Kappahl zmienia logo i identyfikację wizualną
Mój wydawca, który wbrew pozorom nie jest złodziejem, napisał mi dzisiaj rano, że piszę o nowym logo jednego z jego ulubionych sklepów – Kappahl.

To nie jest byle jaka rekomendacja, bo Kuba nie dość, że jest świetnym redaktorem i wydawcą, to ma także niesamowite wyczucie trendów i stylu. Kappahl, bo o tej firmie mowa, zaprezentował właśnie nowy znak, będący elementem szerszej identyfikacji wizualnej i strategii marki.
Kappahl to szwedzka sieć odzieżowa posiadająca 270 sklepów w czterech państwach Europy. Wśród nich jest także nasz kraj. Rocznie Kappahl sprzedaje około 40 mln sztuk odzieży i zatrudnia 3700 pracowników. Założycielem firmy był, zmarły w 1996 roku, Per-Olof Ahl.

Podobne logo od lat 90-tych
Do tej pory KappAhl reprezentował znak będący lekką modyfikacją logo wprowadzonego w latach 90. Widniała w nim nazwa marki pisana delikatnym fontem bezszeryfowym. Całość prezentowała się nieźle, jednak w żaden sposób nie wyróżniała się spośród dziesiątek podobnych znaków.
Nowe logo, zdaniem przedstawicieli marki, nawiązywać ma do wyglądu Kappahl z lat 70-tych. Okrągłe i geometryczne kształty i nieco cięższy krój pisma odtwarzają ten sam wizualny charakter, jednocześnie nie oddalając się zbytnio od obecnego wizerunku marki.
Największą zmianą jest pozbycie się zawartej wcześniej w logo wielkiej litery „A”, będącej nawiązaniem do założyciela sieci Pera-Olofa Ahla. Dlatego pewnie mój wydawca będzie miał nie lada problem, decydując nad pisownią nazwy marki 😉 Nowy logotyp wygląda dobrze, ale jest jeszcze mniej rozpoznawalny i mniej odróżnia się od innych marek odzieżowych.
Identyfikacja wizualna Kappahl na 2021 rok
Poza nowym znakiem, firma zmienia także identyfikację wizualną. Ważnym elementem nowego brandingu jest nowy krój pisma Kappahl Type. Font nawiązuje do logotypu, jednak poszczególne litery nie zostały przeniesione jeden do jednego. W oczy rzuca się litera „a”, która w logotypie nie posiada wydłużenia górnego, ale w kroju już się on pojawia.
Nowy Kappahl to także zmieniona kolorystyka i nowe podejście do fotografii. Podkreślić ma to zmianę marki, która chce przejść od marki produktowej, do wizerunku marki opartej na wartościach. Moim zdaniem nie da się tego osiągnąć, zmieniając tylko identyfikację wizualną, ale właśnie branding może pomóc w deklaracji zmian.
Kappahl wprowadza nowy wizerunek stopniowo. W lipcu zadebiutował nowy znak, a teraz dowiedzieliśmy się trochę więcej o nowym wizerunku marki i strategii. Całość, choć niezbyt wyróżniająca się na rynku, prezentuje się dobrze. Szkoda, że zrezygnowano z wyróżnienia nazwiska założyciela, jednak jednocześnie odcięto się także od płaszczy (szwedzkie: kappa), co pozwoli marce na rozwinięcie skrzydeł.