Kompleksowy poradnik młodego pozycjonera #5 – Podstawy optymalizacji – adresy URL | DailyWeb.pl

Kompleksowy poradnik młodego pozycjonera #5 – Podstawy optymalizacji – adresy URL

Opublikowano 3 lata temu - 32


Poznaliśmy ostatnio Meta Tagi oraz ustaliliśmy w jaki sposób tytułować stronę, dzisiaj zajmiemy się kolejnym elementem optymalizacji witryn, a dokładniej opowiem o adresach URL. Co to takiego i jaką strukturę powinien mieć adres URL, aby był jak najlepszy dla wyszukiwarki Google? Zacznijmy od podstaw.

Co to jest adres URL?

To nic innego jak pełna ścieżka, adres do dokumentu w Internecie i sieciach lokalnych. Najczęściej kojarzymy go po prostu z adresem strony, ale ten format służy do identyfikowania dowolnych zasobów internetowych.

Przykład najczęściej stosowanych struktur adresów:

1. domena.pl/index.php?catid=1&artid=123 – SEO-
2. domena.pl/index.php/kategoria/nazwa-wpisu – SEO+
3. domena.pl/produkt,id44.html – SEO-

Budując adres URL możemy posługiwać się literami alfabetu łacińskiego oraz cyframi, jeśli chodzi o pozostałe znaki, możemy wykorzystać tu kropkę (najczęściej przy zapisaniu rozszerzenia pliku), slash (przechodząc do katalogu), podkreślnik i spację. Możecie spotkać się jeszcze ze znakami =?&, są stosowane w adresach, które generują odpowiednie treści po kontakcie z bazą danych.

Jaką strukturę powinien mieć adres URL?

Nie będziemy tu owijać w bawełnę, cały adres, wraz z „http” aż po sam koniec nie powinien przekraczać 100-120 znaków po to, aby Google zmieściło nam go w całości w snippecie w wynikach wyszukiwania, zaraz pod title i description. Maksymalna długość adresu to 2024 znaki, taką długość dopuszczają Sitemap’y Google, ale umówmy się…

Długi URL ma taki sam sens, jak nazwa Bangkoku w języku tajskim:
กรุงเทพมหานคร อมรรัตนโกสินทร์ มหินทรายุธยามหาดิลก ภพนพรัตน์ ราชธานีบุรีรมย์ อุดมราชนิเวศน์ มหาสถาน อมรพิมาน อวตารสถิต สักกะทัตติยะ วิษณุกรรมประสิทธิ์
czyli
Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit

Posłuchaj: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/Th-Bangkok_ceremonial_name.ogg

Adres URL musi w prosty i czytelny sposób informować roboty i użytkowników w jakiej kategorii znajduje się dany produkt, czy artykuł. Dobrze stworzony URL pozwala odwzorować struktury naszego serwisu i zapobiega duplikowaniu adresów. Pomyśl przede wszystkim o tym, że taki adres ma wyglądać zrozumiale dla klienta. Pamiętaj o tym, że wyszukiwarka czyta Twoje adresy i dzięki zastosowaniu w nich docelowych fraz/słów kluczowych, jest w stanie lepiej dopasować wyniki wyszukiwania.

Czego unikać?

Bardzo często widzę popełniane błędy, np. stosowana spacja w adresie to %20, w całości prezentuje się to tak: http://domena.pl/katalog/strona%20szefa.html , nie wygląda to zbyt dobrze, prawda? Osobiście polecam stosowanie zwykłego myślnika. Ktoś krzyknie, że może być jeszcze podkreślnik, jasne, może, stosuje je choćby Wikipedia w budowie swoich adresów, ALE! Z punktu widzenia SEO nie jest to dobre rozwiązanie. Klasyczny myślnik pozwala robotowi Google zrozumieć, że ma do czynienia z dwoma słowami, z kolei podkreślnik sprawia, że robot interpretuje to jako jedno_słowo. Pamiętajcie również o tym, żeby przy budowie adresów nie stosować wielkich liter.

No dobra, to co nam jeszcze zostało? Jeśli mówimy o URLach wypadałoby wspomnieć Google o zmianach w naszych adresach, mowa tu o przekierowaniu 301 i z podstaw to tyle. W następnej części opowiemy sobie o samej zawartości strony, o wartościowych treściach (content), nagłówkach, opisach alternatywnych i takich tam, cześć, do zaś!

 

Pozostałe odcinki

Wszystkie odcinki znajdziesz w naszym poradniku SEO dla początkujących, zapraszamy.