Warto jednak zauważyć, że kupowanie on-line w ogóle staje się coraz popularniejsze. Według raportu Gemius dla e-commerce Polska, aż 73% polskich internautów robi zakupy w sieci. A pandemia tylko zwiększa ten trend, bo klienci nie chcąc lub nie mogąc wyjść do sklepu chętniej kupują przez internet. Także sklepy dostrzegają potencjał sektora e-commerce w obecnej sytuacji i poświęcają więcej uwagi temu obszarowi działalności.

Kurier z czym właściwie?

Kurier przywozi zamówienia ze sklepów on-line ponad połowie polskich internautów kupujących w sieci. Jedyną formą dostawy popularniejszą niż kurier jest Paczkomat: z “dostawy do maszyny paczkowej” najczęściej korzysta 61% internautów uczestniczących w badaniach Gemius (55% wskazało, że najczęściej dostarcza im towary kurier). Najmniej popularny jest transfer plików bezpośrednio ze strony (np. gier, e-booków, audiobooków), co prawdopodobnie związane jest ze stosunkowo niewielką popularnością tych produktów. W ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie, produkty cyfrowe kupiła tylko jedna trzecia internautów (33% multimedia, 31% gry komputerowe), a przecież niektórzy kupują je na fizycznych nośnikach. Co jeszcze ciekawego przywozi kurier do polskich domów? Najpopularniejszą kategorią produktów, którą w ostatnim roku kupiło 69% respondentów, są ubrania. Natomiast produkty RTV i AGD kupiła prawie połowa ankietowanych (48%), a telefony, smartfony, tablety i akcesoria GSM – 42%. Około jednej trzeciej respondentów (34%) kupiło sprzęt komputerowy, a co piąty (22%) – oprogramowanie.

Kurier z e-commerce do kogo?

Kto kupuje te wszystkie rzeczy? Telefony, smartfony, tablety, i akcesoria GSM kupują nieco częściej mężczyźni – 45% z nich kupiło je w ciągu roku poprzedzającego badanie, w porównaniu do 39% kobiet. Panowie dużo częściej kupują też sprzęt komputerowy: 39% odpowiedzi w tej grupie, a tylko 28% wśród pań. Jedenaście punktów procentowych to już znaczna różnica, ale wciąż mniej wyraźna niż w przypadku gier i oprogramowania komputerowego, które wśród mężczyzn cieszą się prawie dwa razy większą popularnością. 

Zainteresowanie smartfonami, tabletami itp. rośnie nieznacznie wraz z wiekiem respondentów, ale spada gwałtownie w grupie wiekowej 50+. Odsetek osób starszych kupujących takie urządzenia jest o ok. 10 punktów procentowych mniejszy niż w innych grupach wiekowych. Z drugiej strony, powtarza się to w prawie wszystkich kategoriach produktów – osoby starsze zdają się wszystkiego kupować mniej. Chociaż w przypadku sprzętu komputerowego różnica jest nieznaczna – zaledwie kilka punktów procentowych. Za to gry komputerowe kupuje tylko co dziesiąta osoba po pięćdziesiątce, w porównaniu do prawie połowy młodzieży (48% respondentów w wieku 15-24 lat).

Nie ma natomiast w przypadku tych produktów wyraźnych różnic zależnie od wykształcenia internautów. Osoby gorzej wykształcone nieco częściej kupują gry, a osoby lepiej wykształcone sprzęt komputerowy, ale są to minimalne różnice. Są za to wyraźne różnice zależnie od sytuacji majątkowej respondentów. Telefony, smartfony, tablety, i akcesoria GSM kupuje prawie połowa osób uważających się za dobrze sytuowane, a tylko nieco ponad ⅓ osób w gorszej sytuacji finansowej. Podobnie wygląda sytuacja z grami komputerowymi, które kupiło w ciągu roku poprzedzającego badanie 37% internautów w dobrej sytuacji finansowej, a tylko co czwarty z pozostałych grup. Z kolei sprzęt komputerowy kupuje tylko co piąta osoba uważająca sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego za złą, ale ponad ⅓ osób dobrze i średnio sytuowanych. 

Zakupy ze smartfona?

Ze smartfona podczas zakupów internetowych korzystało kiedykolwiek 69% ankietowanych internautów, a z tabletu co czwarty, ale zdecydowanie najpopularniejszym urządzeniem do zakupów on-line jest laptop, z którego korzystało chociaż raz 80% respondentów. Połowa kupujących w sieci wykorzystuje do tego komputer stacjonarny. Badanie nie wskazują za to na żadne różnice między oczekiwaniami i nawykami zakupowymi użytkowników smartfonów czy tabletów, co wspiera hipotezę, że większość internautów kupujących w sieci wykorzystuje do tego różne urządzenia.


Artykuł sponsorowany, dostarczony przez partnera.