona opasek, które nosili sportowcy, artyści, a także zwykli ludzie uczniowie, lekarze czy robotnicy.

Kłopoty fundacji zaczęły się wraz z kłopotami Armstronga. Zawodnik długo wyśmiewał zarzuty stosowania środków dopingujących, mimo to, Międzynarodowa Unia Kolarska odebrała mu w październiku 2012 wszystkie zwycięstwa w Tour de France, a następnie także brązowy medal olimpijski wywalczony w Sydney. W tym samym czasie Lance zrezygnował z kierowania fundacją, która zmieniła nazwę na “Livestrong”. Ostatecznie, jak przystało na wielkiego celebrytę świata sportu, Armstrong przyznał się do stosowania EPO i sterydów, podczas wywiadu udzielonego w styczniu 2013 w programie Oprah Winfrey. W maju 2013 roku firma Nike, która wcześniej zerwała kontrakty sponsorskie z zawodnikiem, zdecydowała o zaprzestaniu wspierania fundacji. Rozpoczęło to zupełnie nowy etap w historii Fundacji Livestrong.

stare i nowe logo fundacji livestrong

nowa odsłona fundacji livestrong

Lance Armstrong Foundation od początku ściśle współpracowała z firmą Nike. To prawdopodobnie projektanci amerykańskiej firmy odzieżowej są odpowiedzialni za poprzednią świetną identyfikację fundacji. Nie byłoby w tym nic dziwnego, bo Nike wykreowało nie tylko brand Air Jordan, ale też marki osobiste takich sportowców jak Roger Federer, Tiger Woods czy LeBron James. Charakterystyczny żółty kolor, kształty przypominające opaski i wreszcie silna typografia, to coś, co stanowiło o sile brandu. Pozbawiona wsparcia marketingowego giganta fundacja pogubiła się i chcąc zmian, porzuciła wszystko, co w marce najlepsze.

Jesteśmy czymś więcej niż opaską na rękę.

Ta myśl prezesa i dyrektora generalnego Fundacji Livestrong Grega Lee, przyświecała rebrandingowi. W mojej opinii było to także swoiste przecięcie pępowiny łączącej fundację z Lancem Armstrongiem. Tyle że moim zdaniem elementem, który łączy najbardziej fundację ze znanym kolarzem, jest nazwa. Była ona świetna w czasach świetności Armstronga, jednak teraz może ona organizacji ciążyć. Zmiana znaku, na trzy nieregularne okręgi, złożone z różnej wielkości kolorowych kropek niewiele zmieni. Nowy wizerunek jest kompletnie nijaki i już na starcie wydaje się przestarzały. Moim zdaniem fundacja już w 2012 roku powinna zmienić nazwę na jakąś mniej kojarzącą się z Armstrongiem. Jeżeli tego nie zrobiła wtedy, to teraz rozsądniejsze wydaje się kontynuowanie pracy tak, by za kilka lat być kojarzona jako “ta fajna fundacja, co robi setki programów i ma takie żółte opaski”. Niestety tak przeprowadzony rebranding nie odcina do końca pępowiny Armstronga, a porzuca odważny i nowoczesny wizerunek, na rzecz nijakości.

Zmiana wizerunku Fundacji Livestrong jest dla mnie dość dziwna. Moim zdaniem fundacja, odcinając się od Armstronga w 2012 roku, powinna zmienić nazwę na mniej kojarzącą się ze sportowcem lub próbować przeczekać sytuację. Tymczasem pozbawiła się ona wyrazistego wizerunku, pozostając z nazwą, która niektórym dalej kojarzyć się będzie z aferą dopingową.

Wieści z Rozładowani.pl