Jak będą wyglądały trendy w designie na rok 2019?
Popularny serwis stockowy podzielił się ze światem swoimi przewidywaniami dotyczącymi trendów, które będą towarzyszyć nam w roku 2019, a być może nawet przez kilka następnych lat.

Shutterstock to założony w 2003 roku przez amerykańskiego fotografa i programistę Jona Oringera serwis oferujący stockowe zdjęcia, filmy i muzykę. Aktualnie Shutterstock zatrudnia ponad 700 pracowników i zrzesza około 350 000 twórców, których prace są pobierane ponad 170 milionów razy rocznie. Serwis posiada klientów w 150 krajach, co chyba jest wystarczającym argumentem, by uznać zestawienie przygotowane przez ten serwis stockowy, jako warte uwagi.
Trendy w projektowaniu na 2019 rok
Shutterstock podzielił swoje trendy na trzy kategorie – major, rising i one to watch. W sekcji major znajdziesz trzy główne trendy, które Shutterstock, na bazie wzrostu wyszukiwań związanych z danym hasłem, przewiduje jako dominujące w tym roku. Rising to pozostałe popularne motywy, natomiast one to watch, to jedna, wybrana ze względu na przyrost popularności, grafika.
Kategorię major łączy fakt, że wszystkie wyróżnione w ramach niej trendy są pewnym powrotem do przeszłości. Pierwszą grupą tematyczną w ramach kategorii major jest kultura zinów, które wcale nie umarły wraz z rewolucją cyfrową. Przeniosły się one do sieci, do mniej lub bardziej popularnych serwisów społecznościowych, gdzie swój azyl znaleźli niezależni twórcy czy niszowe grupy artystów. Ziny przeniosły się do sieci, jednak korzystają dalej ze sprawdzonego języka wizualnego swoich papierowych poprzedniczek.
Koronną techniką jest tu kolaż (wzrost zainteresowania hasłem contemporary art collage o 1376%), którego najlepszą orędowniczką w Polsce jest Beata Barrakuz Śliwińska. Drugim trendem w kategorii major jest bogactwo lat 80. Być może urodziłem się zbyt blisko lat 80, by z sentymentem spoglądać na złote łańcuchy (+731%Dla hasła chain print), panterki czy lamparcie cętki (+168% dla leopard print pattern), jednak nie da się ukryć, że i ta moda wraca. Ostatnim trendem w tej sekcji ma być Yesterday’s Tomorrow, czyli odniesienie do bliżej niesprecyzowanej przeszłości. Trend ten mocno zaznaczył swoją obecność już w zeszłym roku dwutonowymi gradientami (wzorst o 230%) czy świecącymi neonami i pejzażami świetlnymi.
W kategorii rising umieszczono siedem grup tematycznych. Również tutaj czujemy powiew nostalgii, ponieważ wśród wybranych motywów znalazły się Kalamkari – tradycyjne hinduskie tkaniny, malowane ręcznie (wzrost o 160% dla hasła kalmakari oraz 974% dla ozdobnej ceramiki) oraz rokoko (wzrost o 160% dla haseł design vintage romantic oraz aż 1277% dla hasła adamaszek). Pojawia się tu także dość egzotyczna dla nas kategoria kawaii, odnosząca się do japońskiej kultury, mało popularnej w Europie.
Poza nimi mamy już do czynienia z bardzo aktualnymi trendami, zarówno w projektowaniu, jak i ogólnie kulturze popularnej. Dwie kolejne kategorie odnoszą się do kolorów i wzorów. Jest to Prism (pryzmat), który łączy w sobie kolory tęczy z odważnymi kształtami, nawiązującymi do brył 3D (przyrost 7923% dla hasła światła dyskotekowe i 434% dla rainbow geometric) oraz Hypnotic, opierający się o powtarzające się wzory, wirujące spirale i kalejdoskopowe złudzenia, stanowiące most między surrealizmem i abstrakcją, a nowymi technologiami (wzrost o 844% dla wydawałoby się wychodzącego z modu Poly artu oraz 513% dla hasła kalejdoskop czy 741% dla hipnotycznego).
Ostatnie dwa trendy to, widoczny gołym okiem wokół nas, Codzienny Futuryzm (w oryginale Everyday Futurism), będący odniesieniem do nowych technologii oraz wiążących się z nimi nowych zjawisk społecznych (wzrost zainteresowania frazą esport o 1679% czy faceid o 1414%) oraz Beyond Plastic, czyli proekologiczny trend związany z ograniczeniem tworzenia śmieci poprzez unikanie korzystania z jednorazowych opakowań i innych narzędzi (wzrost zainteresowania frazą plastic free o 729% czy bambusowa szczoteczka do zębów o 676%).
W sekcji one to watch umieszczono napis stworzony z ciastek, lodów, kremów i innych słodkości. Mimo, że zainteresowanie frazą Icing Letters wzrosło o 8389%, a litery te wyglądają naprawdę smacznie, nie zachęcam Cię do bezrefleksyjnego skorzystania z tego trendu, bo tego typu grafika sprawdzi się w jedynie bardzo wąskim wycinku projektów. Shutterstock przedstawił też najczęściej wyszukiwane słowa dla 20 państw na świecie. Do prognozowania trendów na 2019 rok, na bazie tego wyboru, podchodziłbym jednak dość ostrożnie, gdyż według danych podanych przez serwis, w Polsce najczęściej wyszukiwanym słowem był… Velociraptor.
Można się zastanawiać czy podobne zestawienia mają sens i czy nie są raczej sposobem promocji marki, niż realnym opisywaniem trendów. Wprawne oko dostrzeże jednak, że wiele z tych trendów mocno zaznaczyło swoją obecność już w zeszłym roku i nic nie wskazuje na to, by nagle umarły. Mnie szczerze mówiąc nie zaskoczyło wiele w tym raporcie. No może poza tym Velociraptorem. Całe zestawienie trendów zaprezentowanych przez serwis Shutterstock, wraz z przykładami zdjęć, grafik i muzyki, możesz znaleźć tutaj.