Ania, jedna z naszych czytelniczek kilka dni temu zapytała mnie, czy jest coś, o czym należy pamiętać, by napisać dobry instagramowy biogram. Od razu obudziła się we mnie moja dziennikarska natura i stwierdziłem, że to dobry pomysł na wpis. Dzięki, Aniu!

Przechodząc jednak do meritum i odpowiadając na Twoje pytanie, tym razem publicznie – tak, jest kilka rzeczy, o których fajnie byłoby pamiętać. Na Instagramie są bowiem dwa, według mnie, kluczowe elementy, które mogą zatrzymać odbiorcę: po pierwsze, ogólne wrażenie z siatki zdjęć, po drugie – właśnie biogram. Co rozumiem pod „ogólnym wrażeniem siatki zdjęć”? Estetykę profilu i jego spójność. Obraz wyraża więcej niż tysiąc słów – nawet jeśli jest złożony z iluś mniejszych, różnych zdjęć. Biogram zaś to odpowiedź na pytanie „dlaczego warto mnie śledzić?”.

Jak stworzyć dobry biogram na Instagramie?

Nie ma jednego dobrego przepisu na napisanie skutecznego życiorysu. Jest kilka punktów, o których należy pamiętać taki biogram tworząc. Po pierwsze, wypełnij sekcję „Imię i nazwisko” – wpisz tam to, co ułatwi odnalezienie Ciebie innym użytkownikom. Nie zawsze bowiem nazwa naszego konta pokrywa się z naszym imieniem i nazwiskiem, czy nazwą firmy. Na Instagramie jestem jako @mrszlew, ale nie sądzę, by ktokolwiek (prócz najbliższego grona znajomych) wyszukiwał mnie właśnie w ten sposób. Z Tobą i Twoją marką (osobistą lub nie) może być podobnie.

Po drugie, pamiętaj, że w biogramie mieści się jedynie 150 znaków wraz ze spacjami. Tylko 150 znaków. Tym bardziej, że w biogramie warto odpowiedzieć na pytania:

  • kim jesteś?
  • czym się zajmujesz, co umiesz robić?

Musisz być więc bardzo zwięzły i konkretny. A z pomocą w tym może przyjść coś, co – roboczo – można nazwać „bio-designem”. To wykorzystanie emoji zamiast słów, odpowiednie ułożenie tekstu, wykorzystanie pewnych znaków. Podpatrz, jak robią to konta, które obserwuje najwięcej osób. Powiedz swoim użytkownikom, dlaczego warto Cię obserwować, a jednocześnie postaraj się opowiedzieć jak najwięcej podstawowych informacji o sobie.

Jeśli prowadzisz własną stronę internetową, nie zapomnij podać do niej linka. Jeśli coś sprzedajesz, uzupełnij to pole o bezpośrednią stroną sprzedażową – tak, by Twoi potencjalni klienci „nie błądzili”, a proces zakupu został skrócony. Może warto w takim przypadku zastanowić się nad przejściem na profil biznesowy? Dzięki niemu będziesz mógł dodać przyciski CTA – wskazówki dojazdu, adres, maila kontaktowego. Więcej o biznesowej wersji profilu na Instagramie pisałem jakiś czas temu w poniższym wpisie:

Instagram: jak zmienić profil na firmowy?

Stworzenie dobrego bio nie jest zbyt pracochłonne, a może przynieść efekty. Włącz więc swoją kreatywność, pamiętaj o tych kilku zasadach i do dzieła!