JetBrains prezentuje font dla programistów

JetBrains prezentuje font dla programistów

Opublikowano 23.01.2020 11:06 -


JetBrains to marka, która powinna być znana każdemu programiście. Jakże jednak zdarzy się inaczej, informuję: to założona w Czechach firma produkująca inteligentne narzędzia do tworzenia i rozwijania kodu źródłowego oraz do pracy grupowej. Niedawno JetBrains zaprezentowało własny… font.

JetBrains znane z takich narzędzi jak środowisko programistyczne do Java – IntelliJ Idea, środowisko programistyczne do PHP – PHP Storm czy web Storm, czyli środowisko programistyczne Javascript i HTML dla każdego Webmastera. Firma jest także twórcą języka Kotlin, którego nazwa nie wzięła się od popularnego polskiego keczupu, a od niewielkiej wyspy koło Petersburga.

JetBrains poza rozwijaniem własnego języka i różnych środowisk programistycznych angażuje się także w działania edukacyjne. Tym razem firma zdecydowała się na stworzenie własnego fontu. Krój JetBrains Mono zaprojektowany został specjalnie z myślą o programistach.

Krój, którego autorem jest Philipp Nurullin z petersburskiego TypeType Team, posiada szereg udogodnień dla piszących kod. Jednakowa szerokość znaków (stąd mono w nazwie) zwiększona wysokość małych liter oraz uwydatnienie elementów rozróżniających podobne do siebie znaki, sprawia, że kod jest przejrzysty i trudniej o pomyłkę. Krój został zaprojektowany tak, by tekst był zawsze wyraźny, nawet przy ekspozycji w małym rozmiarze.

Soffa Sans – Ikea zaprezentowała darmowy font na bazie… sofy

Krój posiada cztery grubości i odpowiadające im italiki. Mamy tu także wsparcie dla 143 języków narodowych, w tym oczywiście dla języka polskiego. Jeżeli posiadasz narzędzia od JetBrains, to krój JetBrains mono możesz aktywować, wybierając Preferences/Settings → Editor → Font. Jeżeli nie, to font na licencji Apache 2.0 pobierzesz stąd.

Alibaba Sans – poznaj darmowy font od właściciela AliExpress

Przykład JetBrains, a wcześniej, chociażby Microsoftu, pokazuje, że firmy budując swoją markę, coraz częściej decydują się na inwestowanie w działania, które nie przyniosą bezpośrednich zysków, a tylko polepszą wizerunek marki czy przyzwyczają do niej użytkownika. Coraz większe znaczenie zyskuje także typografia. Praktycznie każdy większy rebranding przynosi zmianę kroju używanego przez markę na stworzony specjalnie na jej zamówienie. Eksperci mówią wręcz, że w identyfikacji wizualnej firmy ważniejsza jest używana typografia od logo.

Wieści z Rozładowani.pl