Pod koniec lutego Volkswagen poinformował o stworzeniu nowej marki na rynek chiński. Jetta, bo tak ma się ona nazywać, jest oczywiście odniesieniem do modelu samochodu osobowego z klasy kompaktowej, produkowanego przez koncern od 1979 roku.

Przez wiele lat Jetta (czy też Bora lub Vento, jak nazywano te samochody w Europie) była de facto Golfem w wersji sedan. Szósta generacja tego samochodu zerwała z tą tradycją, stając się zupełnie niezależnym bytem, natomiast siódma generacja, zaprezentowana w 2018 roku jest pierwszą, której Volkswagen nie oferował w sprzedaży w Europie. Jest ona przeznaczona na rynek amerykański i produkowana w Meksyku.

Volkswagen Jetta to bardzo popularny model w Chinach, a z jego produkcją związanych jest kilka ciekawostek. Volkswagen Jetta II, produkowany w Europie w latach 1984 – 1992, w Chinach, z niewielkimi liftingami, był produkowany aż do… 2013 roku! To aż o trzy lata dłużej niż 4 generacja Jetty, którą w Europie produkowano w latach 1998 – 2005, a w Chinach 2001 – 2010 (w 2007 roku chińska Jetta IV przeszła lifting, a przy okazji zmieniona została nazwa modelu na City Jetta). Co więcej, w latach 2005-2010 na chińskim rynku można było kupić trzy różne fabrycznie nowe Jetty, gdyż produkowano tam też Jettę V (znaną także jako Bora II). Nazwano ją Sagitar (produkcja w latach 2005-2011), by odróżnić od Jetty i City Jetty.

Z racji tak wielkiej popularności tego modelu w Państwie Środka, Volkswagen zdecydował się na ochrzczenie nowej, taniej marki mianem Jetty. Chiny są ewidentnie najważniejszym rynkiem dla niemieckiej firmy. W zeszłym roku firma sprzedała tam 3,1 miliona samochodów, co stanowi prawie 50% całej światowej sprzedaży marki. Chiny są wciąż rynkiem bardzo nienasyconym w samochody, zwłaszcza tanie. Nie jest tajemnicą, że właśnie tę niszę chce zagospodarować Volkswagen, licząc na odebranie części zysków chińskim producentom aut.

Jetta w wersji sedan

Na początek model Jetta oferować będzie trzy samochody – sedana, którym jest oczywiście Jetta oraz dwa Suvy. Sądząc po zaprezentowanych zdjęciach, jednym z nich będzie Seat Ateca, który zadebiutuje w Chinach, gdyż hiszpańska marka nie funkcjonuje na tamtym rynku. Jeżeli chodzi o design, to samochody nie odbiegają za bardzo od standardów europejskich, choć nowa Jetta wyglądem plasuje się raczej między Fiatem Tipo i Dacią, niż Passatem i Audi A4. Większych zastrzeżeń nie można mieć również do logo, zwłaszcza biorąc pod uwagę rynek i grupę docelową.

jetta suv czyli chińska wersja seata ateca

Decyzja Volkswagena o powołaniu do życia nowej marki i rozdzieleniu tańszych modeli, produkowanych w Chinach, tylko na rynek chiński, nie dziwi. Ja będę przyglądał się temu projektowi z zaciekawieniem, zwłaszcza że interesujące są kanały sprzedaży proponowane przez Volkswagena. Poza tradycyjnymi salonami Jetta ma sprzedawać samochody przez Internet i… w supermarketach.