Rok mobile. Jak wiele razy już to słyszeliśmy. Stwierdzenie w niektórych kręgach stało się nawet żartem. Faktem jednak jest to, że asystenci głosowi zdobywają coraz większą liczbę użytkowników. Co za tym idzie?

Sposób, w jaki ludzie używają urządzeń dających im możliwość wydawania komend głosowych, znacznie różni się od zwykłego wprowadzania tekstu na laptopie czy telefonie.

Warto na to zwrócić uwagę, ponieważ w najbliższych latach sposób, w jaki ludzie szukają informacji w sieci, się zmieni. Tak naprawdę to już się zmienia. W 2016 roku Google na swojej konferencji I/O podzieliło się danymi, że 20% zapytań w ich aplikacji na urządzeniach z Androidem, to wyszukiwania głosowe.

Jeśli weźmiemy pod uwagę, że są to dane po pierwsze przedawnione, po drugie pochodzące tylko od jednego asystenta – mamy do czynienia z czymś dużym. Niebawem będzie ogromne. Pamiętajmy, że Google Asistant nie jest sam. Mamy jeszcze Siri, Cortane, Alexa, Bigsby (…). Jestem w 100% pewien, że na tym lista się nie zamknie.

Na razie jednak nie zauważyłem tendencji do tego, aby w wytycznych SEO czy też dostępnych w prosty sposób tutorialach jak dbać o pozycjonowanie swojej strony pojawiały się informacje o tym, aby zwracać uwagę na wyszukiwanie głosowe.

Sprzętu na rynku coraz więcej. Nie mówię tylko o telefonach – to jest dość oczywiste. Chodzi mi o coraz popularniejsze Smart głośniki takie jak Amazon Echo, Google Home, Apple HomePod. W sieci można znaleźć informacje o tym, że Alexa ma trafić na laptopy Acer, Asus, HP.

Ilość wyszukań głosowych coraz bardziej rośnie. Muszę przyznać, że sam tutaj swoje 3 grosze dorzucam, ponieważ dość często korzystam z Asystenta Google. Głównie podczas jazdy samochodem.

Jedną z ciekawszych statystyk jest to, że co trzecia osoba mająca dostęp do tej technologii korzystaj z niej codziennie. Wiadomo – w różnych rejonach działa to różnie. Bariery językowe są często nie do przeskoczenia i w bardzo skuteczny sposób odrzucają od tej technologii.

Czym różni się wyszukiwanie głosowe

voice search is longer
Purna Virgi – Bing

Przede wszystkim długość zapytań, które trafiają do wyszukiwarki, jest większa. Użytkownicy wpisują więcej słów kluczowych, ponieważ wyszukiwanie głosowe przypomina bardziej ludzką mowę, to, w jaki sposób pytamy niż to, co wpisujemy w przeglądarce. Przykładowe głosowe zapytanie może brzmieć: Jaki jest najlepszy fryzjer w Warszawie lub Gdzie kupię Xbox One w Warszawie. Jednak gdy wprowadzamy zapytanie przy użyciu klawiatury, raczej jest ono o wiele bardziej suche: Najlepszy fryzjer Warszawa czy też odpowiednio Xbox One Warszawa sklep.

Ogólnie rzecz ujmując w zapytaniach głosowych główną funkcję pełnią pytania.

triggerwords
seoClarity

Jak, co, gdzie, kiedy, czy itp. Zapytania konstruowane są jak rzeczywiste pytania, często kontekstowo.

Zalecenia SEO do wyszukiwania głosowego

Znalazłem następującą listę zaleceń:

  • Prędkość strony
  • Dostępność na urządzeniu mobilnym
  • Zawartość odpowiadająca na pytania
  • Dobra hierarchia strony
  • Mapa strony w XMLu
  • Łatwa nawigacja
  • Oceny w Google
  • Obrazki z uzupełnionym tagiem alt
  • Certyfikat SSL
  • Strona zgodna ze Schema Markup

Dlaczego właśnie tak? Najlepszą odpowiedzią będzie poszukanie czegoś w sieci przy użyciu asystenta głosowego. Jeśli nie jest on nam w stanie zaserwować od razu odpowiedzi na nasze pytanie – da nam listę wyników. Weźmy pod uwagę sytuacje, w jakich użytkownicy w tym momencie są. Z reguły raczej będą mieć zajęte ręce, więc powyższa lista w prosty sposób pozwoli im znaleźć rozwiązanie.

Na pomoc użytkownikowi przychodzą także snippety. Są to specjalne boxy na SERP, które najprawdopodobniej są w stanie odpowiedzieć na nasze pytanie.

SERP snippet

Najczęściej to one są cytowane przez asystentów jako odpowiedź na nasze pytanie.

Warto dlatego przygotować swoje treści jako odpowiedzi na możliwe pytania użytkowników. Powinny one być pisane ludzkim, zrozumiałym językiem.

Jak być wysoko w wyszukiwaniach głosowych

Powinieneś dążyć do tego, aby content Twojej strony stał się właśnie takim snippetem. Znalazłem listę, która podpowiada co robić. Oczywiście chodzi o strategię SEO.

  • Stwórz stronę związaną z tym zagadnieniem
  • Stwórz zawartość, która odpowiada na konkretne pytania
  • Staraj się odpowiadać na pytania jak najdokładniej się da
  • Jeśli chcesz optymalizować pod wyszukiwania głosowe – staraj się sprawdzić long-taile
  • Celuj właśnie w te długie frazy
  • Używaj synonimów. Pomyśl w jaki sposób można to pytanie zadać inaczej
  • Używaj pytań – Jak, co, kiedy oraz fraz najlepsze, dobre itp
  • Pisz tak, jakbyś rozmawiał
  • Używaj nagłówków H1, H2, H3, H4
  • Używaj słów kluczowych w URL

To tylko zalążek góry lodowej. Chcę jednak zwrócić Twoją uwagę na to, jak przygotować swoją stronę pod wyszukiwanie głosowe. Warto wiedzieć, że to się już dzieje i powoli się do tego dostosowywać. Z naszych doświadczeń mogę dodać, że wprowadzenie Schema markup sporo daje :)

Dalsza lektura i źródła:

link1 link2