Prowadzisz biznes online? A może poszukujesz nowych, skutecznych sposobów na reklamę swojej działalności? Bez względu na to, czy tworzysz sklep internetowy, oferujesz usługi online, czy Twoja firma ma charakter bardziej tradycyjny, stacjonarny, powinieneś pomyśleć o zwiększeniu widoczności w wynikach wyszukiwania. Ale… o co tak naprawdę chodzi? Wyjaśniamy, czym jest pozycjonowanie i jak może wpłynąć na Twoje przychody.

Co to jest pozycjonowanie?

Obecnie dużo mówi się o pozycjonowaniu stron www, aczkolwiek sam termin pozycjonowanie ma nieco szersze znaczenie, od którego warto byłoby zacząć.

Pozycjonowanie to zjawisko w marketingu, które zostało rozpowszechnione pod koniec XX w. W ten sposób określa się proces mający na celu zwiększenie popytu na produkty/usługi, poprzez wyróżnienie ich na tle konkurencji. O co chodzi tak naprawdę? O to, by poprawić postrzeganie oferty przez odbiorców.

Jakie są najpopularniejsze strategie pozycjonowania marki, produktu czy usługi? Można wykorzystać do tego słabe strony konkurencji, uwypuklając tym samym mocne punkty Twojego biznesu. Oprócz tego stosuje się strategię polegającą na przypisywaniu swoim produktom/usługom określonych, pozytywnych cech, zależnych od docelowej grupy odbiorców (np. ekskluzywny, ekologiczny, funkcjonalny). Marka może kreować się jako lider lub ekspert w danej dziedzinie, zwiększając tym samym zaufanie do siebie.

Pozycjonowanie stron www, SEO

Czy można wszystkie te informacje odnieść do pozycjonowania stron internetowych? Oczywiście, że tak! Ale zacznijmy od początku. Pozycjonowanie w Google to wszystkie działania mające na celu poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Dąży się do osiągnięcia jak najwyższej pozycji w Google i tym samym wyróżnienia się na tle konkurencji (innych stron www firm działających w ten samej branży).

Głównym narzędziem pozycjonowania są frazy kluczowe, według których klient może Cię wyszukiwać. Wysoka obecność w wynikach wyszukiwania nie tylko zwiększa prawdopodobieństwo, że użytkownik wejdzie na Twoją stronę i być może dokona określonej konwersji (kupi produkt, skorzysta z formularza kontaktowego etc.), ale też wpływa na zwiększenie świadomości marki, pozycjonowanie jej w wybrany sposób w oczach klienta.

Pozycjonowanie stron internetowych to szereg działań prowadzonych w obrębie witryny (określane są jako prace on-site), jak i poza nią (to prace off-site). Polegają m.in. na tworzeniu wartościowych, merytorycznych treści w ramach content marketingu i SEO copywritingu, optymalizacji treści na stronie i kodu witryny, pozycjonowaniu lokalnym czy link buildingu, czyli pozyskiwaniu odnośników do strony z zewnętrznych serwisów.

Obszarów tych jest znacznie więcej, wiele z nich wiąże się z technicznymi aspektami pozycjonowania. Aby jednak prace prowadzone w tym zakresie były skuteczne i przynosiły długoterminowe korzyści, konieczne jest ich dopasowanie do typu serwisu. Co to oznacza? W inny sposób pozycjonowany będzie sklep internetowy, a w inny porównywarka finansowa czy serwis ogłoszeniowy. Wynika to z różnej specyfiki treści, budowy i celu stron internetowych.

Doświadczona agencja SEO wie, że to, co sprawdzi się w przypadku serwisu modowego, może nie mieć bezpośredniego przełożenia na efekty w serwisie finansowym. Zwykle też zaczyna od stworzenia audytu SEO, czyli analizy strony pod kątem czynników rankingowych Google’a, który pozwala na wykrycie błędów oraz obszarów, których poprawa może wpłynąć na skuteczność pozycjonowania www.

Dalej nie do końca rozumiesz, jakie może to mieć znaczenie? Nie martw się, zaraz wszystko wyjaśnimy. Przedstawimy różne podejścia do pozycjonowania na konkretnych przykładach, bazując na podstawie wiedzy i praktyki agencji SEO z Katowic (https://bizzit.eu/pozycjonowanie-stron), która dzieli się swoimi doświadczeniami w tym zakresie.

Pozycjonowanie serwisu modowego, agregatora sklepów

Zanim przejdziemy do omawiania poszczególnych typów serwisów, chcielibyśmy podkreślić, że przedstawiamy tylko część specyficznych dla danej branży rozwiązań. Oprócz tego konieczna jest realizacja standardowych strategii, polegających m.in. na optymalizacji meta opisów, obrazków czy tworzeniu link buildingu.

To, na co w największym stopniu powinny kłaść nacisk sklepy internetowe, agregatory sklepów czy serwisy modowe, to content marketing/SEO copywriting. Czyli… co? Tworzenie treści, które z jednej strony są interesujące i użyteczne dla użytkowników, a z drugiej strony „przyjazne” dla wyszukiwarek, czyli wzbogacone o frazy kluczowe oraz edytorial wpływający na lepszą ocenę rankingową (nagłówki, listowania etc.).

No dobrze, ale jakie właściwie treści należy tworzyć? Unikalne opisy produktów w sklepie internetowym, firmowego bloga, artykuły poradnikowe zwiększające ruch organiczny (pochodzący z naturalnych wyników wyszukiwania).

Trudniej jest w przypadku serwisów modowych będących jednocześnie agregatorami sklepów. Dlaczego? Z dwóch powodów. Po pierwsze, w ich przypadku dużym problemem jej duplicate content, czyli powielanie treści ze sklepów internetowych. A po drugie, strony produktowe, sprzedażowe, zawierają listy z ofertami i… nic więcej. Z punktu widzenia treści, są „ubogie”. Jak sobie z tym radzić? Przykłady rozwiązań podała agencja SEO – zobacz tutaj, aby się z nimi zapoznać.

Serwisy ogłoszeniowe a SEO

Tak jak w przypadku agregatorów sklepów, serwisy ogłoszeniowe muszą w dużej mierze postawić na content marketing. Tylko tu niestety jest o wiele trudniej, ponieważ zapanowanie nad wszystkimi treściami w witrynie jest niemożliwe. Dlaczego? Ponieważ tworzą je użytkownicy. Nie są zoptymalizowane pod wyszukiwarki, nie posiadają fraz kluczowych, a ponadto często dochodzi do duplicate content (ogłoszenie o tej samej treści umieszczenie jest w kilku, konkurujących ze sobą serwisach).

Trzeba też zdawać sobie sprawę z tego, że budżet na prace SEO będzie o wiele wyższy, niż dla innych stron internetowych. Konieczne jest wdrożenie wielu rozwiązań technicznych, umożliwiających sprawną i skuteczną automatyzacją działań – jeśli chcesz sprawdzić praktyczne przykłady, kliknij link.

Oprócz takich aspektów, jak regularne przeprowadzanie audytów SEO, nieustanna analiza i monitorowanie działań konkurencji oraz stworzenie logicznej, zrozumiałej zarówno dla wyszukiwarki, jak i dla użytkowników nawigacji, trzeba skupić się na growth hackingu. To strategia marketingowa umożliwiającej nabycie oraz zatrzymanie jak największej liczby użytkowników, przy jednoczesnym zminimalizowaniu kosztów. Choć termin ten odnosi się ogólnie do marketingu, ma duże przełożenie na pozycjonowanie stron www, wymusza na agencjach, specjalistach SEO śledzenie zmian algorytmów Google’a i natychmiastowe reagowanie na nie, a także pozwala na wykorzystaniu luk i niedociągnięć w systemach informatycznych.

Pozycjonowanie porównywarek cen

Porównywarki cen to zaawansowane agregatory sklepów, które zbierają informację o produktach z tysięcy sklepów internetowych, działających w różnych branżach. Większość działań prowadzonych w tym zakresie jest takich samych, jak w przypadku omawianych wcześniej serwisów modowych, dlatego nie będziemy ich powtarzać.

Oprócz tego warto dodać, że należy stworzyć logiczne, przyjazne linkowanie wewnętrzne, zautomatyzować sposób tworzenie nazw podczas importu produktów, a także zadbać o mechanizmy social feedback oraz możliwość tworzenia własnych opinii przez użytkowników. I tak naprawdę wiele z tych prac ma charakter techniczny, zaawansowany, a więc bez doświadczonego specjalisty SEO się nie obędzie.

Serwisy finansowe, porównywarki kredytów – jak uzyskać wysoką pozycję w Google?

Specyficzną grupą serwisów są strony YMYL. Co to oznacza? To skrót od Your Money or Your Life. Jest sposobem na oznaczanie przez wyszukiwarkę Google witryn, które mogą mieć wpływ na finanse, życie oraz zdrowie.

Przykładem takiego serwisu jest porównywarka kredytów. Aby jej pozycjonowanie mogło być skuteczne, musi posiadać wysoki poziom E-A-T – Expertise, Authoritativeness oraz Trustworthiness. To parametry analizujące, czy serwis stanowi eksperta i autorytet w swojej dziedzinie oraz, czy można mieć zaufanie do treści w nim prezentowanych.

Czyli, jak możesz się już domyśleć, to właśnie content marketing będzie wspierać pozycjonowanie serwisów finansowych. Tutaj należy jednak podkreślić, że konieczne jest skupienie się na treściach tworzonych przez ekspertów, zawierających wyłącznie sprawdzone informacje. Co oczywiście nie przeszkadza, aby uzupełnić takie artykuły o frazy kluczowe. Ponadto warto tworzyć opisy w ramach SEO copywritingu na strony sprzedażowe, landing page, czyli strony z kalkulatorami bankowymi oraz porównywarkami konkretnych rodzajów kredytów.

Oprócz tego bardzo ważne jest bezpieczeństwo danych, które zapewniają nowoczesne rozwiązania technologiczne. A już podstawą jest szyfrowanie SSL, w innym wypadku strona będzie źle wypadać w „oczach” Google’a.

SEO dla serwisów VOD

Na koniec jako ciekawostkę podamy prace podejmowane w ramach serwisu VOD, z filmami i serialami online. To przede wszystkim działania związane z poprawą, optymalizacją kodu witryny, optymalizacją  stron (tytuł i opis widoczny w wynikach wyszukiwania), a także z tworzeniem dobrych opisów wszystkich dostępnych programów, seriali itp. To wszystko warto wspomóc reklamą PPC w sytuacji, gdy pojawia się nowy sezon popularnego serialu czy gdy znana jest premiera kasowego filmu w internecie.

R E K L A M A

Jak możesz zauważyć, choć w każdym z tych przypadków stosowane są podobne działania w ramach różnych obszarów SEO, to tak naprawdę, w zależności od charakteru serwisu, należy podejść do nich w inny sposób. Czasami konieczne jest skupienie się na treściach ekspertów, w innym wypadku „wystarczy” SEO copywritng, a jeszcze w innym przypadku dużo czasu należy poświęcić na aspekty techniczne. Trzeba mieć świadomość branży, ponieważ często standardowe prace są niewystarczające. A do tego ważne jest przeprowadzenie kompleksowego audytu strony internetowej, aby móc zaplanować dalsze kroki. Czy podejmiesz się tego? Pewnie nie. Dlatego pomyśl o podjęciu współpracy z agencją marketingu internetowego lub o zatrudnieniu specjalisty SEO.


Artykuł sponsorowany, stworzony przez markę Bizzit