LinkedIn to platforma, która w Polsce cieszy się coraz większą popularnością i śmiało mogę zaryzykować stwierdzenie, że wbiła gwóźdź do trumny GoldenLine, swojemu polskiemu odpowiednikowi. Głównym celem nazywanego Facebookiem dla profesjonalistów serwisu jest zawieranie interakcji, które w przyszłości mogą skutkować wymiernymi korzyściami biznesowymi. Jak więc efektywnie wyszukiwać tam potencjalnych klientów?
Odpowiadając na to pytanie, warto na początku wyjaśnić, że jako klientów rozumiem wszystkie osoby zainteresowane naszymi usługami – mogą być więc to nasi przyszli kontrahenci, pracodawcy czy pracownicy. Kluczem do efektywnych ich poszukiwań właśnie za pośrednictwem LinkedIna jest zrozumienie mechanizmów działania jego wewnętrznej wyszukiwarki. Bo ta – jak zresztą każda internetowa wyszukiwarka – rządzi się swoimi prawami i ma funkcje, o których być może nie wiedzieliście. Poniżej kilka porad na temat tego, jak za pomocą wyszukiwarki LinkedIna efektywnie szukać potencjalnych klientów, pracowników czy pracodawców.
Utwórz zaawansowany profil osoby, której szukasz
Już wiele razy na łamach DailyWeb powtarzałem, że kluczem do skutecznej (szeroko rozumianej) komunikacji jest dogłębne zrozumienie potrzeb naszych grup docelowych. Zanim zaczniemy szukać potencjalnych klientów, musimy dobrze zrozumieć, kogo tak naprawdę chcemy znaleźć. Wielu ekspertów zarządzania uważa, że najlepsi klienci to Ci, których łączą 3 cechy: lubisz z nimi współpracować, możesz im zaoferować swoje najlepsze usługi, współpraca z nimi przyniesie Ci największy zwrot finansowy.
Ale przecież niezbyt często zdarza się tak idealna sytuacja – szczególnie, jeśli jesteś dopiero na początku swojej zawodowej/biznesowej drogi. Aby zbudować profil swojego idealnego klienta, konieczne jest zidentyfikowanie jego wielu atrybutów. Wśród nich powinny się znaleźć przede wszystkim podstawowe dane, także te demograficzne – nazwa stanowiska, branża, wielkość firmy. Warto na tym etapie sporządzić listę kilku firm lub osób w tych firmach, by to na ich podstawie identyfikować dalszych klientów. W tym miejscu warto utworzyć np. arkusz kalkulacyjny, w którym zrobisz bazę takich osób i dodatkowo wypełnisz kilka pól dotyczących branży, w której działasz i które pomogą Ci dotrzeć do potencjalnie zainteresowanych. Powinny znaleźć się w nim takie informacje, jak:
- Grupy tematyczne na LinkedIn, wartdo których należysz,
- Grupy tematyczne na LinkedIn, do których mógłbyś dołączyć,
- Umiejętności, które mają/powinni mieć zainteresowani,
- Artykuły i aktywność – podsumowanie tematów, linki do najbardziej poczytnych,
- Influencerzy w branży – możesz prześledzić ich sieć kontaktów,
- Firmy, na których Ci zależy.
Wypełnienie powyższych pól pozwoli Ci na stworzenie czegoś na wzór persony idealnego klienta, o których już jakiś czas temu stworzyłem tekst i do którego systematycznie, przy różnych okazjach odsyłam.
Poznaj tricki w wyszukiwarce na LinkedIn
Kiedy już utworzysz profil potencjalnych klientów, najlepszym sposobem na wyszukiwanie osób do niego pasujących jest skorzystanie z filtrów wyszukiwania dostępnych na platformie w połączeniu z czymś, co naukowo nazywa się logicznym typem danych lub typem boolowskim. Tłumacząc na nasze: to nic innego, jak wykorzystanie do wyszukiwania słów „or” i „and”. Być może spotkałeś się już w tym w wyszukiwarce Google, ale – co najważniejsze – na LinkedIn także działa. Takie wyszukiwanie pozwala łączyć lub ograniczać wyszukiwane terminy w celu uzyskania bardziej szczegółowych i wyczerpujących wyników.
AND
Wpisując „coś1 AND coś2” znajdziesz osoby, które np. specjalizują się w dwóch dziedzinach – wyniki wyszukiwania będą obejmowały osoby, które oba terminy mają w swoich profilach.
OR
Z kolei wpisując „coś1 OR coś2”, wyszukiwarka pokaże Ci osoby, które zainteresowane są jednym bądź drugim zagadnieniem.
NOT
Wpisując w wyszukiwarce „coś1 NOT coś2”, wyniki zwrócą Ci wszystkie osoby, które na swoich profilach mają „coś1”, za to nie mają „coś2”.
Kompleksowe wyszukiwanie
Możesz także wyszukiwać w sposób kompleksowy – łącz terminy w nawiasach. Dzięki temu sposobowi szybko znajdziesz pasujące do Twojego profilu osoby, jeśli zależy Ci na bardzo precyzyjnym targetowaniu.
Warto zaznaczyć, że wszystkie używane spójniki muszą być pisane DRUKOWANYMI literami.
Wyszukuj, używając wbudowanych filtrów
Wyszukiwarka LinkedIn sama z siebie ma wbudowane bardzo złożone filtry, które mogą w znaczny sposób ułatwić Ci dotarcie do osób, które mogą być Twoimi potencjalnymi klientami. Możemy w niej wyszukiwać osoby m.in. po bieżącym i poprzednim miejscu pracy, ukończonej szkole wyższej czy nawet zainteresowaniu pracą w organizacjach non-profit. Jak znaleźć zaawansowane funkcje wyszukiwarki? Wystarczy wcisnąć enter w polu wyszukiwania, w wynikach kliknąć na „Wszystkie filtry” i naszym oczom ukaże się takie okno:
Kluczem poznanie grupy docelowej
Mimo zaawansowanych opcji wyszukiwania, które oferuje nam linkedinowska wyszukiwarka, powinniśmy wiedzieć, kogo chcemy szukać. Dlatego tak ważne jest – zresztą jak w każdych działaniach komunikacyjnych – poznanie naszej grupy docelowej. Pomoże w tym gruntowny research, zbudowanie portretów grup docelowych. Pierwsze tego typu działanie może wydawać Ci się skomplikowane i zbędne, jednak szybko zauważysz efekty.