W tym tygodniu Moz ogłosił, że uaktualnił swój Domain Authority (DA), co spowodowało zamieszanie w niektórych segmentach branży SEO. Niektórzy wciąż mylą bowiem DA z wewnętrzną metryką używaną przez Google.
DA nie jest parametrem Google. Jest to rodzaj oceny, którą wymyślił Moz, dostawca zestawu narzędzi SEO. Aby było jasne: Moz nigdy nie twierdził, że Google używa DA. Ba, w rzeczywistości wyraźnie powiedział, że DA nie ma związku z Google i jego wynik oparty jest na wewnętrznych rozwiązaniach, danych i algorytmach firmy.
Moz nie jest zresztą jedyny, jeżeli chodzi o wewnętrzne określanie wyników witryn. Majestic, Ahrefs i wielu innych dostawców narzędzi SEO też mają swoje prywatne skale. DA nie ma więc wpływu na rankingi Google, ponieważ po prostu nie jest metryką Google. Jeśli Twój wynik w tym zakresie idzie w górę lub w dół, nie powinieneś oczekiwać, że podobnie zmieni się Twoją pozycja w Google. Russ Jones z Moz poprosił nawet o dodanie tej informacji do wyniku DA, ponieważ ludzie wciąż pytają Google, jak poprawić swoje wyniki w tym zakresie.
The tool tip should lead to the "What is Domain Authority" page, and that page should explicitly say "Google does not use DA as a ranking factor". I have put in the request.
— Russ Jones (@rjonesx) March 6, 2019
Skąd w ogóle przekonanie, że jest inaczej? Dzisiaj to już właściwie legenda przekazywana z ust do ust, przez posty, e-maile i branżowe oferty. Nikt nie kwestionuje wiarygodności porad czy wskazówek, które powtarzane są jak mantra, a dbałość o DA przy SEO jest taką właśnie mantrą. Problem widać zwłaszcza teraz, gdy Moz przypomniał o tym, że DA nie jest parametrem Google. Wiele osób wpadło w panikę i otwarcie protestuje przeciwko zmianom, które – wydaje im się – uderzą w ich strategie pozycjonowania i obniżą pozycję strony w wyszukiwarkach. Tylko, że… przecież żadnych zmian nie ma.
Korzeni tej historii należałoby pewnie szukać w PageRanku. W 2000 roku Google uczynił ten wynik widocznym dla każdej strony. Gorączka PageRank była powszechna. Wiele firm zajmujących się SEO miało obsesją na punkcie PR i robiło wszystko w oparciu o jego wyniki. Kiedy Google przestał udostępniać wyniki PageRank w 2016 roku, zaczęto szukać alternatywnej metody pomiaru, wokół której można byłoby budować nowe strategie SEO.
Właśnie wtedy pojawił się Moz z Domain Authority.
Skupienie się tylko na PageRank nigdy nie było dobrą strategią SEO, tak samo jak nie jest wartościowym rozwiązaniem koncentracja wokół DA. Powtórzę to: DA nie ma wpływu na pozycję w Google. Zamiast kurczowo się go trzymać, skoncentruj się na szerszym obrazie. A jeżeli korzystasz z usług firmy pozycjonującej – nie daj się oszukać, DA wcale nie musi Ci pomóc (choć oczywiście może mieć zbieżny wynik z pozycją w Google).
Zachęcam Was do przeczytania tekstu z bloga Moz o wymierności DA i parametrów konkurencji.
Popularne na dailyweb:
- Wyższy podatek dla informatyków. Skarbówka uznała, że programiści zarabiają zbyt dobrze
- Pokolenie Polonii 1 (i nie tylko) – nostalgiczny ranking bajek dzieciństwa część 1
- Największe odkrycie tego milenium. Archeolodzy wykopali ponad 3800-letnie smocze jajo.
- W jakiej kolejności oglądać Gwiezdne Wojny na Disney+?
- Fotograficzne porównanie: iPhone 14 Pro vs Samsung Galaxy S23 Ultra